Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.  (gelezen 1619 keer)

Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Gepost op: 2019/01/15, 11:48:00 »
Na wat aanpassingen in het netwerk en wifi kwam een hersenspinsel in mij op omtrent Internet off Things waar ik niks van moet hebben. Dit brengt mij tot de volgende quest.
Wat dacht ik dan precies...

Smart TV even als voorbeeld. Het is bekend dat er informatie vergaard wordt, en dat wil ik niet om principiële redenen. Om die reden is de smart TV hier ook niet op het net aangesloten. Maar daardoor mis je natuurlijk wel wat handige features waarvoor nu ook elke keer de laptop opgestart moet worden (wat overigens ook gewoon prima werkt).

Wat nou als ik de smart TV wel op het net hang, maar de internetstroom voor informatievergaring zou cracken/blocken/platleggen? Zou dit mogelijk zijn??
Voor de vergaring zal er verbinding gelegd moeten worden met een/hun server, lijkt me. Dezelfde elke keer, hardcoded in de TV?
Het lijkt me ook dat niet alle TV features over hun vergaar-server lopen. Het lijkt me dat als ik bijvoorbeeld de youtube app start, deze vanuit de TV zelf start en ook rechtstreeks zijn filmpjes haalt bij youtube zelf.

Mijn hersenspinsel:
Wat nou als ik achterhaal welke verbinding gelegd wordt voor de informatievergaring, en ik deze block in de router?
Theoretisch zou dit mogelijk moeten zijn, maar is dat praktisch haalbaar? YT werkt dan gewoon, maar informatie vergaren gaat niet meer.
Maar zou dit zo werken? En zou dat haalbaar zijn???

(cracken blijft leuk ^-^ geinig onderzoekje dit)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 12:10:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/15, 11:55:52 »
<hersenspinsel> Ik heb hier ook zo een smart tv ;/  en is ook niet aangesloten..ik gebruik die van KPN en een media box.
Wat wel mogelijk is, heb het zelf gedaan, is een PI-hole online brengen, kijken welke verbindingen je tv maakt naast wat je wilt. en dan die verbindingen black listen, en dat werkte prima hier.
Samsung smart tv. </hersenspinsel>


Met pi-hole kun je zien welke DNS afvragen er gemaakt worden. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 11:57:45 door atomos »
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/15, 12:08:55 »
Hier geen digitale tv. =D Of eigenlijk weer wel, maar dan niet van een derde maar in eigen beheer.

Ik denk dat ik een stukje niet begrijp of misschien verkeerd interpreteer van pi-hole.
Pi-hole draai je op een pc? Hoe kun je dan zien wat er in je TV en over je router gebeurd? En je blockt dan in de pi-hole op die pc?

Ikzelf zat meer te denken aan de logs en verbindingsgegevens welke in de router ook te vinden zijn. Of doe je dan hetzelfde?
En uiteindelijk wil ik de block(s) ook in de router inbrengen. Niet extern in een pc met een soort programmatje als pi-hole.
Ik wil het eigenlijk simpel houden zonder verdere pc's. Tv aan, verbinding met router, router blocked vergaar-serververbinding.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 12:12:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/15, 12:22:54 »
Een Pi-hole is een kleine server die je DNS verkeer beheerd.
Pi-hole draait hier op een Raspberry pi, headless, en staat 24/7 aan die ik dan beheer via SSH.
Wat de bedoeling is is dat je router al het DNS verkeer naar je pi-hole routeerd, ik kan hier ook, op de router instellen dat ook alle DNS afvragen via de pi-hole moet lopen.
https://pi-hole.net
wat je nodig hebt is een raspberry pi 2, 3b,  3b+ of een zero pi.
Voor redelijk snel opzetten is een raspberry pi 2 goed.
Energie zuinig werken is een raspberry pi zero het beste.

☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/15, 13:05:22 »
Simpele oplossing die ik zelf toepas: verbind je smart-en-verdriet-TV niet met het internet, maar hang er een Chromecast aan. Prik de stroomstekker van die Chromecast in een apart stekkerdoosje-met-schakelaar, zodat je de Chromecast apart van de TV uit kunt zetten.

Dan blijft je gewone TV-gebruik volledig anoniem en onbekend. Voor de internet-gerelateerde zaken (uitzending gemist, Netflix) gebruik je dan de Chromecast.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_google-chromecast-ultra-1475596.html

Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/15, 13:36:22 »
Hai Partyrabbit,
Dat heb ik wel eens gedaan met mijn LG tv. Iemand anders had toen al op internet gepost welke ip adressen je dan moest blokkeren.

Een blacklist in de router, dat is prima te doen.
Dat werkt totdat je de router om de één of andere reden terugzet naar de fabrieksinstellingen.  =D
Dus back up de router ook meteen als je klaar bent met instellen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/15, 15:51:23 »
Wat je ook kan proberen, is de DNS server van je modem aanpassen, als dit mogelijk is.
Je kunt dan alle data om-routeren naar b.v. een server van Microsoft, dan hebben zij ook een beetje dataverkeer :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/15, 19:00:08 »
Simpele oplossing die ik zelf toepas: verbind je smart-en-verdriet-TV niet met het internet, maar hang er een Chromecast aan. Prik de stroomstekker van die Chromecast in een apart stekkerdoosje-met-schakelaar, zodat je de Chromecast apart van de TV uit kunt zetten.

Dan blijft je gewone TV-gebruik volledig anoniem en onbekend. Voor de internet-gerelateerde zaken (uitzending gemist, Netflix) gebruik je dan de Chromecast.

Zo'n oplossing draait hier ook al. Alleen dan een laptop (met ubbie natuurlijk =D ) die hier als media-station actief is. Voor TV, maar zeker ook voor muziek zoals streaming radio en op feestjes DJ MIXXX.

Een blacklist in de router, dat is prima te doen.
Dat werkt totdat je de router om de één of andere reden terugzet naar de fabrieksinstellingen.  =D
Dus back up de router ook meteen als je klaar bent met instellen.

Mooi te horen dat jij mijn plannetje al uitgevoerd hebt.
Backup is geen issue hier. Die maak ik al, en eigen router, dus zo vaak kom ik niet uit bij fabrieksinstellingen (eigenlijk nooit).

Hai Partyrabbit,
Dat heb ik wel eens gedaan met mijn LG tv. Iemand anders had toen al op internet gepost welke ip adressen je dan moest blokkeren.

Ok. Dan wordt het nu nog zaak om de verbinding te gaan herkennen want hier brengt niemand een IP.

Kan dit dan het simpelst in de router en/of zijn logs? Of zijn er makkelijkere manieren?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 19:02:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/16, 11:03:52 »
Hai Partyrabbit,

Via de functie parental control kan ik websites whitelisten of blacklisten. Dat is instelbaar per apparaat in het netwerk.
Op zich is whitelisten het eenvoudigste, dan keur je alleen de websites goed die je echt gebruikt.
De rest wordt standaard geblokkeerd.

Hoe de ip adressen uit te lezen, dat zal verschillen per model router.
Maar zo te zien zijn er heel wat mensen in dit draadje die weten hoe je dat kunt doen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/16, 21:43:34 »
Bij elke update van je tv kan er van alles gaan wijzigen, hoe ga je dit bijhouden?
Update van elke app, update van de OS zelf op je tv!
Elke app stuurt info weg het internet op.

Als je geen updates doet, dan is je tv onveilig.

Ik denk je haalt je veel werk op je vork krijgt, die je nooit kunt uitvoeren, en je weet nooit zeker of er wel of geen data verstuurd wordt.
1 je hebt een apparaat nodig die alles op je netwerk bijhoud, dus echt alles.(misschien een pfsense router waar je veel extra plugins in kunt installeren).
2 jij moet alle data gaan identificeren, uitzoeken wat het echt is.(en hier begint je droom al) , dit bijna niet te doen, en er zijn professioneel oplossing voor die goed werken(zeer dure hardware), maar zeker niet automatisch, dus veel uitzoek werk, wat wat is.

3 weet je waarom linux er is dan hoef je niet zoveel zorgen te maken over het verzenden van data.
En je tv daar weet je zeker dat dit gebeurd, dus geen tv aan het internet koppelen.
En gewoon open source/linux gebruiken.

4 Met bijv pfsense kun je via extra plugins veel reclame etc tegen houden maar zeker niet alles.
Dus veel veiliger wordt het dan.
ip nummers bijv wordt dan automatisch geupdate om te blokkeren.
Hele landen kun je blokkeren.
Hele continenten kun je blokkeren.
Ook beveiliging tav scripts etc kun je instellen.
Dus al je zorgen maakt over versturen van data, dan had je allang een pfsense.
Met pfsense kun je nog veel en heel erg veel meer.


Oplossing is eenvoudig, gebruik linux.
Dan hoef je niks te doen!
(en ja ik heb een pfsense router, met extra beveiligingen, en dit is veel werk met instellen, daarna niet meer).
 

Re: Hersenspinsel: Cracken Internet off things.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/17, 12:43:15 »
Bij elke update van je tv kan er van alles gaan wijzigen, hoe ga je dit bijhouden?
Update van elke app, update van de OS zelf op je tv!

Op zich heb je een punt, maar dat is niet meer aan de orde. Onze tv wordt niet meer ondersteund, net als sommige apps.
Maar er staat nog een aantal apps op die nog wel werken.

Oplossing is eenvoudig, gebruik linux.

Dat is de huidige situatie. Een laptop als mediacenter. Misschien toch maar gewoon zo houden dan. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore