Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61109 keer)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #25 Gepost op: 2014/03/02, 11:41:36 »
Sorry, ik bedoelde van Russische afkomst aangezien het begon als research project in Rusland voordat de eerste versie uitkwam. Wikipedia is trouwens een belabberde feitenbron want Telegram zit in de Verenigde Staten.
http://www.ewdn.com/2013/08/29/vkontakte-founder-launches-telegram-a-new-instant-messenger-service/

Ik beoordeel Telegram niet op afkomst (ik heb helemaal niks tegen mensen uit andere landen, vind Rusland een mooi land en de VS ga ik naartoe verhuizen binnen een paar jaar!), ik doelde alleen op het bespioneren. Maar goed, als dat volgens jou toch niks uitmaakt dan stoppen we ook de discussie over de NSA wel.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 11:50:45 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #26 Gepost op: 2014/03/02, 11:45:31 »
Wisten jullie, dat bij de aanmelding op telegram, je telefoonboek ook wordt verzonden?
Joost mag weten, wat ze daarmee gaan doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #27 Gepost op: 2014/03/02, 11:51:16 »
-
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 11:57:27 door Vistaus »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet & Privacy
« Reactie #28 Gepost op: 2014/03/02, 11:51:40 »
WhatsApp meldt in haar privacy policy (een juridisch stuk waar je je als bedrijf aan dient te houden) dat berichten op de server blijven tot de andere partij het heeft ontvangen. Tenzij de privacy policy wordt gewijzigd, kun je er dus vanuit gaan dat je berichten niet inzichtelijk zijn door Facebook (nu dan nog). Zie ook: http://whatsapphack.tweakblogs.net/blog/9987/telegrams-privacy-policy-ontleed.html

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #29 Gepost op: 2014/03/02, 11:55:38 »
Gratis is zeldzaam, iedereen wil er toch iets aan verdienen ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #30 Gepost op: 2014/03/02, 11:57:32 »
WhatsApp meldt in haar privacy policy (een juridisch stuk waar je je als bedrijf aan dient te houden) dat berichten op de server blijven tot de andere partij het heeft ontvangen. Tenzij de privacy policy wordt gewijzigd, kun je er dus vanuit gaan dat je berichten niet inzichtelijk zijn door Facebook (nu dan nog). Zie ook: http://whatsapphack.tweakblogs.net/blog/9987/telegrams-privacy-policy-ontleed.html

Benieuwd hoe testcees daarover denkt aangezien hij geen kwaad ziet in het privacybeleid van Telegram t.o.v. Facebook/WhatsApp...

Re: Internet & Privacy
« Reactie #31 Gepost op: 2014/03/02, 12:01:27 »
@femke
Ja, dat is nu net één vd punten die ik probeer te maken.  We gaan blindelings akkoord met de voorwaarden (die ook nog eens regelmatig wijzigen).
En Google leest ook al je mail en zoekopdrachten. En LinkedIn verkoopt je cv aan recruiters.

@Timo
Facebook staat er om bekend dat ze de privacy policy nogal eens wijzigen in het nadeel vd gebruiker.
Informatie vergaren is het bestaansrecht van Facebook; dus lijkt me sterk dat ze daar mee zullen stoppen. Daarnaast is de aankoop van Whatsapp niet willekeurig; het past perfect bij facebook...

Net als Ron al aangaf:
Gratis email/zoeken/berichten sturen/etc bestaat niet!
Je betaalt met je privacy.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 12:03:35 door VuurVosje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #32 Gepost op: 2014/03/02, 12:13:07 »
Wisten jullie, dat bij de aanmelding op telegram, je telefoonboek ook wordt verzonden?
Ja, Telegram gebruikt, net als Whatsapp, SMS, Viber, enz., je telefoonnummer als unieke identificatie.
Contacts
Telegram uses phone numbers as unique identifiers, so that it is easy for you to switch from other messaging apps (SMS, WhatsApp, etc.) and retain your social graph. We always ask your permission before syncing your contacts.
We store your contacts in order to notify you as soon as one of your contacts signs up for Telegram and to properly display names in notifications.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 12:17:15 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet & Privacy
« Reactie #33 Gepost op: 2014/03/02, 12:27:51 »
Ware het niet dat die ongehasht het internet overvliegen en ook de naam meekomt. Twee dingen die bij veel andere diensten anders gebeuren.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #34 Gepost op: 2014/03/02, 12:30:09 »
Ware het niet dat die ongehasht het internet overvliegen en ook de naam meekomt. Twee dingen die bij veel andere diensten anders gebeuren.

Exactemento. Ongehasht en de berichten worden verstuurd via unpadded RSA keys. Dat zei Telegram zelf op Hacker News. Lekker veilig, unpadded... één gat ergens in het protocol en dan heb je zo een man-in-the-middle attack. Bovendien heeft Telegram de master key dus in theorie zouden ze alles kunnen decrypten.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 13:53:42 door Vistaus »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #35 Gepost op: 2014/03/02, 18:54:44 »
De verschillende discussies over privacy heeft mij wel gestart met nadenken over wat de consequenties kunnen zijn en wat ik wel en niet wil accepteren.
Dit om een helder beeld te krijgen.

Het bevalt mij niet dat bedrijven e.d. (straks) meer over mij weten dan ik zelf.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 18:57:03 door Erik Krom »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #36 Gepost op: 2014/03/02, 21:36:42 »
Serieuze vraag: zou er interesse zijn in een dienst, die tegen een maandelijkse vergoeding, een soort "alles-in-een" oplossing aanbied met e-mail, bestandsopslag, chat...; maar dan alles volledig versleuteld? Uiteraard zou de versleuteling op zo'n manier moeten verlopen dat de dienst zelf de decryptiesleutel niet kan achterhalen (bijvoorbeeld: alles wordt versleuteld met het wachtwoord van de gebruiker).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Internet & Privacy
« Reactie #37 Gepost op: 2014/03/02, 23:41:24 »
« Laatst bewerkt op: 2014/03/02, 23:59:44 door VuurVosje »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #38 Gepost op: 2014/03/02, 23:55:10 »
Serieuze vraag: zou er interesse zijn in een dienst, die tegen een maandelijkse vergoeding, een soort "alles-in-een" oplossing aanbied met e-mail, bestandsopslag, chat...; maar dan alles volledig versleuteld? Uiteraard zou de versleuteling op zo'n manier moeten verlopen dat de dienst zelf de decryptiesleutel niet kan achterhalen (bijvoorbeeld: alles wordt versleuteld met het wachtwoord van de gebruiker).

Dat soort dingen bestaan al, alleen niet alles-in-één. TextSecure bijv. is een WhatsApp-alternatief met AES256-encryptie. Nadeel is alleen dat je bij elke keer dat je de app opent je wachtwoordsleutel in moet voeren. Maar het is ieder geval een mooi voorbeeld van een chat-app die écht versleuteld is. E-mail is inderdaad nog niet echt een alternatief voor, al ben ik langzaam aan het migreren naar Vivaldi Mail, dan ben ik in ieder geval van dat Google-gedoe af en staat mijn mail tenminste eein privacybewust land (IJsland). Versleutelde bestandsopslag bestaat denk ik al wel, al zou ik geen direct voorbeeld kunnen noemen.

Een alles-in-één-oplossing hoeft van mij niet, maar dat is mijn mening.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #39 Gepost op: 2014/03/03, 11:30:32 »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #40 Gepost op: 2014/03/03, 12:34:52 »
@femke98: Klopt, Hemlis is van een van de makers achter The Pirate Bay. Ik vind het een goed initiatief :) Op dit moment is TextSecure de meest veilige app maar Hemlis kan daar nog verandering in brengen... ik ben benieuwd! :)

IJsland is trouwens ook bekend vanwege de goede privacywetten. Daarom ook dat Vivaldi haar servers daar host. (en daarom ook dat ik overstap naar Vivaldi Mail)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #41 Gepost op: 2014/03/03, 13:23:35 »
Was trouwens een goede docu, maar moet zeggen dat het soms wel in taal was waarvan ik dacht, dat gaat de gewone man niet begrijpen.

Dat ben ik met je eens: vooral Evgeny Morozov ging regelmatig de diepte in met een abstract maatschappelijk en filosofisch betoog.  ???
Niettemin gaf hij (en de andere sprekers trouwens ook) wel een aantal interesssante nieuwe inzichten en trekt hij het verhaal breder dan alleen ICT.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #42 Gepost op: 2014/03/03, 20:31:38 »
Dat zei Telegram zelf op Hacker News. Lekker veilig, unpadded... één gat ergens in het protocol en dan heb je zo een man-in-the-middle attack.
Wie weet. De client is opensource en hopelijk wordt er door meerderen naar gaten gezocht en onderzoekers zien dit risico evengoed bij (closed source) Whatsapp:
Citaat van: The Hacker News
But researchers found that WhatsApp is vulnerable to Man-in-theMiddle attack because the app has not enforced SSL pinning and hence user credentials can be easily stolen.
Bovendien heeft Telegram de master key dus in theorie zouden ze alles kunnen decrypten.
Is ‘in theorie’ niet perfect maar misschien beter dan Whatsapp, waarvan ik geen enkele aanwijzing vind dat deze versleutelde opslag gebruiken en er van uitga dat ze mijn berichten (al dan niet tijdelijk) gewoon leesbaar opslaan.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen voorkeur voor Telegram maar ben gewoon nieuwsgierig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #43 Gepost op: 2014/03/03, 20:37:33 »
Ik zei ook niet dat WhatsApp zo ontzettend veilig is. Maar ik vind dat er een verschil zit tussen veiligheid van een schijnbaar normale app en een app die de nadruk op veiligheid legt. Allebei moeten ze veilig zijn, maar als de een er meer nadruk op legt dan kijk ik er ook kritischer naar. Natuurlijk is WhatsApp ook niet perfect en die kunnen best ook e.e.a. verbeteren op het gebied van veiligheid, dat zal ik ook niet ontkennen.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #44 Gepost op: 2014/03/04, 11:37:20 »
Ik vraag me zeer af of Facebook überhaupt voor minder privacy gaat zorgen want toen Facebook de voorwaarder van Instagram wijzigde naar minder privacy kregen ze zo'n stormvloed van negativiteit dat ze de boel terugdraaiden. Ik vraag me af of ze datzelfde gedoe nog een keer willen, maar ditmaal dan met WhatsApp...

Mijn persoonlijke mening? Kijk de kat even uit de boom. Zolang er niks gewijzigd wordt is er weinig om je zorgen over te maken zolang je al geen zorgen had vóór de overname. En als er wel wat wijzigt op voorwaardengebied dan weten we dat van te voren en kunnen we alsnog WhatsApp verwijderen :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/04, 11:41:22 door Vistaus »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #45 Gepost op: 2014/03/04, 13:13:42 »
Ik klik ook altijd door zonder voorwaarden te lezen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het nieuws niet volg ;) Als Facebook voorwaarden wijzigt dan zie ik dat al vrij snel in de media verschijnen en die zetten er meestal ook bij wat er wijzigt. Daarom ook dat er zoveel Instagram-gebruikers Facebook bestookten toen de voorwaarden gewijzigd werden. Dat hadden ze niet geweten als de media er niet op was ingegaan.

SMS'en zegt ook niet veel trouwens. In Nederland is er een bewaarplicht volgens de Telecomwet (mede-forumlid Ron weet daar e.e.a. van) en die geldt ook voor SMSjes. Als je veilig wilt SMS'en, gebruik dan wat ik al eerder noemde: TextSecure. Die gebruikt AES256 als encryptie en dat is zo goed als onkraakbaar. Als het al zou gekraakt worden dan zou het door een hele, hele, hele fanatieke hacker (NSA, AIVD?) gebeuren maar dan heeft men het ook meteen door en zal het gaat gelijk gedicht worden.

Ik ben sowieso tegen camera's op straat, maar helaas is dat nodig gezien dat niet elke straat meer veilig is tegenwoordig en verkeersdeelnemers notoir de regels aan hun laars lappen... Aan dat laatste punt kan nog wat worden gedaan, maar dat de wereld ineens een vredelievende plek wordt waar niet of nauwelijks wat gebeurd op straat... dat lijkt me een onhaalbaar doel. Ben er wel voor om dat zoveel mogelijk na te streven, maar 100% zal dat niet lukken.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/04, 13:16:17 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #46 Gepost op: 2014/03/04, 15:28:30 »
Er moet een tijd zijn waar we met zijn allen kunnen zeggen: tot hier en niet verder.
Zover ben ik dus bijna!
Zodra mijn slimfoon het begeeft, wil ik een toestel waarmee ik kan bellen, een z.g.n. domfoon :lol:
Daarnaast gebruik ik een 7" tablet voor het portabele werk, dus nooit (meer) een koppeling met mijn telefoonnummers.
Op mijn website heb ik zelf een proxy gezet, die ik kan gebruiken om (redelijk) anoniem te surfen, het IP adres leidt naar de provider, op dat adres staan meerdere websites.
Verder gewoon een beetje opletten wat je achterlaat op diverse websites en sociale media.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #47 Gepost op: 2014/03/04, 17:41:38 »
Ron als je zoon domfoon vind doe ik mee.
Ik gebruik er nog steeds een maar die wordt wel slecht.
Mijn tablet met sim staat weer uit en ben terug naar eeepc en oude domfoon.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #48 Gepost op: 2014/03/04, 20:15:40 »
Ik ben geswitcht van mijn domfoon naar de Jolla phone. Jolla weet tenminste nog wat privacy is (mijn toegevoegde Twitter- en Live/Exchange-account daargelaten) maar 100% waterdicht is het natuurlijk nooit. Gelukkig heb ik mijn domfoon nog steeds als backup-telefoon, ik heb er een band mee opgebouwd al die jaren :)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #49 Gepost op: 2014/03/12, 14:09:21 »
Toch jammer dat de NSA zóveel heeft losgemaakt dat sommige mensen helemaal doorslaan. Zo was er iemand op talk.maemo.org die niks meer met Rovio te maken wilde hebben omdat ze alle data aan de NSA door moeten geven. Moeten? Rovio zit in Finland en ze hebben helemaal niks doorgegeven, de NSA heeft ze afgetapt, net als vele andere Europese bedrijven. Zolang Rovio in Finland blijft zitten vallen ze niet onder de Patriot Act.

En zo lees ik dat soort dingen wel meer nu. Veel mensen associëren de NSA met van alles en nog wat, ongeacht waar het bedrijf zich bevindt... jammer dat sommigen zo doorslaan want dat vind ik negativiteit verspreiden t.o.v. bedrijven die helemaal niks, in ieder geval niet legaal, met de NSA te maken hebben...