Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD ineens kleiner na installatie...  (gelezen 858 keer)

Dementor

  • Gast
HD ineens kleiner na installatie...
« Gepost op: 2008/08/15, 16:42:24 »
Hoi allemaal.

Ik ben een totale newbie op het gebied van linux maar wilde me er vandaag toch eens aan wagen.

Ik heb een laptop met 2 partities van 40gb met windows vista.

Ik heb ubuntu 8.04 gedownload en proberen te installeren op partitie2.

Dit lukt maar niet en kreeg steeds de melding er is geen basisbestandssysteem opgegeven...

Ik heb de setup afgesloten om te kijken op internet wat ik kon doen.

Met het opstarten van windows vista zie ik ineens dat de 2e hd nog maar 12GB groot is.

???

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit ongedaan moet maken?

Alvast bedankt!

HD ineens kleiner na installatie...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/15, 17:01:00 »
Allereerst: Welkom op het forum :)

Als u kiest voor handmatig partitioneren, dan zult u 3 partites moeten maken in de volgende volgorde:

1 Indeling ext3 met als aanhechtpunt "/" (zonder de aanhalingstekens), deze zou ik aanraden om in uw geval 8 GB groot te maken
2 Indeling ext3 met als aanhechtpunt "/home" (zonder de aanhalingstekens), alle overige GB's min 1 GB
3 Indeling swap area, deze 1 GB

Of u kunt kiezen voor Gebruik alle vrije ruimte - Begeleid (o.i.d.) Dan hoeft u zelf niet te partitioneren.

Offline Marc0

  • Lid
HD ineens kleiner na installatie...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/15, 17:12:52 »
Hallo Dementor,

Ik ben net zo'n newbie hiermee als jij maar ik had vandeweek ongeveer hetzelfde probleem. Als je toch door wilt gaan met de installatie van Ubuntu naast windows dan zullen anderen je verder moeten helpen. Als je je verloren schrijfruimte binnen windows weer terug wilt dan kan dat op de volgende manier:

configuratiescherm -> systeem en onderhoud -> computerbeheer -> opslag -> schijfbeheer.

In schijfbeheer zie je dan als het goed is wel de "verdwenen" schijfruimte maar als niet toegewezen of iets dergelijks. Als je daarop rechtsklikt dan kun je die opnieuw formatteren en dan maakt Vista er een nieuwe partitie van. Die kun je vervolgens met rechtsklikken verwijderen en dan de oude, verkleinde partitie via rechtsklik-menu vergroten tot de maximaal beschikbare ruimte en dan is alles als het goed is weer in oude staat.

Ik heb sinds dit avontuurtje Unbuntu draaien via Wubi (zie elders op dit forum) en dat werkt voor mij voorlopig geweldig! Als ik eenmaal genoeg ervaring heb opgedaan ga ik nog wel eens opnieuw een poging wagen tot een echte Ubuntu-installatie.

Succes

Dementor

  • Gast
HD ineens kleiner na installatie...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/15, 17:18:56 »
Oké allebei heel erg bedankt!

Heb hem inmiddels geinstalleerd.

Maar het is echt even wennen. In windows ben je oh zo bekend en hier lijkt alles zo moeilijk, maar dat is natuurlijk omdat het nieuw is.

Ik ga nu proberen mijn draadloos netwerk aan de praat te krijgen... Heb er al wat materiaal over gevonden wat ook weer heel moeilijk lijkt.

Maargoed, zo hou je je bezig hè ;)

Thanx nogmaals!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HD ineens kleiner na installatie...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/15, 19:37:24 »
Citaat van: Dementor
Ik ga nu proberen mijn draadloos netwerk aan de praat te krijgen... Heb er al wat materiaal over gevonden wat ook weer heel moeilijk lijkt.
Misschien is het makkelijker dan je denkt. Doe daarvoor dit eens:
http://computertip.googlepages.com/geennetwerkverbinding