Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?  (gelezen 800 keer)

Offline Harry

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Gepost op: 2008/04/26, 16:58:32 »
Ik wil Windows Vista (SP 1) alleen op de C schijf laten en gebruiken en wil  op deze schijf dus ook geen keuzemogelijkheid voor booten Windows of Ubuntu.
Op schijf L wil ik uitsluitend Ubuntu 8.04 hebben.
Hoe dit te realiseren?
Is het mogelijk de bootvolgorde te kiezen schijf C eerst wanneer ik met Windows wil werken en opnieuw opstarten met schijf L eerst wanneer ik met Ubuntu wil werken?
Moet ik bij het installeren met de Live-CD 8.04 dan de spanning van van schijf C uit zetten door de stekker op de schijf te trekken om te voorkomen dat toch iets op de C schijf wordt geschreven of veranderd?
PC: Vista SP1, 2 interne schijven Samsung 500 GB., Intel Quad Q6600  2,4 Ghz. , Asus P5K , systeem 32.
Op de forums vind ik alleen de gecombineerde keuze voor dualboot op een schijf. Dus in mijn geval de C schijf.
Harry
Maastricht

Offline ptb

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 22:10:11 »
De schijf is in ieder geval groot genoeg.
Je hoeft de C schijf niet los te koppelen.
Je kan bij de installatie kiezen voor ¨ handmatig¨ en daar kiezen voor schijf sdb (de 2e harde schijf),de eerste harde schijf heet sda waar je vista op staat.Let er dus goed op niet sda te kiezen.
Ik zou kiezen voor een rootpartitie (bv 25 gig) ,een home (groot als je denkt er veel in op te slaan)  en de swap (gewoonlijk 2x je ram geheugen) zoals beschreven op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/   (het partitioneren is in hardy hetzelfde als in gutsy)
Het voordeel is dat je je gegevens en instellingen niet kwijt bent mocht je ooit opnieuw willen installeren
Lees voor de rest ook http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux op het partitioneren na.
Grub (de bootloader) wordt standaard geinstalleerd aan het begin van de c schijf en daar krijg je standaard de keuze welk besturingssysteem geladen moet worden.

Offline 3rwin

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 22:20:02 »
U wilt dus 2 aparte schijven gebruiken voor Windows en Ubuntu zonder gebruik te maken van grub? Dan kunt u beide besturingssystemen op de normale manier installeren (wel met de andere ontkoppelt) en dan gebruikt u de F8 toets bij het opstarten zodat u kunt kiezen van welke schijf de computer moet starten (mits je computer dit ondersteunt).

Offline Harry

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 23:23:25 »
Allebei bedankt voor de reactie. (Het werkgeheugen is 4 GB.).

3rwin , op deze manier zou ik alles willen installeren. Met de opmerking: "Wel met de andere ontkoppelt" neem ik aan dat ik de stekker van de C schijf moet trekken , zodat deze niet meer mee kan doen tijdens de installatie van Ubuntu. Daarna zou ik dan met F8 tijdens opstarten kunnen kiezen tussen de C of de L schijf.(de stekker van de C schijf moet er dan natuurlijk van te voren weer in).

Heb ik dat zo goed begrepen?
M.v.g. harmaas.
Harry
Maastricht

Offline 3rwin

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 00:09:16 »
Klopt, deze kunt u ontkoppelen d.m.v. de kabels of tijdelijk uit schakelen in de bios.

Offline Harry

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 09:17:07 »
Hartelijk dank. Ik ga dit in de loop van vandaag proberen.
Harry
Maastricht


Offline ton1

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 10:33:52 »
Hier een beschrijving voor 2 harddisks, wel Engels en voor de alternate cd, maar uitgebreid èn voor Hardy:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p14.htm
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline Harry

  • Lid
Hoe op HD C alleen Windows en op HD L alleen Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/27, 20:31:56 »
Aan 3rwin

Ik heb allles uitgeprobeerd volgens uw advies.
Het werkt zoals ik het heb bedoeld!
Op schijf C staat inderdaad alleen en uitsluitend Vista zoals voorheen (geen bit meer).
Op de 2e interne schijf staat uitsluitend en alleen Ubuntu 8.04.

Er is op beide schijven dus geen enkele verwijzing voor het booten van Vista of Ubuntu.
Als ik nomaal laat opstarten wordt gewoon Vista opgestart.
Als ik echter tijdens opstarten de F8 toets ingedrukt houd, krijg ik het Bios opstartvolgordemenu en kan ik kiezen tussen o.a. de 1e schijf (met Vista) of de 2e schijf met Ubuntu.

Hartelijk dank 3rwin voor uw reactie.

Ook de andere mensen hartelijk dank voor hun reactie.

Met vriendelijke groeten,
Harmaas.
Harry
Maastricht