Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken alle programma's van 32 bit versie ook bij de 64 bit versie van Linux?  (gelezen 923 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik overweeg een pc met AMD64 bit processor te kopen. Doen alle programma's van de 32 bit versie ook op de 64 bit versie?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Ik overweeg een pc met AMD64 bit processor te kopen. Doen alle programma's van de 32 bit versie ook op de 64 bit versie?

Ja. De meeste programma's in het Softwarecentrum zijn keurig 64-bits en de programma's die dat niet zijn werken keurig met de 32-bits-bibliotheken (die je misschien zelf nog even uit het Softwarecentrum moet installeren onder de naam 'ia32-libs') dus geen enkel probleem :)
Maar AMD64 betekent niet dat je AMD moet hebben hoor. Ook Intel's processoren zijn 64-bits (op Intel Atom na).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mijn klaptop heeft een AMD64 dual-core CPU en zowel 64bit als 32bit installaties werken probleemloos.
Software via de repositories, van Opera en van Oracle werken als de beroemde speer, wat wil een mens nog meer ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid

Maar AMD64 betekent niet dat je AMD moet hebben hoor. Ook Intel's processoren zijn 64-bits (op Intel Atom na).

amd64 is een amd en intel kwam veel later met een 64bits processor.
Net als Microsoft geen haast maakte en je met Linux spekkoper was met een amd64

Offline Dave

  • Lid
allemaal leuk maar als ik een processor koop met de aanduiding amd verwacht ik ook een echte  8-)
Dat het vaak wat door elkaar gebruikt wordt kan wel kloppen. Je ziet het ook met software dat die geschikt is voor intels bijvoorbeeld  =D


Maar AMD64 betekent niet dat je AMD moet hebben hoor. Ook Intel's processoren zijn 64-bits (op Intel Atom na).

amd64 is een amd en intel kwam veel later met een 64bits processor.
Net als Microsoft geen haast maakte en je met Linux spekkoper was met een amd64

Dat weet ik want dat heb je op dit forum al meermaals verteld. Maar kennelijk zie je over het hoofd waar ik het over had? Ik had het over NU omdat de TS iets wil aanschaffen en *niet* over vroeger.