Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux  (gelezen 1156 keer)

C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Gepost op: 2013/06/25, 12:12:45 »
Ik heb een vriend die een belastingprogramma (België) heeft ontwikkeld in C+(+?) dit progje draait onder Windows XP.
Omdat XP binnenkort geen ondersteuning meer heeft moet deze man uitwijken naar iets anders.
Hij beweert dat het niet kan draaien onder W Vista of hoger.

Uiteraard opperde ik om dat progje in Ubuntu te draaien, maar of dat mogelijk is weet ik niet (een Virtuele machine lost niet echt het probleem op ivm het einde van de ondersteuning van WXP).

Dus mijn vraag is: hoe pak ik dat het beste aan ? Zijn er b.v. conversieprogramma's om dat progje draaiende te krijgen in Ubuntu (Debian) ? Of moet ik deze man teleurstellen ivm Linux ?

Elke suggestie of aanpak is welkom. Ik heb nog tijd tot april volgend jaar, dus het moet een haalbare kaart zijn om deze 'overstap' te kunnen doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/25, 12:18:09 »
Misschien met Wine?

Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/25, 12:18:22 »
Je kunt de broncode van C++-programma's toch compileren op Linux met GCC?

Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/25, 13:09:59 »
Je kunt de broncode van C++-programma's toch compileren op Linux met GCC?
Inderdaad, je zou in de broncode moeten kijken of dit überhaupt kan, en zo niet of het eventueel simpel is op te lossen door alternatieve libraries te gebruiken. Of anders in Wine proberen inderdaad.

Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/25, 13:42:49 »
Morgen ga ik het uittesten via Wine.

Wat is precies GCC ? (ik ben echt een leek op dit vlak)

EDIT: yups gevonden via softwarecenter; ga me dadelijk inlezen . Ik zie daar vele mogelijkheden om extra's te installeren via het SC, is dit nodig ? Of kan ik met de standaard gewoon verder ?

Alvast bedankt voor het meedenken
« Laatst bewerkt op: 2013/06/25, 13:46:01 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/25, 13:57:08 »
Een programma met code in C of C++ moet worden gecompileerd. Daar wordt op Ubuntu GCC (GNU C Compiler) voor gebruikt. Als je de broncode hebt is het dus misschien mogelijk om het te compileren op Linux, zodat het native draait. Dan heb je er geen Wine voor nodig.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: C++ programma (in WXP) omzetten naar Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/25, 15:17:08 »
Waarschijnlijk is dit programma geschreven met de Win32 API (C) of MFC (C++). Dit zijn Microsoft-specifieke toolkits en ga je niet op Linux terugvinden.

Om het programma vanaf de broncode te compilen naar een uitvoerbaar programma, heb je een compiler nodig zoals Visual C++ (Microsoft), GCC (GNU) of Clang (Apple). GCC is de standaard compiler voor Ubuntu; je wilt waarschijnlijk het pakket build-essential hebben dat nog een hoop extra's installeert die je ook nodig hebt buiten de compiler.

Nu, het zal waarschijnlijk niet zo simpel zijn als de code gewoon compileren op Linux. Als er echt specifieke Windows-code is gebruikt, moet die eerst worden herwerkt tot code die op Linux draait. Er gaat dus een andere grafische toolkit gebruikt moeten worden, zoals Qt. Programma's gemaakt met Qt kunnen op elk OS (Windows, OS X en Linux) gedraaid worden. Een alternatief is WxWidgets, wat erg lijkt op MFC dus als dit is wat er momenteel wordt gebruikt kan het eenvoudiger zijn om hiermee aan de slag te gaan.

Veel meer kunnen we niet zeggen tenzij je wat meer informatie kan geven over de code.

Als je het programma gewoon wilt kunnen draaien, kan je naar Wine kijken. Dat kan normaal gezien WinXP code perfect draaien (alhoewel er volgens mij iets serieus moet schelen met het programma als het niet op Vista of hoger kan draaien).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net