Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een nieuw Linux workstation bouwen  (gelezen 1258 keer)

Bruin

  • Gast
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Gepost op: 2008/05/29, 19:22:36 »
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om op de korte termijn een nieuw Linux 'powerhouse' te bouwen. Onderstaande hardware is wat ik ongeveer in gedachten heb.

-AMD QuadCore CPU -- deze wordt volgens mij probleemloos ondersteund door de verschillende Linux distro's.
-4GB RAM 800 MHz Kingston HyperX.
-DL DVD brander (SATA).
-2x 320 GB hard disk (SATA2) -- een disk t.b.v. data en de andere t.b.v. de distro('s).
-512 MB grafische kaart -- ik dacht aan een *ATI Radeon HD3870 van Club3D* -- herstel: nVidia 9600GT van XFX.
-600W voeding van CoolerMaster -- volgens mij heb ik deze wel nodig met deze schijven en deze grafische kaart.
-ASUS M3A moederbord.
-Thermaltake 'mambo' behuizing.

De bedoeling is dat deze machine een aantal jaren mee kan draaien zonder echt achterop te raken. Ik hoop met bovenstaand een goede balans te vinden tussen performance, kwaliteit en kosten.

Ik wil de hard disk voor de distro('s) opdelen in een aantal partities, zodat er een aantal verschillende distro's op geïnstalleerd kunnen worden. De primaire distro zal Hardy Heron (64-bit) worden, eventuele andere distro's zullen meer zijn om mee te 'spelen'. De andere hard disk zal worden ge-mount in /home t.b.v. de data.

Ik zou het waarderen als andere kenners (eigenlijk de echte kenners, want ik ben niet zo'n hardware ster) hun kritische blik hier even op willen laten rusten en eventueel wat suggesties cq. opbouwende kritiek willen geven.

Alvast bedankt!

Chris

Offline jan11000

  • Lid
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/29, 19:33:10 »
Geheugen zou ik wel 2 reepjes pakken, dan loopt geheugen beter tav geheugen kontroller, en hij loopt op dubbele snelheid(wel samen als pakket, ze komen dan uit dezelfde serie).

Harde schijf, deze zijn sneller geworden, dus koop de snellere versie, en dus laat je geen oude aansmeren.


http://gathering.tweakers.net, hier kun je veel info vinden, welke voeding, nieuwe hardware die uit is, elk half jaar worden er 3 systemen samengesteld, hiermee kun je die van je vergelijken.

Lees vooral onder elk kopstuk, de eerste paar regels goed, veel uitleg over de pc.

Offline kihid

  • Lid
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/29, 19:42:42 »
Kijk wel even met behulp van Google of je hardware die je wilt compitable is met Linux.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

mickvdv

  • Gast
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/29, 19:51:13 »
Ik weet niet of het nogsteeds zo is maar ATI kaarten worden bij mijn weten slechter ondersteund dan nvidia kaarten. Misschien moet je er eens over denken om toch maar een nvidia kaart te nemen.

Die distro hd, je moet rekenen op iets van max 10GB per distro (/ dus) dus dan zou je er minimaal 32 distro's op kwijt kunnen. (misschien heb je er wat aan). Ik weet niet wat je met die distro's wil maar dan weet je iig dan een iets kleinere hd ook niet erg is.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/29, 19:52:06 »
Pas op met ATI kaarten. Is er geen NVIDIA alternatief voor een vergelijkbare prijs?

Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/29, 20:21:25 »
Koop geen (nooit) ATI vga kaart.

Gewoon Nvidia kaart pakken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bruin

  • Gast
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/29, 20:34:52 »
Mag ik vragen waarom iedereen zo vreselijk tegen ATI kaarten is? De machine waarop ik nu werk heeft ook een ATI kaart en deze werkt goed. Ik gebruik de 'restricted' drivers die vanuit de distro geinstalleerd worden.

Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/29, 21:24:14 »
de ondersteuning voor NVIDIA is vele malen beter in Ubuntu. Bij ATI heb je geen garantie dat het ook gaat werken.

Op sommige nieuwe moederborden wordt de onboard geluidschip niet of niet goed ondersteund. M.n. wanneer er een 7 kanaals chip aanwezig is. Let daar op bij aanschaf.. Alternatief is dan een "losse" geluidskaart te installeren.

Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/29, 22:16:00 »
Citaat
Mag ik vragen waarom iedereen zo vreselijk tegen ATI kaarten is?
Niet alleen in Linux maar ook in MS software is het altijd gehannes geweest met ATI drivers.

En dus kan je nooit de volle performance eruit halen.

Als het al voor MS software bagger is, word het voor Linux nog een stukje moeilijker.

Daarnaast is Nvidia gewoon stukken beter.
Ben dus niet tegen ATI, Ik raad het gewoon af.

Indien jouw ervaring altijd goed is geweest ( ben je anders gewend vraag ik me dan af) mag je natuurlijk altijd gewoon een ATI kaart kopen.

Echter je begint ons te vragen of jouw samengestelde hardware goed is voor een Linux systeem.
Ons antwoord is dan nee.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bruin

  • Gast
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/30, 09:59:26 »
Op advies van velen heb ik de grafische kaart veranderd van een ATI Radeon HD3870 naar een nVidia 9600GT van XFX. :lol:

Nooit geweten dat ATI zo slecht aangeschreven stond. Ik was in de veronderstelling dat de verhouding ongeveer gelijk was als die van Intel/AMD. Anders, maar allebei goed.

Offline Kees3

  • Lid
Een nieuw Linux workstation bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/30, 13:10:28 »
Citaat van: Bruin
Op advies van velen heb ik de grafische kaart veranderd van een ATI Radeon HD3870 naar een nVidia 9600GT van XFX. :lol:

Nooit geweten dat ATI zo slecht aangeschreven stond. Ik was in de veronderstelling dat de verhouding ongeveer gelijk was als die van Intel/AMD. Anders, maar allebei goed.
ATI staat idd slecht bekend met Linux ondersteuning, maar ze werken de laatste tijd wel heel hard aan betere drivers. Zou zelf op dit moment wel een ATI kaart durven kopen.