Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache  (gelezen 1682 keer)

linuxnoobi

  • Gast
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Gepost op: 2007/10/31, 22:42:33 »
Heb net xmms deinstallatie gedaan, reden kan je lezen hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17072

Doch ff vlug bij search gaan kijken (ben nog redelijk nieuw in ubuntu wereld) of er nog xmms bestanden stonden en er staan er nog bij /usr/share & /var/cache, hoe kan ik daar geraken en ze dan verwijderen.

Alleziens niet via search en dan gewoon delete, dat zou teveel windows based zijn uiteraard hihi

Dus men vraag ik zal waarschijnlijke ergens root rechten moeten krijgen op die mappen, als is het maar tijdelijk om men systeem veilig te houden op volgenden bestanden te kunnen deleten ...

of via terminal daar geraken en dan deleten, maar hoe

alvast bedankt linuxnoobi ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/31, 22:46:07 »
heb je verwijderd via synaptic pakketbeheer?
tevens kun je in je homemap: ctrl h de verborgen bestanden bekijken en daar
xmms verijderen. thats enough.

Offline siegi

  • Lid
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/31, 22:48:37 »
In /var/cache/apt/archives zitten alle gedownloade pakketjes in.  Deze kan je verwijderen met apt-get clean.

Voor /usr/share
Je hebt normaal in synaptic volledig verwijderen of verwijderen.   Kies volledig verwijderen als je ook zijn config bestanden weg wilt. in terminal word het sudo apt-get remove --purge xmms .  of voor ook de afhankelijkheden weg te hebben sudo apt-get autoremove --purge xmms


Nu kan je het nog in terminal doen met dpkg --purge xmms

linuxnoobi

  • Gast
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/31, 22:52:44 »
ja verwijderen via synaptic, en ben eens gaan kijken in home map daar ctr-h voor verborgen bestanden gedaan  > ok (daar was idd .xmms map en die delete)

dan nog eens kijken bij searc die bestanden staan der duidelijk nog

/usr/share/app-install/icon  xmm.xpm bestand bv
/usr/share/app-install/desktop xmm.desktop
/usr/share/app-install/desktop xmm-pl.dekstop
/var/cache/apt/archives  xmms-blurks_1.3-6_i386.deb
/var/cache/apt/archives xmm-skins  
/var/cache/apt/archives xmms_ cijfers ;)

die 6 moet ik dan toch via ergens kunnen deleten, lijkt me logisch dat die eraf moeten aangezien ik xmms niet meer heb staan ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/31, 22:55:42 »
je kunt via gksudo nautilus navigeren via bestandssysteem naar de betreffende bestanden, en ze verwijderen. daarna nautilus sluiten!

Offline siegi

  • Lid
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/31, 22:58:40 »
De bovenste zijn bij mijn weten alleen maar de icoontjes.   Ik zie niet in waarom je die zou verwijderen,
En die onderste zijn de gedownloade deb.  (nogmaals verwijderen met sudo apt-get clean )

linuxnoobi

  • Gast
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/31, 23:02:45 »
super lid, dus met commando gksudo nautilus heb je eigenlijk rechten op elke mag, zo een beetje als met windowsverkenner ;)

bedankt gelukt, weer iets voor bij te houden!

Offline Soul-Sing

  • Lid
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/31, 23:05:56 »
Citaat van: linuxnoobi
super lid, dus met commando gksudo nautilus heb je eigenlijk rechten op elke mag, zo een beetje als met windowsverkenner ;)

bedankt gelukt, weer iets voor bij te houden!
maar daarna wel nautilus sluiten natuurlijk. alleen doen wat je moet doen, zo houd je het linux/ubuntu principe overeind! (werken met sudo)

linuxnoobi

  • Gast
bestanden verwijderen uit /usr/share & /var/cache
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/31, 23:06:33 »
Citaat van: siegi
De bovenste zijn bij mijn weten alleen maar de icoontjes.   Ik zie niet in waarom je die zou verwijderen,
En die onderste zijn de gedownloade deb.  (nogmaals verwijderen met sudo apt-get clean )
ja inderdaad maar dit is maar als voorbeeld e ;), ik ben pas de wereld van linux aan het verkennen en is altijd leuk hoe je weet dat wanneer files zich buiten home map bevinden  die op te kunnen kuizen ..