Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04  (gelezen 494 keer)

Offline Cme

  • Lid
"GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2018/03/13, 11:13:05 »
Beste lezer,
Wat betekent:
90.003655] NVRM: 79, GPU has fallen off the bus.

Deze melding verschijnt wanneer ik Ubuntu 16.04 heb geopend en na het sluiten van de klep van mijn Lenovo LT ik de klep weer opklap. Bij systeeminstellingen/Energie staat: “Wanneer de klep gesloten is: Pauzestand”. (Andere mogelijkheid is: “niets doen” maar dat wil ik niet)

Dus na het sluiten van de klep verschijnt bovengenoemde melding in een verder zwart scherm en kom niet verder, alleen dmv. een herstart door de aan/uit knop lang ingedrukt te houden.

Ik heb al eerder iets dergelijks als Topic gemeld, daaruit begreep ik dat er iets met de NVIDIA kaart mis kan zijn. Een wijziging van de kaart lukt mij niet in Synaptic/Pakketbronnen/Extra stuurprogramma's. Aldaar kan ik een niet vrije, geteste NVIDIA of een niet geteste instellen. Alleen beiden blijven hangen tijdens het binnenhalen.

Bovenstaande melding etc. heb ik niet als ik met dezelfde LapTop UBUNTU 14.04 LTS of Xubuntu 14 open, gebruik en de klep sluit. Er zijn geen problemen voor met GPU of NVIDIA.
Wat is er 'mis' met UBUNTU 16.04 op een LENOVO-Z710?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/14, 16:11:34 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/14, 16:17:35 »
“Klepper die klep,” dacht ik toen Ubuntu 16.04 weer verscheen na het openen van de klep en niet het zwarte scherm met bovenstaande GPU melding.
Blij en verrast! ^-^
Kan gelegen hebben aan de een instelling betreft ‘Niet ondersteunde updates (trust- backports)’ die niet aangevinkt stond in Pakketbeheer. Óf door de andere stuurprogramma met drivers van Nvidia te kiezen. Eerst koos ik versie 384. maar gaf geen gewenst resultaat. Daarna gekozen voor versie 340. Na een herstart, klep sluiten en openen het gewenste resultaat!

Wel teleurstellend dat niemand met een reactie kwam :(
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/14, 16:20:25 »
zie .jpg
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rene59

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/14, 16:57:44 »
Met Nvidia zijn meer problemen als de slaapstand gebruikt wordt. Daarom beter de xorg driver gebruiken.

Offline Cme

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/14, 17:26:58 »
Met Nvidia zijn meer problemen als de slaapstand gebruikt wordt. Daarom beter de xorg driver gebruiken.
Hoi Rene,
In de distro's die ik gebruik/gebruikt heb staat de xorg driver als standaard. Alleen Ubuntu 16.04 ging 'moeilijk' doen, daarom de Nvidia drivers binnengehaald.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rene59

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/14, 22:51:16 »
Ellende, ik heb zoveel geprobeert om Nvidia prettig werkend te krijgen maar helaas..  Had gehoopt dat jouw xorg drivers dr geen last van zouden hebben. 
Ook de nieuwste Nvidia drivers lossen het probleem niet op.

Offline Cme

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/16, 12:27:57 »
Ellende, ik heb zoveel geprobeert om Nvidia prettig werkend te krijgen maar helaas..  Had gehoopt dat jouw xorg drivers dr geen last van zouden hebben. 
Ook de nieuwste Nvidia drivers lossen het probleem niet op.
Hoi Rene,
ik weet niet welk probleem je ondervindt met Nvidia of met welke computer je werkt maar misschien heb je hier iets aan.

Ik had bij instellingen pakketten geen vinkje staan bij: Niet ondersteunde updates (trusty backports)
daarmee haalde ik vele pakketten binnen. Ook had ik de Nvidia drivers 384 binnengehaald. Niet dat ‘mijn euvel met de klep’ daarmee direct opgelost was.
Maar gezocht op de onvolprezen inzet en site van Pjotr,  https://sites.google.com/site/computertip/lenovo Ik vond ook iets in de trant van; haal eerst de versie met het hoogste nummer, als dat niet lukt de lagere drivers.
Hiermee ben ik uit het probleem gekomen maar waardoor weet ik echt niet.  ^-^
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/26, 13:47:08 »
Heb een ‘schone’ installatie van Xubuntu 16.04.4 gedaan. Opnieuw het probleem zoals ik eerder ondervond met Ubuntu 16.04.4, na het sluiten/openen van LTdeksel. Computer ‘start’ maar toont alleen een zwart scherm. Dit ondanks de instelling in systeeminstellingen gezet is op ‘pauzestand’.
Wat deze Topic tot opgelost maakt is: via Synaptic/Pakketbronnen/Extra stuurprogramma’s de NVIDIA binary driver op versie 340 gezet (mede om de ervaring van U16.04.4). De installatie gaat pas goed als ik de pakketten van Nvidia 340 zoek in Synaptic en markeer voor installatie en binnenhaal.
Voila! ….
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rene59

  • Lid
Re: "GPU has fallen off the bus" melding in Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/26, 14:09:59 »

Maar gezocht op de onvolprezen inzet en site van Pjotr,  https://sites.google.com/site/computertip/lenovo Ik vond ook iets in de trant van; haal eerst de versie met het hoogste nummer, als dat niet lukt de lagere drivers.
Hiermee ben ik uit het probleem gekomen maar waardoor weet ik echt niet.  ^-^
Ja Pjotr had me deze tips ook gegeven maar helaas. 
Ooit zal het gaan werken en tot die tijd staat mn onboard chippie van intel gewoon standaard aan.