Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware  (gelezen 1852 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Gepost op: 2013/04/29, 01:17:11 »
Goede berichten over Raring Ringtail release 13.04
Ook zegt de Ubuntu-ontwikkelaar meer aandacht te hebben geschonken aan de privacy door onder andere de gebruikervoorwaarden duidelijk naar voren te halen en de mogelijkheid te geven om online zoekfunctionaliteit uit te schakelen.
Kunnen de privacy kritiekpunten nu van tafel? Is Ubuntu met Raring Ringtail 13.04 in plaats van spyware nu gewoon adware geworden?

Wordt bedoelt dat de Dash nu aangeeft "Zoeken op uw computer en onlinebronnen"? De gebruikervoorwaarden geeft aan dat deze zoekopdrachten door andere partijen worden opgeslagen, ook als je zoekt op je eigen computer. http://www.ubuntu.com/privacy-policy - Searching in the dash.

De geboden mogelijkheid alle (inclusief gewenste) online zoekfunctionaliteit uit te schakelen is geen gebruiksvriendelijke optie. Juist de mogelijkheid je eigen online bronnen als Facebook, Twitter, Google, enz te doorzoeken maakt de Dash aantrekkelijk.

p.s. Ook een terminalopdracht als sudo apt-get remove unity-lens-shopping is niet gebruikersvriendelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/29, 01:27:51 »
Hahahahaha ja hoor alsof privacy-bewuste mensen Facebook hebben =D Heb je ooit de Facebook-voorwaarden gelezen? Die mensen die de online functionaliteit dus niet willen hebben ook geen Facebook en dus niks te klagen als dat ineens niet meer kan. Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch...

En als ze dat wel hebben: unity-lens-friends opereert los van het privacy-knopje AFAIK.

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/29, 01:45:57 »
Hahahahaha ja hoor alsof privacy-bewuste mensen Facebook hebben =D Heb je ooit de Facebook-voorwaarden gelezen? Die mensen die de online functionaliteit dus niet willen hebben ook geen Facebook en dus niks te klagen als dat ineens niet meer kan. Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch...

En als ze dat wel hebben: unity-lens-friends opereert los van het privacy-knopje AFAIK.
Daar gaat het niet zozeer om. Facebook aanmaken is in veel grotere mate een keuze dan het wel of niet accepteren van winkelmogelijkheden ingebakken in je OS. Mensen zijn zich meer bewust van het privacyschadende effect van Facebook dan van het opensource Ubuntu, dat je (nog?) geen eens toestemming vraagt of het de Amazon/USC-verkoopkanalen mag inschakelen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/29, 01:48:14 door Cumulus007 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/29, 10:35:58 »
Zoveelste klaagdraadje over de advertenties?  :o

Dit onderwerp is al volledig uitgekauwd in vele eerdere draadjes. Als je 't niet eens bent met de advertenties (wat ik me kan voorstellen, en wat ik ook respecteer, al denk ik er zelf anders over): stap gewoon over op een andere distro die je beter bevalt.

Maar hou alsjeblieft nou eens op met klagen. Het wordt vervelend.

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/29, 10:53:58 »
Inderdaad Pjotr, ben het met je eens.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/29, 13:41:12 »
en ik heb in t privacy tabblad online search uitgezet, maar de wikipedia-lens zoekt nog gewoon online hoor!

Offline petervs

  • Lid
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/29, 14:47:02 »
Inderdaad Pjotr, ben het met je eens.
Tsjongejonge...weer een verkapte +1
Ik kan me vinden in de commenteren van testcees en cumulus, dan zal ik dat maar even vermelden?
Als iedereen gaat doen dan gaat het lekker...
Ubuntu MATE 16.04

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/29, 14:55:15 »
@Petervs: In andere topics zie ik ook zo nu en dan 'verkapte +1'-posts voorbij komen en daar hoor je mij of anderen ook niet over. Die ene keer dat ik dan eens zeg dat ik het met iemand eens ben (zeker nadat ik al een 'niet-verkapte +1'-post) had geschreven krijg ik meteen commentaar... Ga dat dan ook even lopen zeggen in andere topics waar dat gebeurd.

Dit onderwerp is al tot in den treure besproken in een ander topic en volgens mij is dat topic zelfs op een gegeven moment op slot gegooid en nu wordt die discussie dus terug heropend (om nog maar te zwijgen over het feit dat als je online op uit op uit zet in 13.04 dat ie nog steeds zoekt in je FB, Twitter en Wikipedia dus het is dit keer zelfs een half argument i.t.t. vorige keer...).
« Laatst bewerkt op: 2013/04/29, 14:58:45 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/29, 15:26:18 »
Wat mij betreft gaat ook dit vervelende draadje dicht....

De vraag in het beginbericht is dubieus: is Ubuntu nou akeligheid A (spyware), of akeligheid B (adware)? Onderliggende boodschap: Ubuntu is sowieso akelig....

Voegt niks toe, roept alleen maar ellende en tweestrijd op, en alle zegjes hierover zijn reeds lang en breed gedaan.

Om met een positieve noot te eindigen: ik ben blij met Ubuntu. Het is als een goede fles wijn, waar tegenwoordig een reclamesticker op zit. Maar die kun je er gemakkelijk afhalen. De wijn is, als vanouds, van hoge kwaliteit. Bovendien krijg je 'm zomaar cadeau. Gratis en voor niks. Proost!  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/29, 19:41:44 »
om nog maar te zwijgen over het feit dat als je online op uit op uit zet in 13.04 dat ie nog steeds zoekt in je FB, Twitter en Wikipedia dus het is dit keer zelfs een half argument i.t.t. vorige keer...).
Nee dus. De sociale lens (of hoe je hem ook wilt noemen), werkt NIET meer als je internetzoekresultaten op uit zet in de privacy-instelling, heb dat net getest. Hoe het met wikipedia is weet ik niet, blijkbaar valt deze dan buiten het regime van die instelling?

Dus het argument zoals gegeven door testcees blijft overeind en is wat mij betreft niet overeenkomstig met datgene wat toegezegd is door Canonical: dat er een fijngevoelige privacy-instellingen zouden komen, per toepassing.
http://www.theregister.co.uk/2013/04/25/ubuntu_13_04_review/

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/29, 20:13:32 »
Om nog even te eindigen voordat ik, net als Pjotr, mijn rug aan dit draadje toekeer:

@markba: Ik heb het hier ook getest en unity-lens-friends (de sociale lens) werkt gewoon als ik de internetzoekresultaten uitzet, evenals Wikipedia. Ofwel het ligt aan mijn computer (ja, kom maar op mensen want dat roepen jullie toch altijd ;)) ofwel er zit een bug in het toepassen van de privacy-instellingen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/29, 21:09:16 »
en ik heb in t privacy tabblad online search uitgezet, maar de wikipedia-lens zoekt nog gewoon online hoor!
Dat werkt hier wel goed, als ik internetzoekresultaten meenemen UIT zet werkt de wikipedia-lens niet.
om nog maar te zwijgen over het feit dat als je online op uit op uit zet in 13.04 dat ie nog steeds zoekt in je FB, Twitter en Wikipedia
Internetzoekresultaten meenemen UIT zetten functioneert helemaal niet? Hier gelukkig wel :) en het lijkt me een bug als het niet werkt.

Dat dit eerder bij de 12.10 uitgave ter sprake gekomen is weet ik nog wel. Er zijn toen ook verbeteringen aangekondigd.
Toen ik de berichten las over meer aandacht voor de privacy van de gebruiker in de nieuwe Raring Ringtail 13.04, vroeg ik me dus af hoe dat nu is geregeld. En ook bij de uitgave van 13.10 en 14.04 LTS zal ik mij afvragen in hoeverre mijn privacy is geborgd of welke gegevens ik vrij moet en/of wil geven (als tegenprestatie voor het gratis gebruik), hoe duidelijk dat wordt aangegeven, wat ik hieromtrent zelf nog kan inregelen en welke veiligheidsmaatregelen er zijn. Als je dit geen interessante onderwerpen vindt is reageren noch meelezen verplicht.

Terminalopdracht netstat -atulpen geeft een overzicht van netwerkverbindingen. Bij het zoeken in de Dash-home zie ik een unity-shopping verbinding met Canoncial op 91.189.92.8:443. De zoekresultaten in de vorm van thumbnails komen zo te zien van meerdere verbindingen met 199.27.76.192:80 of 199.27.76.129:80. Volgens whois staan die ip-adressen niet op naam van Canonical maar fastly? Die laatste partij zal wel niet verantwoordelijk zijn voor deze "content", ze werken nog aan een privacy statement op http://fastly.com/privacy :P

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/29, 21:27:34 »
Toch maar 1 keer dan:

@testcees: Dus bij mij en niekn is het een bug? Oké, dan gaan we die filen...
Trouwens, in de terms van Fastly staat alles: http://www.fastly.com/terms

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/29, 21:53:56 »
Trouwens, in de terms van Fastly staat alles: http://www.fastly.com/terms
Die gebruiksovereenkomst is gericht op:
owners, subsidiaries, affiliated companies, officers, directors, suppliers, partners, sponsors, and advertisers, and includes (without limitation) all parties involved in creating, producing, and/or delivering this site and/or its contents
Ik gebruik Ubuntu niet fastly.com en heb dus niets met die gebruiksvoorwaarden te maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/29, 22:43:52 »
@testcees: Dus bij mij en niekn is het een bug? Oké, dan gaan we die filen...
Dat denk ik, want bij mij wordt de zoekfunctie van de wikipedia-lens (die ik speciaal hiervoor heb geinstalleerd) wél geblokkeerd als ik de offline ga qua privacy. Mogelijk dat het bij jou en niekn upgrade-perikelen zijn.

Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/29, 23:25:37 »
@testcees: Dus bij mij en niekn is het een bug? Oké, dan gaan we die filen...
Dat denk ik, want bij mij wordt de zoekfunctie van de wikipedia-lens (die ik speciaal hiervoor heb geinstalleerd) wél geblokkeerd als ik de offline ga qua privacy. Mogelijk dat het bij jou en niekn upgrade-perikelen zijn.

Upgrade-perikelen lijkt me bij mij nogal sterk want het betreft een schone installatie van 13.04...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Raring Ringtail 13.04 gewoon adware
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/29, 23:52:17 »
@testcees: Dus bij mij en niekn is het een bug? Oké, dan gaan we die filen...
Dat denk ik, want bij mij wordt de zoekfunctie van de wikipedia-lens (die ik speciaal hiervoor heb geinstalleerd) wél geblokkeerd als ik de offline ga qua privacy. Mogelijk dat het bij jou en niekn upgrade-perikelen zijn.

Upgrade-perikelen lijkt me bij mij nogal sterk want het betreft een schone installatie van 13.04...
Heb nog even in launchpad gekeken of er al een bug hierover aangemaakt: kon 'm zo niet vinden. Je zou hem dus zelf even moeten aanmaken als je wilt want het idd wel typisch dat het bij jou met een schone installatie niet werkt. Bij mij betreft het dus een upgrade (12.04 -> 12.10 -> 13.04) en blijkbaar gaat het dan wel goed.