Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61346 keer)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #50 Gepost op: 2014/03/13, 10:08:14 »
Ron als je zoon domfoon vind doe ik mee.
Ik gebruik er nog steeds een maar die wordt wel slecht.
Mijn tablet met sim staat weer uit en ben terug naar eeepc en oude domfoon.

Kijk eens hier naar de Cat B100 Outdoor mobiele telefoon

of deze

de Profoon

Geen idee of ze dom genoeg zijn maar het prijsje is leuk en je kan er nog eens mee gooien en mee douchen  =D

Dit is ook wel grappig.
Doe je alles veilig ben je alles ontlopen, hang jouw telefoon aan een oplaadpaal word hij gehackt dmv  juice jacking.

Lees hier het artikel.......
« Laatst bewerkt op: 2014/03/13, 10:17:55 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Internet & Privacy
« Reactie #51 Gepost op: 2014/03/13, 11:45:13 »
Er zijn gelukkig nog genoeg domfoons te vinden, ook de normale niet-waterbestendige van weleer :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #52 Gepost op: 2014/03/13, 12:41:50 »
Als 70-jarige mag ik wel zeggen: Wie op  zoek is naar een domfoon, moet een op "GSM voor ouderen" zoeken. (met van die grote bedieningsknoppen en zo)
LET OP: hierbij wordt de gelijkstelling oud = dom (want oudfoon = domfoon) metéén tegengesproken!! :D ^-^
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Internet & Privacy
« Reactie #53 Gepost op: 2014/03/13, 13:05:56 »
Als 70-jarige mag ik wel zeggen: Wie op  zoek is naar een domfoon, moet een op "GSM voor ouderen" zoeken. (met van die grote bedieningsknoppen en zo)
LET OP: hierbij wordt de gelijkstelling oud = dom (want oudfoon = domfoon) metéén tegengesproken!! :D ^-^

Dat is dan weer een beetje overdreven voor de meeste mensen ;) Gewone domfoons zijn ook gewoon nog te koop :)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #54 Gepost op: 2014/03/13, 13:17:45 »
Voor de oudere onder ons, die ook nog eens slecht horend zijn, is deze
http://www.hoorshop.nl/webshop/index.php/telefonie/amplicomms-power-tel-m7000.html

een uitkomst, hierin zit ook nog een ringleiding in de telefoon.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet & Privacy
« Reactie #55 Gepost op: 2014/03/13, 18:25:44 »


Enfin, in principe ben je met een 'domfoon' ook niet veilig. Het GSM protocol is zo lek als een mandje en als je denkt dat je communicatie niet wordt onderschept ben je tamelijk naïef.

Misschien, héél misschien, ben je als kluizenaar in een stalen container onder de bodem van de Noordzee nog veilig. Tot ze naar olie gaan boren. ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #56 Gepost op: 2014/03/13, 18:36:54 »
Voor zover ik weet, zijn GSM en C2000 nog niet gekraakt, of mis ik iets?
Via een tap op een kabel is natuurlijk alles mogelijk ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet & Privacy
« Reactie #57 Gepost op: 2014/03/13, 18:42:12 »
Naar het schijnt heeft de NSA toch wel enkele achterdeurtjes erin zitten. Tja, hoe bewijs je zoiets, maar vooral: hoe ontkracht je het? :)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #58 Gepost op: 2014/03/13, 20:18:11 »
Voor zover ik weet, zijn GSM en C2000 nog niet gekraakt, of mis ik iets?
Via een tap op een kabel is natuurlijk alles mogelijk ........

Kraken is niet nodig. Denk even aan de Telecomwet die jij wel eens aanhaalt: 6 jaar opslag van wat je gebeld hebt enzo...

Re: Internet & Privacy
« Reactie #59 Gepost op: 2014/03/14, 09:34:48 »
Voor zover ik weet, zijn GSM en C2000 nog niet gekraakt, of mis ik iets?
Via een tap op een kabel is natuurlijk alles mogelijk ........

C2000 is idd nog niet gekraakt, maar heeft IMO alleen maar te maken omdat het niet interessant genoeg is....

GSM was wel al gekraakt.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Internet & Privacy
« Reactie #60 Gepost op: 2014/03/14, 13:36:35 »
Veel gebruikte technieken:
- Fake zendmasten waardoor je kunt meeluisteren.
- Stealth-sms (ziet de ontvanger niet, maar geeft wel de positie vd ontvanger retour).
- Met je BT laptop achter iemand met een BT carkit aanrijden en meeluisteren.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #61 Gepost op: 2014/03/14, 13:52:37 »
- Met je BT laptop achter iemand met een BT carkit aanrijden en meeluisteren.

-Beetje oud, maar wat vroeger ook wel eens gebeurde was een bestandje sturen naar een persoon die bluetooth aan had staan. De meeste mensen letten niet op en accepteerden klakkeloos wat hun werd toegezonden. Vanaf jou toestel kon je dan meelezen met die persoon. Werkte wel alleen binnen bereik, dus zodra jij of die persoon de ruimte verliet, was het einde 'afluisteren'.
Vooral in de trein gebeurde dit, ook waar ik bij was (niet dat ik werd afgeluisterd, maar dat mensen van mijn middelbare dat in de trein deden waar ik bij was).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #62 Gepost op: 2014/03/14, 22:38:46 »
Zo was er iemand op talk.maemo.org die niks meer met Rovio te maken wilde hebben omdat ze alle data aan de NSA door moeten geven. Moeten? Rovio zit in Finland en ze hebben helemaal niks doorgegeven, de NSA heeft ze afgetapt, net als vele andere Europese bedrijven.
Volgens Rovio kan het “iedereen” overkomen:
Rovio noted that if spy agencies are indeed targeting advertising networks, then “it would appear that no internet-enabled device that visits ad-enabled web sites or uses ad-enabled applications is immune to such surveillance”.
Ad-enabled applications? Ubuntu Unity Dash is suggestie-enabled. Maar de verbinding met productsearch.ubuntu.com is (https) versleuteld. Dan kan het zeker niet gebruikt worden door veiligheidsdiensten om metadata te verzamelen(?). Bovenal is het percentage gebruikers van een Unity Desktop zo klein, dat is vast niet interessant als ‘Big Data’. :P

p.s. je kan het eenvoudig via Syteeminstellingen… -> Beveiliging & Privacy -> Zoeken -> Internetzoekresultaten meenemen UIT zetten maar dat is NIET LEUK want dan mis je mogelijk ‘gewenste’ internetzoekresultaten.
(hint: fixubuntu.com).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #63 Gepost op: 2014/03/15, 00:01:55 »
@testcees: Hoe vaak heb je inmiddels al kritiek geleverd op Unity's Dash en suggesties hoe de reclame uit te schakelen? Ik ben de tel inmiddels kwijt...

Re: Internet & Privacy
« Reactie #64 Gepost op: 2014/03/18, 20:15:51 »
En Facebook komt weer met een 'leuke' manier om de privacy aan te tasten want straks herkennen ze je gewoon, ook als je op een foto op de achtergrond loopt ofzo: http://techcrunch.com/2014/03/18/faceook-deepface-facial-facialrecognition/?utm_campaign=fb&ncid=fb

Re: Internet & Privacy
« Reactie #65 Gepost op: 2014/03/26, 16:25:03 »
als  ik lees: internet & privacy, dan denk ik direct social media. wat mensen daar allemaal niet opzetten. ze maken zich druk om die hele gedoe over die NSA, maar zetten hun complete priveleven via social media online.......... onbegrijpelijk vind ik dat. typische (nederlandse) bekrompenheid is het.  als je je druk wilt gaan maken over je online privacy, kijk eerst es wat je doet met jouw social media accounts.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #66 Gepost op: 2014/03/26, 16:48:50 »
@Daffy Duck:

Je hebt een goed punt, al kun je de overheidsspionage van burgers niet goed praten met inconsequent gedrag van mensen op ‘sociale’ media.

Dit artikel betoogt ongeveer hetzelfde.

Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Internet & Privacy
« Reactie #67 Gepost op: 2014/03/26, 16:54:43 »
Goed artikel!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #68 Gepost op: 2014/03/26, 19:57:59 »
internet & privacy, dan denk ik direct social media. wat mensen daar allemaal niet opzetten. ze maken zich druk om die hele gedoe over die NSA,
Privacy is het recht zelf te kunnen bepalen wie informatie over jou krijgt. Je bepaald zelf wat je schrijft in een Tweet, je Facebook profiel, een reactie op dit forum, op een blogpagina. Dat is dan niet privé meer en daar heb je bewust voor gekozen.

Daarnaast is er ook informatie waarvan je niet verwacht(e) dat anderen dit weten zoals een telefoongesprek, een smsbericht, privéberichtjes op dit forum, je pintransacties, een 1-op-1 webcamgesprek, de locatie van je zaktelefoon, welke sites je bezoekt. Als je het “gedoe over die NSA” noemt bedoel je mogelijk dat overheidsdiensten deze privacygevoelige informatie veel meer verzamelen en kunnen gebruiken dan gedacht.
Ik begrijp dat mensen zich daar druk om maken en het gevoel hebben constant en overal te worden bespied en dat heeft niet te maken met het vrijwillig gebruik van sociale media of mijn gevoel dat ik niets bijzonders te verbergen heb.
Goed artikel!
Maar heeft niet te maken met je opmerking over het “gedoe over die NSA” en eigenlijk ook niet direct met sociale media. Het artikel gaat over het verdienmodel van bepaalde internetdienstverleners waaronder bepaalde sociale media. Stelling van het artikel is dat je van betaalde diensten meer respect voor je privacy mag verwachten.

Het gaat uit van een oude economische wet “als het niks kost, is het niks waard”. Die wet is uiteraard ook van toepassing op Ubuntu (Unity?) en Ubuntu One.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #69 Gepost op: 2014/03/26, 20:07:49 »
internet & privacy, dan denk ik direct social media. wat mensen daar allemaal niet opzetten. ze maken zich druk om die hele gedoe over die NSA,
Privacy is het recht zelf te kunnen bepalen wie informatie over jou krijgt. Je bepaald zelf wat je schrijft in een Tweet, je Facebook profiel, een reactie op dit forum, op een blogpagina. Dat is dan niet privé meer en daar heb je bewust voor gekozen.

Daarnaast is er ook informatie waarvan je niet verwacht(e) dat anderen dit weten zoals een telefoongesprek, een smsbericht, privéberichtjes op dit forum, je pintransacties, een 1-op-1 webcamgesprek, de locatie van je zaktelefoon, welke sites je bezoekt. Als je het “gedoe over die NSA” noemt bedoel je mogelijk dat overheidsdiensten deze privacygevoelige informatie veel meer verzamelen en kunnen gebruiken dan gedacht.
Ik begrijp dat mensen zich daar druk om maken en het gevoel hebben constant en overal te worden bespied en dat heeft niet te maken met het vrijwillig gebruik van sociale media of mijn gevoel dat ik niets bijzonders te verbergen heb.

Nou nou, het heeft een tijdje geduurd, maar zowaar ben ik het weer eens met je eens, testcees ;) Goed gescheven :)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #70 Gepost op: 2014/03/26, 23:10:03 »
Wat mensen op ‘sociale’ media plaatsen is inderdaad hun eigen keuze.

Weinigen hebben echter door hoe veel informatie over hen kan worden samengesteld uit al die klikken, die je op internet doet. Lees bijvoorbeeld dit artikel.

Eigenlijk moet privacy meteen bij het ontwerp in nieuwe technologie worden opgenomen, zoals dit artikel betoogt. Dat gaat overigens niet alleen over internet.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #71 Gepost op: 2014/03/26, 23:37:24 »
Je hebt een goed punt, al kun je de overheidsspionage van burgers niet goed praten met inconsequent gedrag van mensen op ‘sociale’ media.
Precies. Zelfs al ga je zeer zorgvuldig om met het prijsgeven van privacy-gevoelige data (géén facebook. twitter, whatsapp, etc.), dan nóg heeft de overheid je in de tang, want alle verkeersgegevens worden van overheidswege gelogd, ons opgelegd door de EU: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dataretentie
(alleen bellen, sms'en of mailen is dus al genoeg om gevolgd te worden: want ja, iedereen kan een terrorist zijn, ook jij, dus volgen we maar iedereen is hierbij de gedachte)

Kennelijk is de overheid hier een rupsje-nooitgenoeg, waarbij de burger bij voorbaat schuldig is (waarom zou je anders al die data willen opslaan)?

En dát de overheid hierin zeer onbetrouwbaar is, blijkt uit het koppelen van onrechtmatig/onethisch verkregen data (dienst parkeerbeheer, ov-kaart):
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22169048/__Politie_gluurt_in_ov-chip__.html
http://webwereld.nl/overheid/78677-belastingdienst-vraagt--gewiste--parkeerdata-op
(goh, waarom zouden we toch allemaal op kenteken moeten gaan parkeren? antwoord: omdat er zo wéér een fijne databron voor onze overheid (politie, belastingdienst, etc.)  beschikbaar komt. Kei handig joh.......)

Eigenlijk moet privacy meteen bij het ontwerp in nieuwe technologie worden opgenomen,
Ja, dat zou mooi zijn. Je moet dan wel even alle belangen die de diverse partijen hebben in de data (dus inbreuk op privacy), weg kunnen denken: voor commerciele partijen is de data het product, voor overheden is data handig om burgers te volgen (waarvoor is niet duidelijk, maar het is altijd 'handig' om die data bij voorbaat te hebben >>>>> big brother is watching you.....). Maw: wishfull thinking......
« Laatst bewerkt op: 2014/03/26, 23:47:51 door markba »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #72 Gepost op: 2014/03/27, 00:24:25 »
Die Dataretentie lijkt me erg ver gezocht. Immers hebben we al eens eerder besproken wat de overheid wel of niet logt en een paar experts op dat gebied die op dit forum zitten hebben toen tegengesproken dat er veel gelogd werd en al helemaal niet opgevraagd werd.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #73 Gepost op: 2014/03/27, 00:38:37 »
Die Dataretentie lijkt me erg ver gezocht.
Wat is er vergezocht aan dan? Dat die wetgeving bestaat? Dat providers hier dus verplicht aan moeten meedoen? Zeg het maar....

Citaat
Immers hebben we al eens eerder besproken wat de overheid wel of niet logt en een paar experts op dat gebied die op dit forum zitten hebben toen tegengesproken dat er veel gelogd werd en al helemaal niet opgevraagd werd.
En die 'experts' weten dan precies wat er opgevraagd wordt dan? Werken die bij de overheid dan of zo? En mogen die zulke feiten wel prijsgeven? En dat terwijl onze minister Opstelten providers maant (niet oplegt!!!) om vooral niet prijs te geven hoe vaak onze (onbetrouwbare) overheid verzoeken doet wat betreft data-opvragingen?
https://www.security.nl/posting/382859/BoF%3A+providers+kunnen+oproep+Opstelten+negeren

Weet het allemaal niet hoor, ik stel zomaar wat vragen......

Re: Internet & Privacy
« Reactie #74 Gepost op: 2014/03/27, 11:09:28 »
Wat mensen op ‘sociale’ media plaatsen is inderdaad hun eigen keuze.

Maar wat anderen over jou plaatsen..... Daar kan ook heel wat uit afgeleid worden.

Deze week nog mooi item over op radio1: men kon precies vertellen waar de persoon in kwestie op vakantie was geweest, welke souvenirs hij mee had genomen en wanneer hij weer wegging inclusief bestemming. Hij had deed helemaal niets met social media.......    Zijn dochter wel :-)