Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 installeren naast windows [ voor mikemarote opgelost]  (gelezen 2843 keer)

9.04 installeren naast windows [ voor mikemarote opgelost]
« Gepost op: 2009/10/10, 14:22:57 »
Heb reeds driemaal geprobeerd om 9.04 te installeren in dualboot met windows xp home.De installatie lukt goed maar als ik windows selecteer om op de starten dan krijg ik het windowsscherm één seconde te zien waarna een blauwe flits.Windows wil dus niet meer opstarten,heb nochthans vroeger reeds in dualboot gewerkt met hardy en dat lukte perfect.
Bij de installatie van 9.04 gebruik ik steeds handmatig partitioneren om van mijn C schijf(windows) 20 giga ruimte af te snoepen voor mijn drie ubuntu partities(root 16 giga-swap 1.5 giga en de rest voor home)
Weet iemand wat het probleem eventueel zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp

Mike
« Laatst bewerkt op: 2009/10/20, 17:27:03 door mikemarote »
vrijheid is rijkdom

Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 15:04:56 »
Open een terminal en type sudo gedit /boot/grub/menu.lst kan je de regels, na de regels die beginnen met #, hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline xubxub

  • Lid
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 15:08:35 »
Heb je al eens de Wubi-installatie geprobeerd?

Thuis heb ik Xubuntu ge-installeerd met de Wubi-installer naast Windows. Het werkt bij mij naar 99,9% naar volle tevredenheid. Windows XP professional kon ik normaal opstarten. Ik weet echter niet hoe ik het Grub-menu dusdanig aanpas, zodat Ubuntu als eerste opstart en niet Windows XP. Mocht iemand mij dit kunnen uitleggen, dan mag deze persoon, dat bij deze doen.

Xubxub

Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 15:15:03 »
Bedankt Gijsbert voor je uitleg,zal dit een dezer dagen proberen.

Mvg,
Mike
vrijheid is rijkdom

loraine

  • Gast
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/15, 21:03:51 »
nadat de dual boot bij mij eerst prima gewerkt heeft, is nu de mogelijkheid om windows te gebruiken bij de opstart van de computer verdwenen. waar eerst windows xp aangeklikt kon worden, verschijnt nu de tekst other operating system. Bij het aanklikken echter geen windows start........ra ra

loraine

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/15, 23:13:11 »
Bij Het afsnoepen van een andere partitie was vroeger (ik weet niet hoe het nu zit) een risico omdat je bestanden kan verwijderen ermee van die partitie. Dit komt omdat die dan achteraan die partitie staat. Het was toen ook altijd slim om eerst je schijf te defragmenteren. Het kan nu nog zo zijn maar weet het niet zeker.

loriane: Waarschijnlijk staat hij gewoon niet meer in je menu.lst. Dit moet je dan aanpassen.

In de /boot/grub/menu.lst moet je dan zoeken naar:

# title      Windows Vista/Longhorn (loader)
# root      (hd0,3)
# savedefault
# makeactive
# chainloader   +1

Deze moet je dan aanpassen zodat de #jes weg zijn. Dan moet je uitzoeken op welke partitie je windows zit en deze in de root-regel zetten.
Bijvoorbeeld als je windows-partitie op /dev/sda4 zit dan moet het (hd0,3) zijn.

Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/15, 23:15:55 »
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline HarzG

  • Lid
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/16, 00:08:50 »
mikemarote & loraine

Om iemand te kunnen helpen, heeft de helper een kopie van het bestand /boot/grub/menu.lst nodig.
Open het bestand (is eigendom van "root") en maak een kopie van de tekst in het bestand.

Plaats de tekst hier en zet voor en achter een code-teken - aan het begin blokhaak-code-blokhaak en een het einde blokhaak-/code-blokhaak.
De snellere manier is: selecteer de tekst en klik op het #-teken boven het tekstvak. Hierdoor wordt automatisch de code-tekst netjes verwerkt.

Problemen met Windows ontstaan vaak als iemand vooraf geen defragmentatie in Windows heeft uitgevoerd. Dat wordt telkens weer door mij en anderen geadviseerd. De reden is, dat Windows bestanden in stukken bewaart (stukje aan het begin van he schijf, stukje in het midden, stukje aan het einde als het tegen zit).
Als je dan zonder Windows-defragmentatie je Partitie kleiner maakt om Ubuntu te installeren, dan kunnen beschadigingen optreden van je Windows-systeem. De stukjes van systeem-bestanden aan het einde van de harde schijf worden dan namelijk verwijderd door het verkleinen van de Windows-Partitie en Windows start niet meer op.
Als dat zo is, dan kan je (nadat je in het Grub-menu voor Windows hebt gekozen) proberen of met F8 een "veilige start"-modus kan worden uitgevoerd direct na de ENTER als je op "Windows" hebt gedrukt.

Maar laat eerst even de menu.lst zien, dan kunnen wij jullie beter helpen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/18, 21:23:11 »
Problemen met Windows ontstaan vaak als iemand vooraf geen defragmentatie in Windows heeft uitgevoerd. Dat wordt telkens weer door mij en anderen geadviseerd. De reden is, dat Windows bestanden in stukken bewaart (stukje aan het begin van he schijf, stukje in het midden, stukje aan het einde als het tegen zit).
Als je dan zonder Windows-defragmentatie je Partitie kleiner maakt om Ubuntu te installeren, dan kunnen beschadigingen optreden van je Windows-systeem. De stukjes van systeem-bestanden aan het einde van de harde schijf worden dan namelijk verwijderd door het verkleinen van de Windows-Partitie en Windows start niet meer op.
Als dat zo is, dan kan je (nadat je in het Grub-menu voor Windows hebt gekozen) proberen of met F8 een "veilige start"-modus kan worden uitgevoerd direct na de ENTER als je op "Windows" hebt gedrukt.
Misschien vreemd, maar ik denk dat dit niet juist is.
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/defragmentatie/
Defragmentatie wordt op bestands-niveau gedaan, niet op schijf-niveau.
En bij het verkleinen van de partitie, worden eventuele bestanden gewoon verplaatst. Dat gaat normaliter prima en lijkt niet ondervangen te worden door defragmentatie.
Misschien een zinloze discussie - het is zeker niet mijn bedoeling die hiermee te beginnen. Slechts een noot van iemand die er iets anders in staat.

Overigens (getuige het draadje waarnaar ik hierboven verwijs) is een foutencontrole vooraf wel een goede zaak. Dit wordt eigenlijk altijd vergeten.

Blijft staan: defragmentatie vooraf, misschien is het niet noodzakelijk, maar het kan ook zeker geen kwaad.

Offline HarzG

  • Lid
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/18, 23:44:43 »
Als iemand een kopie maakt van een partitie en de doelpartitie is kleiner dan de bronpartitie, dan is dat in theorie mogelijk als aan het einde van de bronpartitie geen data staan.
Als iemand een partitie verkleind en feitelijk aan het einde van deze partitie een stuk verwijderd, dan raak je data kwijt die aan het einde van deze partitie staan.

Als een developer van ntfsresize mij de garantie kan geven dat ik geen dataverlies heb zonder defragmentatie, dan hoor ik dat graag. Maar niemand weet precies op welke manier de fragmentatie uitpakt bijv. na een grote Windows update. De ervaring leert, dat op de meeste pc's geen regelmatig onderhoud gebeurt. Hierbij heb ik het niet eens over backups maar over schoonmaken en controleren van je systeem met bijv. ccleaner.
Worst case: Iemand heeft veel Windows-herstelpunten, de SP2 en SP3 installaties werden destijds uitgevoerd, er worden videobestanden aangemaakt en ook weer verwijderd.
Vraag 1: Wie kan dan nog garanderen dat geen dataverlies kan optreden zonder defragmentatie als je aan het einde een stuk van de Windows-partitie verwijderd?
Vraag 2: Wie krijgt de schuld als het fout gaat? ... juist - Ubuntu.

Citaat van: GeenDegramentatieNodig
Deze pagina staat in de ontwerpdocumentatie. De inhoud is waarschijnlijk nog niet klaar om in de documentatie geïntegreerd te worden en kan fouten bevatten. Indien u fouten opmerkt mag u ze zeker verbeteren, rekening houdende met onze richtlijnen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/19, 00:53:09 »
Vraag 1: Wie kan dan nog garanderen dat geen dataverlies kan optreden zonder defragmentatie als je aan het einde een stuk van de Windows-partitie verwijderd?
Er is geen garantie, noch met, noch zonder defragmentatie. Het is wel ontworpen om geen data te verliezen, ook zonder defragmentatie.

Over Windows herstelpunten of videobestanden zou ik mij geen zorgen maken. Dat is vanuit het bestandssysteem gezien niets uitzonderlijks.

Vraag 2: Wie krijgt de schuld als het fout gaat? ... juist - Ubuntu.
Waar is de back-up van belangrijke bestanden? Alles wat fout kan gaan, gaat (ooit) fout. :evil:

Zonder risico is alleen een LiveCD "uitproberen". En ook een Wubi installatie heeft geen her-partitionering nodig (maar/en dan is defragmenteren wel aan te bevelen).

Klik links bovenin op Documentatie

Offline HarzG

  • Lid
Re: installeren naast Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/19, 22:29:49 »
Mijn punt is: maak de installatie van Linux laagdrempelig in de zin van "dat kan ik ook", maak hierbij wel duidelijk dat van tevoren nagedacht moet worden op systeembeheerder-niveau, handleidingen lezen, stappen nooit onder tijdsdruk uitvoeren.
Waarschijnlijk worden 90% van de fouten veroorzaakt door PEBCAK. Maar waarschijnlijk zien 90% van de gebruikers "het systeem Linux" als de oorzaak.

Iedereen mag van mij zonder defragmentatie Ubuntu installeren.
Citaat van: man ntfsresize
Defragmentation is NOT required prior to resizing because the program can relocate any data if needed, without risking data integrity.

Hier staat iets van een controle naar data door ntfsresize, ok. Het andere controlepunt is vervolgens dat bij beschadigde structuren geen verandering kan worden gemaakt aan een HD-partitie, prima.
Door beide controles kan waarschijnlijk voor de meeste situaties ervan worden uitgegaan dat het ook zonder defragmentatie gaat. 

Maar de vraag naar de back-up blijft natuurlijk interessant. Ik kijk dan met een schuin oog naar de vragen/meldingen bij (Ubuntu-)installaties met problemen achteraf, btw → dat komt ook in andere Linux-fora voor. Ook daar staan een paar eehh-oei-oei-hmmm "heb ik niet gedaan" bij. Je zou dan kunnen zeggen "eigen schuld", had je maar een back-up gemaakt.

Mijn insteek is, laat alle "officiële" Windows-voorbereidingen uitvoeren en start pas nadien de installatie van Ubuntu.
Als het dan fout zou gaan, dan heb je niet de discussie dat het door Linux/Ubuntu werd veroorzaakt.
Als je in de handleiding een bepaalde volgorde adviseert, dan moet dat voor alle systemen zonder dataverlies of problemen bruikbaar zijn. Zodra men achteraf wel problemen heeft (geen beeld o.i.d.) dan deugt "onze" handleiding/installer niet - tenzij men heeft een Murphy-pc.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: 9.04 installeren naast windows
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/20, 17:25:54 »
Heb inderdaad vergeten mijn schijf op fouten te kontroleren en ook de defragmentatie.Heb intussen jaunty via wubi geïnstalleerd naar volle tevredenheid.
Alvast iedereen bedankt voor jullie hulp,
Mike
vrijheid is rijkdom

Offline track

  • Lid
Re: 9.04 installeren naast windows [ voor mikemarote opgelost]
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/21, 12:22:27 »
Mike:  je moet nu wél iets vaaker backups aanmaken.  En keten is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
En dat is bij een  wubi- installatie nu eenmaal het ntfs-bestandsysteem van Win.. . 
Vandaar is jouw Linux wat minder stevig dan een dat op een eigen partitie staat ! 
Dat moet je gewoon weten, op de Engelse site wordt niet voor niets de wubi alleen voor het uitproberen aanbevolen.

Maar als je het weet en regelmatig backupt ben je toch op de veilige kant !

track

Re: 9.04 installeren naast windows [ voor mikemarote opgelost]
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/21, 14:25:24 »
Bedankt track,zal toch nog eens proberen om jaunty op een aparte partitie te installeren.

Mvg,
Mike
vrijheid is rijkdom

Offline track

  • Lid
Re: 9.04 installeren naast windows [ voor mikemarote opgelost]
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/21, 15:09:17 »
Als je iets meer details verklapt kunnen wij je ook begeleiden hoor !
Dan hoef je niet alles alleen uit te vogelen.

track