Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon LBP-1120  (gelezen 2236 keer)

HANSADMIN

  • Gast
Canon LBP-1120
« Gepost op: 2009/07/12, 23:38:36 »
Ls,

Ik heb sinds vandaag Ubuntu 9.04 on mijn laptop staan, en ben erg enthousiast over de installatie en het os. Alle hardware is herkend, ( nog niet eerder mee gemaakt, dit is mij nog nooit gelukt met een Windows installatie, ongeacht welke computer het ook was) Ziet er goed uit, werkt lekker snel, en heeft goede ondersteuning.
Jammer dat mijn printer canon LBP-1120 niet wordt herkend. Ik heb verschillende adviesen gelezen over dit probleem, maar ik snap de oplossing niet.
Linux is voor mij nog onbekend, en een goede uitleg over het installeren van drivers en programmaś heb ik wel nodig, met uitleg waar ik wat en hoe kan vinden. Wil graag meer weten over het gebruik van Ubuntu, en het aanpassen er van.

Gr, hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/12, 23:54:48 »
Canon biedt voor die printer op zijn webstek wel een stuurprogramma aan voor Linux, maar het is helaas een generiek stuurprogje voor alle Linuxsoorten, dat alleen als tar.gz beschikbaar wordt gesteld.
http://software.canon-europe.com/software/0031118.asp?model=

Dat betekent het nodige handwerk om het geïnstalleerd te krijgen, jammer genoeg. Kortom: het kan wel, maar het wordt een hele klus....
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 00:01:37 door Pjotr »

Offline lizardman

  • Lid
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 09:44:54 »
@HANSADMIN,

Allereerst welkom op het forum ;)

Op die pagina staat dat de driver is gecheckt op:
Ubuntu 7.04 Desktop
Ubuntu 7.10 Desktop
Ubuntu 8.04 Desktop
Dit wil niet zeggen dat hij het op een hogere versie van Ubuntu niet doet, dus gewoon proberen.
Volgens diezelfde pagina moet je wel opletten dat je alvorens de driver te gebruiken eerst Ghostsript moet installeren. Controleer even in Synaptic (Systeem-->Beheer-->Synaptic pakketbeher) of dit geinstalleerd is. Tik in het zoekveld ghostscript in en kijk of er het vierkantje groen is.. zo niet dan alsnog even installeren.

Pak het .tar.gz bestand uit door er op te dubbelklikkenen dan op de knop 'uitpakken'. Als ie is uitgepakt heb je een map 'CANON_UK'.
De printerdriver voor Ubuntu (debian) zit in de map: CANON_UK->Driver->Debian.
Je ziet daar twee .deb bestanden. Je kunt deze bestanden installeren door erop te dubbelklikken
Om in Linux iets te kunnen installeren heb je rootrechten nodig dus er zal om je password worden gevraagd.

Of de driver ook werkt kan ik je niet zeggen, want ik heb geen Canon printer.. ;-)
Succes.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 09:49:30 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 11:00:25 »
als je dat bestand uitpakt zitten er gewoon deb en rpm bestanden in

Zover had ik niet gekeken; dat maakt de zaak een stuk makkelijker.

Wel raar van Canon, om het zo aan te bieden. Kleine moeite om aparte installatiebestanden aan te bieden voor de verschillende distro's, in plaats van alle installeerders in één archiefbestand te donderen.

HANSADMIN

  • Gast
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 22:02:42 »
Ls, 

Bedankt voor de tips. Snelle reactie!!  Heb de driver bij Canon weggehaald en geinstald, maar krijg de volgende melding:  NIET ALLE BENODIGDHEDEN KONDEN WORDEN GEINSTALLEERD    Om dit op te lossen,moet u 'sudo apt-get install-f' uitvoeren in een terminal venster.
Dit zegt mij niks, maar misschien wel iemand van het forum. alvast bedankt!

Gr, hans

Offline lizardman

  • Lid
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/14, 11:29:37 »
hewoon precies doen wat daar staat  ;)

een terminal openen ( toepassingen - accesoires - terminal ) kan er iets anders uitzien, ik heb een engelse Ubuntu

en dan het volgende intikken
sudo apt-get install-f
kan je ook met kopieren en plakken doen
@Arie,
Dat commando gaat zo niet werken.
Er moet een spatie staan tussen 'install' en '-f'
Het moet dus zijn: sudo apt-get install -f
@HANSADMIN,
Er wordt om het rootpassword gevraagd, tik het in in de terminal en druk op enter. Je ziet niets tijdens het intikken van je password, ook geen sterretjes, dit is normaal.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

HANSADMIN

  • Gast
Re: Canon LBP-1120
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/16, 22:00:23 »
Ls,

Bedankt voor de reactie, ga ik proberen.