Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lenovo L440 notebook  (gelezen 4217 keer)

Offline yJi

  • Lid
Lenovo L440 notebook
« Gepost op: 2019/11/19, 21:13:52 »
Een Lenovo Notebook L440 met een i3 processor sinds vandaag.
Staat standaard dus al Windows 10 op en wil ik dualboot maken met Linux Mint 19.2.

Mogelijk kan ik  hier niet in de bios terechtkomen om de UEFI juist te zetten.
Kan wel met Fn N in de configuratie van de Lenovo komen.
Ongeveer hetzelfde als de hardwarelijst in Linux Mint, maar zover nog geen toegang gehad tot de bios.

Wie heeft meer kijk op Lenovo's en geeft mij wat meer inzicht heb de handleiding er ook al op nagelezen
maar een open bios vind ik niet.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline loti

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/19, 21:46:09 »
Probeer de F1 toets eens tijdens het opstarten.

Offline EvC

  • Lid
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/19, 22:29:52 »
Indien er windows op de Lenovo staat:
Houd de linker shift toets ingedrukt tijdens windows opnieuw opstarten.
Vandaar vind je in de opties ergens (UEFI)BIOS opstarten.
Wil je direct bij opstarten naar het (UEFI)BIOS, (heb me drie slagen in de rondte gezocht) bij diverse Lenovo laptops dien je aan de linkerzijkant middels een paperclip of pennetje in een klein gaatje een toetsje ingedrukt te houden tijdens opstarten.

Citaat
Usually the Novo button is on the upper left corner at the top, near the Power button. On some models, the button is located on the right-side or left-side of the laptop.

Staat meestal eenregelig in de handleiding.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/19, 22:47:32 »
Bios F1 en Bootmenu F12
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/19, 23:12:04 »
Zie bladzijde 71 van de Engelstalige handleiding.

Using the ThinkPad Setup program
The ThinkPad Setup program enables you to select various setup configurations for your computer through
configuring the BIOS.
To configure the BIOS of your computer, do the following:
1. Restart the computer. When the ThinkPad logo is displayed, press F1. The ThinkPad Setup program
starts.
Note: If you are required to enter the supervisor password, enter the correct password. You also can
press Enter to skip the password prompt and start the ThinkPad Setup program. If you do not enter the
password, you cannot change the configurations that are protected by the supervisor password. For
more information, refer to “Using passwords” on page 59.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/19, 23:15:05 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/20, 17:22:51 »
Probeer de F1 toets eens tijdens het opstarten.

Die is het niet, maar wel F12.

Toch bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/20, 17:25:01 »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/20, 17:28:25 »
Indien er windows op de Lenovo staat:
Houd de linker shift toets ingedrukt tijdens windows opnieuw opstarten.
Vandaar vind je in de opties ergens (UEFI)BIOS opstarten.
Wil je direct bij opstarten naar het (UEFI)BIOS, (heb me drie slagen in de rondte gezocht) bij diverse Lenovo laptops dien je aan de linkerzijkant middels een paperclip of pennetje in een klein gaatje een toetsje ingedrukt te houden tijdens opstarten.

Citaat
Usually the Novo button is on the upper left corner at the top, near the Power button. On some models, the button is located on the right-side or left-side of the laptop.

Staat meestal eenregelig in de handleiding.

Dit wist ik nog niet met de linker-shift toets. Maar dat met het kleine gaatje kan ik nog niet vinden.
Ook bedankt.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/20, 17:31:05 »
Bios F1 en Bootmenu F12

Heb ik ook gevonden, maar met F12 wel erg kritisch, soms zit het zo weer in Windows!

Ook bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/20, 17:34:16 »
Zie bladzijde 71 van de Engelstalige handleiding.

Using the ThinkPad Setup program
The ThinkPad Setup program enables you to select various setup configurations for your computer through
configuring the BIOS.
To configure the BIOS of your computer, do the following:
1. Restart the computer. When the ThinkPad logo is displayed, press F1. The ThinkPad Setup program
starts.
Note: If you are required to enter the supervisor password, enter the correct password. You also can
press Enter to skip the password prompt and start the ThinkPad Setup program. If you do not enter the
password, you cannot change the configurations that are protected by the supervisor password. For
more information, refer to “Using passwords” on page 59.

Dit was nog niet bekend, lijkt wel een goede tip op het moment het Thinkpad-logo verschijnt F1 indrukken!
Bedankt ook daarvoor!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/20, 18:24:02 »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/21, 17:21:00 »
Specifiek voor de L440 is lastig te vinden. Wellicht helpt dit:

How to enter the BIOS on most Lenovo ThinkPad laptops - The easy way!

How to enter the Boot Options Menu on Lenovo ThinkPad laptops - The easy way!

Tja...best wel heel lastig, hoewel ik al wel in de bios kan komen en zaken aanpassen, kan ik nog steeds er geen dual-boot systeem van maken.
Ondanks dat ik al veel veranderd heb, lukt me dat nog niet.
Wel de binnenkant bekeken, omdat er nu nog een HDD-schijf (zeker niet snelst dus) in zit en maar 4 GB aan Ram-geheugen.
Makkelijk te vervangen door een ssd-schijf; en de 4 GB veranderen in 8 GB geheugen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/21, 18:24:52 »
Heb je onder Windows al gecontroleerd of het notebook up-to-date is wat betreft drivers & software?
Zo te zien is er vorig jaar nog een BIOS update uitgebracht.

Op de Lenovo site is er voor mijn ideapad een automatisch updateproces voorhanden om het te controleren en eventueel bij te werken.
Voor een thinkpad weet ik niet of dat kan.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/21, 19:31:56 »
Heb je onder Windows al gecontroleerd of het notebook up-to-date is wat betreft drivers & software?
Zo te zien is er vorig jaar nog een BIOS update uitgebracht.

Op de Lenovo site is er voor mijn ideapad een automatisch updateproces voorhanden om het te controleren en eventueel bij te werken.
Voor een thinkpad weet ik niet of dat kan.

Nu dat nog niet maar wel de gebruikersgids erop geraadpleegd en naar mijn gevoel moet het ook hiermee van doen hebbende:
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/21, 19:39:23 »
Aha, dan inderdaad in legacy mode zetten en weer een poging doen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/21, 22:02:34 »
Aha, dan inderdaad in legacy mode zetten en weer een poging doen.

Dat heb ik in het begin ook gedaan met de Linux Mint DVD, nadat ik Mint vanaf de DVD geladen had.
Hier op de BTO staat UEFI aan en AHCI in de Bios maar vermoedelijk iets over het hoofd gezien, want van de usb/sticks/schijf kon ik nog niet daarvan de Lenovo af opstarten, nu dus wel.
Dus morgen ga ik Linux Mint 19.2 weer opnieuw uittesten, jullie horen het nog wel.
Komt ook om dat op de Lenovo ook weer veel verschillende tabbladen in staan, in de setup(bios).
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #17 Gepost op: 2019/11/21, 22:17:42 »
En SecureBoot staat uit?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #18 Gepost op: 2019/11/22, 16:07:31 »
Aha, dan inderdaad in legacy mode zetten en weer een poging doen.

Ja, dat dacht ik een tijdje geleden ook, alleen geen goed resultaat en nu lees ik dit in de Setup van de BTO:

SATA MODE       [AHCI}]
SECURE BOOT [DISABLED]

BOOT PRIORITIES
BOOT OPTION #1 [P1: TSSCORD CDDVDW...]
BOOT OPTION #2 [P0: KINGSTON SA400S.....]
BOOT OPTION #3 [REALTEK PXE                      ]
BOOT OPTION #4 [AS MT 21150]

UEFI SETTING  [DISABLED]

Wie heeft ook nog een Lenovo Thinkpad L440 of L540 en heeft die ook dualboot geïnstalleerd?

Waarom de bootopties ook hier genoemd omdat het naar mijn gevoel (mijn having dus) ook daarmee van doen heeft.
Dat vind ik op de Lenovo ook wel heel lastig in te stellen als ik het net zo set als in de BTO dan gaat het ook niet meer goed met usb en ook niet met installatie van andere systemen.

Heb de videofilms al wel tig keer bekeken, maar vind de uitleg (in engels) niet echt duidelijk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #19 Gepost op: 2019/11/22, 16:27:50 »
Aha, dan inderdaad in legacy mode zetten en weer een poging doen.

Ja, dat dacht ik een tijdje geleden ook, alleen geen goed resultaat en nu lees ik dit in de Setup van de BTO:

SATA MODE       [AHCI}]
SECURE BOOT [DISABLED]

BOOT PRIORITIES
BOOT OPTION #1 [P1: TSSCORD CDDVDW...]
BOOT OPTION #2 [P0: KINGSTON SA400S.....]
BOOT OPTION #3 [REALTEK PXE                      ]
BOOT OPTION #4 [AS MT 21150]

UEFI SETTING  [DISABLED]

Wie heeft ook nog een Lenovo Thinkpad L440 of L540 en heeft die ook dualboot geïnstalleerd?

Waarom de bootopties ook hier genoemd omdat het naar mijn gevoel (mijn having dus) ook daarmee van doen heeft.
Dat vind ik op de Lenovo ook wel heel lastig in te stellen als ik het net zo set als in de BTO dan gaat het ook niet meer goed met usb en ook niet met installatie van andere systemen.

Heb de videofilms al wel tig keer bekeken, maar vind de uitleg (in engels) niet echt duidelijk.

https://tothepoles.wordpress.com/2017/11/16/lenovo-t470p-ubuntu-16-04-install-notes/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #20 Gepost op: 2019/11/22, 17:16:24 »
En dan ook nog deze melding die ik dan in het zwarte scherm krijg:

Startup PXE via ipv4

Volgens de onderstaande verwijzing kan dit dus ook wijzen naar een laptopfout?

https://nl.stealthsettings.com/start-pxe-ipv6ipv4-press-esc-exit-windows-pc-error.html
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

nahjo

  • Gast
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #21 Gepost op: 2019/11/22, 17:50:04 »
En dan ook nog deze melding die ik dan in het zwarte scherm krijg:

Startup PXE via ipv4

Volgens de onderstaande verwijzing kan dit dus ook wijzen naar een laptopfout?

https://nl.stealthsettings.com/start-pxe-ipv6ipv4-press-esc-exit-windows-pc-error.html
Kan misschien ook komen door het wijzigen van UEFI naar legacy opstart......

Offline yJi

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #22 Gepost op: 2019/11/22, 18:19:04 »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: Lenovo L440 notebook
« Reactie #24 Gepost op: 2019/11/22, 19:57:56 »
Prima zoekresultaat.  8-)
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes