Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.  (gelezen 18125 keer)

Offline hello

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #25 Gepost op: 2007/12/15, 12:05:31 »
Ik heb nog een klein foutje gevonden:
Op het einde van de multimediadocumentatie staat:

Citaat van: documentatie
5. Installeer de codec. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via ../../gebruik/softwareinstalleren/ Synaptic.
Die URL klopt niet. Als je erop klikt zegt hij dat de pagina niet gevonden kan worden.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #26 Gepost op: 2007/12/15, 13:21:16 »
Bedankt, het is verbeterd!

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #27 Gepost op: 2007/12/28, 11:46:44 »
Interessant. Ook ik ben met siegi eens dat het pakket aan mediaplayers zo eenvoudig mogelijk moet blijven. Ik zou graag eens een schoon schip willen maken en de instructies in het commandogedeelte uitvoeren. Hoe kan ik het beste doen? Ik heb al mediaspullen geïnstalleerd aan de hand van instructies onder "Aan de slag" (het commandogedeelte was toen nog niet geplaatst). Volgens de lijst onder Toepassingen heb ik het volgende:

* geluidsrecorder
* xsine
* mplayer movieplayer
* rythmbox muziekspeler
* serpentine audio-cd maker
* sound juicer cd-ripper
* totem mediaspeler (volgens synaptic is het een totem gstreamer)
* vlc media player
* xmms

Alles verwijderen (behalve serpentine en sound juicer, vermoed ik) en instructies in het commandogedeelte uitvoeren? Is het beste om ze via synaptic te verwijderen? Of via een terminal-commando? Ik wil gewoon graag een schoon schip maken. Ik heb van siegi begrepen dat vlc media player niet nodig is, ondanks de positieve berichten erover in forum?

Het is overigens verwarrend dat het commandogedeelte andere spelers worden aanbevolen dan in het "aan de slag"-gedeelte.

Groetjes,
canti

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #28 Gepost op: 2007/12/28, 13:59:31 »
Vlc is een prima speler en kan met veel formaten om maar,
Euhm ik heb gewoon een keuze gemaakt volgens mij kan met totem-xine en mplayer +w32codecs alles afgespeeld worden.  Want totem-gstreamer blijkt niet echt goed te zijn in dvd's spelen.
Het leek me voor beginners gewoon lastig 4 programma's te hebben om een filmpje af te spelen.
En dan ook nog die prehistorische xmms die nog niet een fatsoenlijke libary heeft.
Maar ik heb niet echt de indruk dat mijn ontwerpdocumentatie zal doorgaan tot de officiele docs.


sudo apt-get autoremove --purge xmms vlc gxine  
of gewoon via synaptic natuurlijk.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #29 Gepost op: 2007/12/28, 17:22:42 »
Ik heb de commando-instructies opgevolgd in de documentatie. Ik heb het even getest. Ik kan nu video's in een bepaalde site afspelen terwijl dit voorheen niet kon. Dank! Alleen, het blijkt dat video's van een andere, populaire site player.omroep.nl niet afgespeeld kunnen worden. Ik kreeg wel beeld van mplayer for mozilla, maar ik kreeg direct de mededeling dat het gestopt is. Zijn de resultaten van instructies eigenlijk wel getest? Of heb ik iets fouts gedaan?

canti

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #30 Gepost op: 2007/12/28, 17:32:08 »
Ik heb even gekeken en mijn mplayer plugin speelt ze toch af.
w32codecs zijn toch geinstalleerd bij jouw he?
Ik denk dat de manual nog niet door iemand anders gebruikt is, maar zelf heb ik ze toch een paar keer getest op een verse installatie.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #31 Gepost op: 2007/12/28, 22:31:01 »
Jawel, ook de w32codecs zijn geïnstalleerd. Bijvoorbeeld bij item "laatste journaal" binnen www.nos.nl/nosjournaal heb ik dat probleem, en ook bij "uitzendingen gemist". Misschien is er nog een andere codex uit de vorige installatie van allerlei mediabestanden, en die ervoor zorgt dat de mplayer plugin een filmpje van player.omroep.nl niet afspeelt? Geen idee hoe het komt. Eigenlijk hoor ik met dit probleem niet in de index documentatie, maar hopelijk kan iemand hier een oplossing aandragen.

edit: ik krijg een aantal tekstjes in het schermpje van mplayer plugin, waaronder "connected", meteen gevolgd door "gestopt". Alsof iemand om het knopje "gestopt" had gedrukt. Het speelt dus niet af.

canti

Offline Martin

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #32 Gepost op: 2007/12/28, 22:49:18 »
Ik denk dat we voorzichtig met command codes in de documentatie om moeten gaan.
De meeste "beginners" die ik ken raken juist afgeschrikt daardoor, ze klikken liever 10 keer dan 1 regeltje in een enge terminal in te vullen.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #33 Gepost op: 2007/12/28, 22:56:45 »
Er kan natuurlijk ook een manual worden gemaakt waar alles grafisch in uitgelegd word.
Maar dan zou ik dit het liefste met wat screenshotjes doen. Maar daar is wel wat werk aan.
Voor de iets wat ervarenere windows gebruiker, is de methode met command line gemakkelijker. Ik zou graag de twee methodes ter beschikken stellen.

@ canti volgens mij speelt het journaal bij mij wel af met de mplayer plugin.> http://siegie.sin.khk.be/journaal.png

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #34 Gepost op: 2007/12/28, 22:58:39 »
De commando's waren geen probleem, ik kon ze prima uitvoeren. Ze waren inderdaad gemakkelijker dan gui-manier. Als een ietsje pietsje meer gevorderde Ubuntu-gebruiker (sinds april 2007) durf ik steeds meer commando's uit te voeren, mits ze goed uitgelegd zijn. En dat zijn ze in de documentatie over multimedia.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #35 Gepost op: 2007/12/28, 23:03:12 »
Siegi, ook bij item journaal 24 blijft het probleem overeind, dat beruchte woord "gestopt". Ik weet het ook niet meer...

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #36 Gepost op: 2007/12/28, 23:24:23 »
Citaat van: canti
Siegi, ook bij item journaal 24 blijft het probleem overeind, dat beruchte woord "gestopt". Ik weet het ook niet meer...
Ik weet eigenlijk niets meer, misschien is de laatste hoop gewoon je cache van firefox eens te legen.

Offline Dave

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #37 Gepost op: 2007/12/28, 23:26:20 »
Citaat van: mcdesign
Ik denk dat we voorzichtig met command codes in de documentatie om moeten gaan.
De meeste "beginners" die ik ken raken juist afgeschrikt daardoor, ze klikken liever 10 keer dan 1 regeltje in een enge terminal in te vullen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Inmiddels gebruik ik zelf liever die copy en plak in de terminal dingen dus daarom liefst en/en.
Bovenaan het grafische en onderaan voor de terminal.

Offline Dave

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #38 Gepost op: 2007/12/28, 23:29:14 »
Denk ook dat je eerstens hetgeen standaard meegeleverd wordt functioneel moet maken met codecs etc. ipv gelijk andere players aanbevelen.
Kan altijd nog voor wie tegen een beperking aanloopt.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #39 Gepost op: 2007/12/29, 09:06:14 »
Ik kwam met oude, officieel pakket aan players met aanvullende codes op bepaalde sites problemen tegen met het afspelen van video's. Ook bij "uitzendingen gemist" werkt het niet geheel vlekkeloos. Vandaar dat ik de aanbevelingen van siegi heb opgevolgd. Nu kom ik bij het afspelen van mpalyer plugin andere probleem tegen. Ik denk dat als het eenmaal opgelost is, dan alles prima zal werken. Daarom probeer ik het door met het zoeken naar de oplossing hiervoor.

Aangezien dit index "Documentatie" geen goede plek is om te vragen naar een oplossing van een probleem, zal ik in index "software..." een nieuw topic openen. Misschien kan de eventuele oplossing leiden tot de aanpassing van de door siegi geschreven multimedia documentatie.

canti

Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #40 Gepost op: 2007/12/29, 10:03:00 »
Citaat van: Dave
Citaat van: mcdesign
Ik denk dat we voorzichtig met command codes in de documentatie om moeten gaan.
De meeste "beginners" die ik ken raken juist afgeschrikt daardoor, ze klikken liever 10 keer dan 1 regeltje in een enge terminal in te vullen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Inmiddels gebruik ik zelf liever die copy en plak in de terminal dingen dus daarom liefst en/en.
Bovenaan het grafische en onderaan voor de terminal.
Ik niet.
De commandline is namelijk een supersnel voordeel boven het grafische. Het is voor velen ook een reden om over te stappen.
Daarom: moedig iedereen aan om die Terminale angst van zich af te zetten. Als je het 1x gedaan hebt (was voor mij ook eng in het begin) wil nooit meer anders.
Zo denk ik erover.
Maar wie ben ik :-)

Ben het verder met Siegi eens - houd het simpel.
Als iemand graag 24 spelers wil installeren - prima. Voor de documentatie geldt wat mij betreft ook: zoveel mogelijk kunnen doen met zo weining mogelijk applicaties.

Bedankt Siegi!

Offline Martin

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #41 Gepost op: 2007/12/29, 10:46:24 »
Citaat van: Dave
Citaat van: mcdesign
Ik denk dat we voorzichtig met command codes in de documentatie om moeten gaan.
De meeste "beginners" die ik ken raken juist afgeschrikt daardoor, ze klikken liever 10 keer dan 1 regeltje in een enge terminal in te vullen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Inmiddels gebruik ik zelf liever die copy en plak in de terminal dingen dus daarom liefst en/en.
Bovenaan het grafische en onderaan voor de terminal.
Precies, het lijkt mij gewoon het beste om in eerste instantie de grafische manier aan te bieden, en voor de iets ervarener gebruiker de (snellere) command-line manier.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #42 Gepost op: 2007/12/29, 13:58:27 »
Citaat van: mcdesign
Precies, het lijkt mij gewoon het beste om in eerste instantie de grafische manier aan te bieden, en voor de iets ervarener gebruiker de (snellere) command-line manier.
Het lijkt me gewoon een feit dat de huidige documentatie veel meer terminal werk vereist dan mijn documentatie.
Ookal word eerst gebruik gemaakt van een grafisch programma, voor de sources en dvd toe voegen word een heel ingewikkelde procedure gebruikt.

Dus op dat vlak lijkt die van mij al beter.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #43 Gepost op: 2007/12/29, 14:56:33 »
Laatste ontwikkeling mbt tot mplayer plugin: x11 blijkt de oplossing, dankzij de inbreng van forumlid ubuntuer, zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20045. Hebben jullie, al dan niet toevallig, ook x11 in configuratie van mplayer plugin geselecteerd? Of is dit pc-afhankelijk?

Misschien ook iets om dit aan te geven in de documentatie van siegi?

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #44 Gepost op: 2007/12/29, 15:10:09 »
Eigenlijk is dit eerder afhankelijk van je videokaart.  Bij mijn nvidia werkt het op elk van de 3 mogelijke instellingen.
Misschien kan het er wel bijkomen als extra opmerking indien het nog niet moest werken.
Zou je even kunnen zeggen welke videokaart je hebt en welke driver je daarvoor gebruikt?
Het is overigens toegevoegd.

Offline canti

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #45 Gepost op: 2007/12/29, 16:13:32 »
Mijn videokaart is van ATI, type Radeon IGP 345M, ingebouwd in mijn HP laptop ze5611ea. Heb je daar genoeg aan? Hoe kom ik achter welke driver ik gebruikt heb? Vergeef me mijn onkunde van computer-architectuur...

Ik ben overigens blij met de oplossing van siegi. Het werkt zelfs beter dan voorheen, tot nu toe tenminste. Ook hoef ik mediaplayerconnectivity niet te gebruiken, ik was er toch al niet tevreden over. Dank je wel, siegi!

Danuvius

  • Gast
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #46 Gepost op: 2008/01/01, 14:36:29 »
vlc mediaplayer is de beste speler van filmbestanden: hij kan alle codecs aan
ik gebruik hem ook op mijn windows-laptop, de enige speler die nooit codecs moet downloaden
en grote ondersteuning voor linux:

http://www.videolan.org/vlc/download-ubuntu.html

hier staat hoe je hem kan downloaden en installeren op alle ubuntu-versies

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #47 Gepost op: 2008/01/01, 16:21:53 »
Citaat van: canti
Mijn videokaart is van ATI, type Radeon IGP 345M, ingebouwd in mijn HP laptop ze5611ea. Heb je daar genoeg aan? Hoe kom ik achter welke driver ik gebruikt heb? Vergeef me mijn onkunde van computer-architectuur...

Ik ben overigens blij met de oplossing van siegi. Het werkt zelfs beter dan voorheen, tot nu toe tenminste. Ook hoef ik mediaplayerconnectivity niet te gebruiken, ik was er toch al niet tevreden over. Dank je wel, siegi!
ati kaartjes heb ik zowizo geen ervaring mee.

Offline siegi

  • Lid
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #48 Gepost op: 2008/01/01, 16:24:09 »
@Danuvius
Beste is iets relatiefs he.
Ik vind dat de documentatie een methode moet bieden die een snel resultaat geeft.  Als je later andere voorkeuren hebt kan je nog altijd de mediaplayer naar smaak installeren.

Danuvius

  • Gast
Onvrede met de nieuwe multimedia documentatie.
« Reactie #49 Gepost op: 2008/01/01, 17:45:44 »
daarin heb je gelijk, maar voor beginnelingen is het handig een te hebben,
waarmee je later geen problemen hebt en die makkelijk te installeren is.
je kunt onmogelijk alle spelers tonen of in de documentatie zetten,
maar je moet een selectie maken en bij deze moet je er niets extra voor installeren (zie link bij vorige reactie).