Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: klikkende HP laptop  (gelezen 1913 keer)

klikkende HP laptop
« Gepost op: 2013/10/24, 23:10:51 »
Ik heb een gebruikte HP Compaq NX 7400 overgenomen en daar Xubuntu 12.04LTS opgezet. Alles draaide perfect na de installatie. Gelijk alle updates opgehaald en geïnstalleerd. Na de herstart begint de laptop te 'klikken' alsof er een elektrische puls op de luidsprekers zit. De swap van de laptop al aangepast en ook het uitschakelen van het parkeren van de harde schijf uitgeschakeld (sudo hdparm -B 254 /dev/sda ) maar niets helpt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de laptop warm draait. Wanneer ik op de behuizing klop met mijn hand, veranderd het tikken. Ik heb al wat forums bekeken en daarin wordt de laptop helemaal uit elkaar gehaald om iets aan de koeling te doen, maar daar zat ik nog niet echt op te wachten.
Suggesties?
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."


Re: klikkende HP laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/25, 22:41:22 »
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijtage-vermijden

Ik heb inmiddels het een en ander uitgeprobeerd om het probleem op te lossen. De laptop wordt wel warm maar niet extreem. De fan schakelt zo nu en dan zelfs uit.
Ik heb Xubuntu nogmaals opnieuw en wederom als enige OS geïnstalleerd. Het vreemde is dat het geklikker, tijdens en  nadat de installatie is voltooid, stopt. Pas wanneer ik na TTY1 overschakel begint het gelijk opnieuw en stopt dan ook niet meer.
Ook de updates binnenhalen biedt geen oplossing. Hij blijft klikken.
Het aanpassen van gksudo leafpad /etc/hdparm.conf zoals in het forum staat helpt ook niet. Het is eigenlijk ook geen mechanisch geklik wat je hoort maar meer een elektrische puls zoals je via luidsprekers wel eens hoort.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat nu te doen. Suggesties zijn welkom.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline jan11000

  • Lid
Re: klikkende HP laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/26, 08:36:52 »
Misschien het geluid.
Kijk of het niet te hard staat, of dat microfoon aan staat(te hard opneemt).

Cd dvd die klikt?

Probeer ander de laatste xubuntu versie.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/26, 08:46:02 door jan11000 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: klikkende HP laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/26, 10:35:22 »
Een electronische puls uit de luidsprekers kan je ook hebben als er in de buurt een gsm ligt. Maak je gebruik van draadloze toestellen in de buurt?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: klikkende HP laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/26, 16:02:47 »
Misschien het geluid.
Kijk of het niet te hard staat, of dat microfoon aan staat(te hard opneemt).

Cd dvd die klikt?

Probeer ander de laatste xubuntu versie.

Het lijkt er inderdaad op dat de geluidskaart of de interne speakers het probleem veroorzaken. Ik heb het geklik eerst uitgekregen met de Mute knop, maar dat werkt inmiddels ook niet meer.
Muziek CD erin gaf daarna ook problemen. Heel even geluid en daarna stilte. Op het geklik na dan  :evil:
Ik moet maar even verder zoeken. Zou een andere versie van Ubuntu helpen denk je?
Al met al een beetje een vaag probleem hoor.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Re: klikkende HP laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/26, 20:11:01 »
-

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: klikkende HP laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/27, 16:08:50 »
@ Harm Huizing,
Je zei dat het afspelen van muziek plots stopte ? Dus misschien is het wel de driver voor het geluid.
Bij geluidsinstellingen kan je eens het geluid links - rechts testen.


Probeer eens een 10 à 20 tal seconden het geluid op te nemen met een gsm bijvoorbeeld op dictafoon functie ( gsm tegen laptop houden) en het geluidsbestandje hier te plaatsen. Hopelijk komt het geluid wat betrouwbaar over en kunnen we er ons gedacht over zeggen.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: klikkende HP laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/27, 22:55:28 »
@ Harm Huizing,
Je zei dat het afspelen van muziek plots stopte ? Dus misschien is het wel de driver voor het geluid.
Bij geluidsinstellingen kan je eens het geluid links - rechts testen.


Probeer eens een 10 à 20 tal seconden het geluid op te nemen met een gsm bijvoorbeeld op dictafoon functie ( gsm tegen laptop houden) en het geluidsbestandje hier te plaatsen. Hopelijk komt het geluid wat betrouwbaar over en kunnen we er ons gedacht over zeggen.

Hallo lacer,

Ik heb geprobeerd het geluid met mijn telefoon op te nemen en dat is ook wel gelukt. Kan alleen het geluidsbestand niet vinden in de bestandslijst van de Nokia. En kan deze dus niet posten.
Ik ben er inmiddels steeds meer van overtuigd dat het een probleem met een geluiddriver is. Ik heb vandaag de gehele dag met deze HP gewerkt allerhande updates en dergelijke) en dat gaat prima. Het geluid laat zich inmiddels prima onderdrukken dor de Mute knop. Zolang ik de Mute knop maar niet aanraak houdt het geluid zich koest.  Wanneer ik deze Mute knop echter een aantal keren in en uit schakel is het gebeurd met de pret en gaat het geluid constant door.
De computer wordt niet te heet. Dat heb ik gecontroleerd door de fan in de gaten te houden (toetsenbord eraf en je kan hem zien draaien) Deze schakelt ook gewoon in en uit, niets buitensporig. Taskmanager laat ook geen vreemde dingen zien.

Je hebt het over testen van de geluidskaart, met links en rechts. Daar loop ik even vast. Maar ik heb er nog weer eens een geluids-cd ingedaan en dan blijkt dat de elektrische puls 'vrolijk' meedeint op de muziek. Het kan niet anders dan een rotte driver zijn. Of meerdere drivers die elkaar tegenwerken.
Ik sta open voor opties.

Alvast bedankt voor het meedenken.

ps zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik een Xubuntu alternate 12.04 LTS heb geïnstalleerd in plaats van de 'gewone' desktop-cd?
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: klikkende HP laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/27, 23:04:05 »
Neen, volgens mij heeft het niets te maken met het feit dat je een Xubuntu alternate of desktop versie gebruikt hebt.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: klikkende HP laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/28, 14:57:49 »
Dit komt me vaag bekend voor. De oorzaak zat in een heel andere hoek dan ik had verwacht: energiebeheer. Het bleek dat ik iedere keer een 'static pop' kreeg omdat energiebeheer de geluidskaart uitschakelende en die vrijwel direct weer werd ingeschakeld vanuit een ander proces.

Wilde gok maar ik heb toen via het bewerken van een configuratiebestand het uitschakelen van de geluidskaart uitgeschakeld.  Oplossing kwam van het engelstalige Ubuntu forum http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1335045

NB in dat topic worden de betreffende regels verwijderd, beter is er een # voor te zetten. Ze worden dan genegeerd maar mocht dit niet helpen dan kun je het weer makkelijk ongedaan maken door # te verwijderen.

EDIT: oplossing blijkt achterhaald, zie onderstaande post van Harm Huizing
« Laatst bewerkt op: 2013/10/29, 16:08:36 door DirkJan »

Re: klikkende HP laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/28, 19:48:43 »
Dit komt me vaag bekend voor. De oorzaak zat in een heel andere hoek dan ik had verwacht: energiebeheer. Het bleek dat ik iedere keer een 'static pop' kreeg omdat energiebeheer de geluidskaart uitschakelende en die vrijwel direct weer werd ingeschakeld vanuit een ander proces.

Wilde gok maar ik heb toen via het bewerken van een configuratiebestand het uitschakelen van de geluidskaart uitgeschakeld.  Oplossing kwam van het engelstalige Ubuntu forum http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1335045

NB in dat topic worden de betreffende regels verwijderd, beter is er een # voor te zetten. Ze worden dan genegeerd maar mocht dit niet helpen dan kun je het weer makkelijk ongedaan maken door # te verwijderen.

Hallo Dirk Jan,

Ik heb even gekeken naar jou link en daarin wordt aangeraden om twee regels uit alsa-base.conf aan te passen. Maar die regels staan al niet meer in de huidige alsa-base.conf.
In het daarop volgende item wordt geadviseerd om als driver 1.022 te installeren terwijl nu reeds versie 1.024 actief is. Aangezien het antwoord uit 2009 stamt heb ik zo'n vermoeden dat de oplossing inmiddels achterhaald is.
Evenzogoed dank je wel voor het meedenken in oplossingen.

Groet Harm.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."