Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DLNA server  (gelezen 14889 keer)

Offline ivo

  • Lid
DLNA server
« Gepost op: 2009/12/28, 23:00:17 »
Mijn televisie ondersteunt DLNA en ik zou graag willen proberen mijn Ubuntu PC als DLNA server te laten fungeren zodat ik fotos en films van de PC op de TV kan presenteren.
Op internet vind ik allerlei zaken over dit onderwerp, maar niet bijvoorbeeld een "Howto DLNA Server on Ubuntu".

Op deze pagina staat e.e.a. verzameld

http://www.rbgrn.net/content/21-how-to-choose-dlna-media-server-windows-mac-os-x-or-linux

maar da's ook niet zo helder.

Met enige regelmaat zie ik Mediatomb genoemd worden, maar die heeft als "Planned feature" de "transcoding of audio and video", daar heb ik dus nu niks aan...

Heeft iemand ervaring hiermee, tips?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline toffee

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/30, 14:24:16 »
Voordat je kiest voor een mediaserver moet je op internet vooral zoeken naar de combinatie TV en mediaserver. Ik heb bijvoorbeeld een sony bravia tv en dat werkt goed in combinatie met PS3 Mediaserver.

Offline ivo

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/30, 15:08:33 »
Voordat je kiest voor een mediaserver moet je op internet vooral zoeken naar de combinatie TV en mediaserver. Ik heb bijvoorbeeld een sony bravia tv en dat werkt goed in combinatie met PS3 Mediaserver.

Die van mij is ook een Sony bravia.
Dus ik ga op zoek naar PS3 Mediaserver voor Linux, toch?

EDIT:

Deze?

http://ps3mediaserver.blogspot.com/


« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 15:11:58 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Telraam

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/30, 21:15:04 »
Toevallig ben ik hier ook mee bezig.

Ik heb Elisa geïnstalleerd (heel gemakkelijk onder Ubuntu te installeren met Toepassingen - Installeren/verwijderen). Alleen daarna ... Als je de applicatie opstart krijg je het beeld dat ik op de televisie zou verwachten. De televisie (Sony) herkent de server niet en PS3 doet dat ook niet. Verder herkent Elisa wel .mp3- en .wav-bestanden, maar geen .jpg of .avi (althans: bij mij niet).
Als iemand weet hoe je hiermee verder komt houd ik mij aanbevolen!

Wat goed schijnt te werken is minidlna (zie voor uitgebreide installatiebeschrijving www.audiodude.nl (tweede onderwerp in de blog). Ik ben er nog niet mee aan de slag geweest.

Op dit moment heb ik tvmobili draaien. Installatie met .deb-file onder UBuntu (9.04) werkt in één keer. Zowel Sony TV als PS3 herkennen de server meteen. Nu nog even uitzoeken hoe ik mijn directories kan opgeven.



Offline ivo

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/30, 22:08:51 »
Ik heb die ps3mediaserver erop gezet maar ik mag nu niet aan de tv komen.....   :(

Ik post hier mijn bevindingen later wel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Telraam

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/30, 23:23:39 »
Configureren van tvMobili doe je door met browser naar je eigen PC te gaan op poort 30888 (127.0.0.1:30888).

Foto's bekijken op TV gaat traag (net als bij USB-stick). Op PS3 kun je verschillende soorten diashows bekijken. Aardige effecten en de snelheid is goed.

Offline ivo

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 15:23:53 »
Voordat je kiest voor een mediaserver moet je op internet vooral zoeken naar de combinatie TV en mediaserver. Ik heb bijvoorbeeld een sony bravia tv en dat werkt goed in combinatie met PS3 Mediaserver.

Alleen jammer dat de Bravia niet overweg kan met een draadloze USB aansluiting......... :|
En dat ik in de woonkamer geen UTP heb.......  :|
Dus mijn project is wel klaar denk ik.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline grumph

  • Lid
Re: DLNA server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/10, 15:58:59 »
hallo,
Ik heb gebruik gemaakt van Rygel. klein programma'tje in synaptic. Werkt prima met PS3
stream films, foto's & muziek