Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ftp www en rechten in homefolder  (gelezen 1386 keer)

Quint

  • Gast
ftp www en rechten in homefolder
« Gepost op: 2008/12/28, 14:03:01 »
Hallo,

Mijn eerste schreden met ubuntu server.

Om thuis websites te kunnen testen heb ik in parallels een ubuntuserver aangemaakt.

Lamp geinstalleerd en !! HET WERKT !!

Lang leve de snapshot mogelijkheid die me elke keer na wat prutsen weer terugbrengt naar de laatste werkende setup en ik zo wat kan aanprutsen.

Over de veiligheid. Het draait locaal en ik kan enkel lokaal de sites bekijken.
Zelfs van een andere computer in m'n eigen netwerk kan ik er niet toe

Wat werkt.
 (edit)
 vsftpd
 (/edit)
Ubuntu server 6.x
Apache2 ( It works ! )
php ( info() )
SQL en phpmyadmin

Allemaal volgens de testpagina's

Een gebruiker ( IK = quint )

een homefolder /home/quint

Nu heb ik de docroot aangepast in ' 000-default' door op 2 plaatsen het pad te wijzigen ( waarom 2 ? ) verwijzend naar mijn homefolder /quint
te weten docroot en directory

index.html bestandje geupload en ja, het is zichtbaar in Safari ( en parallels XP explorer )

Gebruikmakend van FTP krijg ik de rechten niet voor elkaar.

Wanneer ik een map aanmaak in ftp-programma krijgt deze map de rechten 700
Wanneer ik een bestandje van mijn buroblad upload krijgt deze de rechten 644

Wanneer ik met mijn websiteprogramma iets upload (ftp) kan ik ze helemaal niet zien en krijg ik een 403 forbidden fout.

De overkoepelende map /quint heeft 755 als recht en eigenaar en groep ben ik

Nu moet ik dus na mijn upload met RapidWeaver (website builder) via FTP-programma de rechten aanpassen naar 755

Straks wil ik andere scripts testen waar bij diverse andere rechten horen en wil ik dus niet de hele thuismap 755 geven

Mijn vraag dus, Hoe kan ik ftp uploaden, zonder daarna de rechten te hoeven aanpassen.

! het bestand op mijn buroblad heeft de rechten,  IK lezen...schrijven staff Alleen lezen en everyone Alleen lezen

bvd. Quint


uiteraard heb ik enige tijd gegoogled om een oplossing te vinden.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35804.0.html in dit forum bekeken en chown en chmod geprobeerd.

in /etc/skel de map /public aangemaakt met de rechten 755 of zelfs 777, daar een nieuwe gebruiker mee gemaakt en
deze als docroot aangewezen /user/public

ps parallels is virtual machine
edited - ftp server is svftpd
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 14:42:51 door Quint »

Offline desmond

  • Lid
Re: ftp www en rechten in homefolder
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/30, 14:53:07 »
Het is de ftp-server die de rechten van de bestanden zet, afhankelijk van umask in vsftpd.conf. Doe man vsftpd.conf (en eventueel man umask  ;)) voor opties en uitleg. Succes!