Ik vind het handig om met één sneltoets naar een toepassing te gaan. Zo weet ik dat <Super>w mijn browser geeft, <Super>t mijn terminal, <Super>e mijn text editor. Is het programma nog niet gestart, dan wordt het gestart. Is het wel al gestart, dan wordt de toepassing naar voor gebracht.
Dergelijke sneltoetsen zijn standaard al beschikbaar in Ubuntu desktop, voor die toepassingen die vast staan op de dock ("vastgepind"). <Super>1 brengt je naar het eerste programma op de dock, <Super>2 op het tweede, enz. Is het programma niet gestart, dan wordt het gestart. Anders breng je met de sneltoets het programma naar voor.
Stel dat je terminal derde staat, kan je beter <Ctrl><Alt>t onthouden dan <Super>3? Het mooie is dat je de sneltoets om naar de derde toepassing te gaan, kan aanpassen. Het is een verborgen instelling. Zoals gewoonlijk kan je die aanpassen met dconf-editor, of via de terminal met gsettings.
In Ubuntu is <Ctrl><Alt>t standaard een "klassieke" sneltoets voor de terminal. Als je die sneltoets indrukt, dan wordt echter telkens opnieuw een nieuw terminalvenster geladen. Zo eindig je vlug met twintig open terminalvensters…
Schakel die toets dus eerst uit in "Instellingen", "Sneltoetsen" onder de sectie "Starters". Dan maak je als volgt een sneltoets die eerst kijkt of er al een open terminal is alvorens een nieuwe te starten.
We blijven bij het voorbeeld waarbij jouw terminal in de dock op de derde plaats staat. Je kan het grafische programma dconf-editor gebruiken om de aanpassing te doen, maar met de terminal voeg je zo <Ctrl><Alt>t toe als sneltoets (en behoudt je <Super>3).
gsettings set org.gnome.shell.keybindings switch-to-application-3 "['<Control><Alt>t','<Super>3']"
Je kan zo tot 9 vastgepinde toepassingen aan sneltoetsen van je keuze toewijzen.
Om ongedaan te maken: vervang in het commando "set" door "reset" en laat het laatste deel (tussen "…") weg.
Geniet van je betere sneltoetsen!