Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 14.04  (gelezen 1115 keer)

Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/03/20, 13:41:44 »
hallo,

ik zie hier op deze forum telkens iets over ubuntu 14.04 en daarbij ook xubuntu 14.04. komt er straks een nieuwe versie? betekend dat dat mijn versie straks verouderd is of niet meer werkt ofzo? en wat gebeurd er na het uitkomen van deze nieuwe versie? kan iemand mij daar wat over zeggen? ik wil niet weer emt een besturingssysteem zitten die ook weer veroduerd is zoals Windows XP waarvan ik deze week ben afgestapt op advies van mijn kennis naar xubuntu.

Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/20, 13:43:21 »
nog vergeten toe te voegen. ondertussen heb ik gelezend at xubuntu wel wat lijkt op XP volgens sommige websites. nou hier klopt weinig van. ik vind xubuntu niet lijken op XP. is het mogelijk om dit wel voor elkaar te krijgen? dat xubuntu wel wat lijkt op XP?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/20, 14:26:30 »
Een 'verouderde' versie werkt nog een lange tijd goed.  Update's (veiligheid en fouten) komen nog een tijd (weet niet precies hoe lang). LTS-versie zoals die er nu weer aankomt wordt zo'n vijf jaar ondersteund (de huidige 13.10 is geen LTS-versie) .  Zelf vind ik het leuk om ieder half jaar eer nieuwe versie erop te zetten (het is altijd weer zo gepiept) en de ontwikkelingen van programma's te zien, met name de desktop.

Wat het meest op XP lijkt (wat betreft vormgeving) is KDE. KDE is zeer geavanceerd (werkelijke alles is in te stellen, als je het wilt), is zwaarder dan XFCE (Xubuntu), maar weer lichter dan Unity (Ubuntu).

Voor m'n laptob waar ik geen zin heb om telkens de laatste Ubuntu versie in te stoppen, maar wel de nieuwste software kies ik voor SolydXk, gebaseerd op Debian testing, lijkt een beetje op Mint-Debian.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/20, 16:35:41 »
Het is eenvoudig om Xubuntu geheel naar je eigen smaak vorm te geven. Bijvoorbeeld als Windows XP, als je dat graag wil.

Maar de werkbalk bovenin i.p.v. onderin, vind ik zelf ergonomisch beter doordacht..... Ik verplaats bovendien altijd de vensterknoppen voor maximaliseren/minimaliseren/sluiten, naar de linkerkant. Net als bij Apple Mac OS en Ubuntu. Intuïtiever, als je er eenmaal aan gewend bent (en het went snel).

Enfin, zo pas je de werkbalken aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xfce
« Laatst bewerkt op: 2014/03/20, 16:37:17 door Pjotr »

Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/20, 21:22:56 »
Intuïtiever, als je er eenmaal aan gewend bent (en het went snel). https://sites.google.com/site/computertip/xfce
Sorry, dit is logisch niet vol te houden. Het went snel als ze links staan, maar het went precies even snel als ze rechts staan! Heeft dus niets te maken met intuïtief maar alles met je eigen voorkeuren. Maar wel fijn dat Xubuntu, dat je dat zelf naar eigen smaak - of intuïtie zo je wilt! - kunt aanpassen. Ligt het aan mij of gaan steeds meer mensen Xubuntu roepen?

Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/20, 21:47:41 »
@Paul: Sorry, dit is jou mening. Het went naar mijn mening niet sneller als ze rechts staan. Naar links op de verschillende OS'en die ik gebruik gaat veel automatischer en sneller dan naar rechts. En ik ben rechtshandig. Het verschilt dus per persoon.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/20, 22:02:57 »
Ligt het aan mij of gaan steeds meer mensen Xubuntu roepen?
Daar zijn een paar goede redenen voor.
Mensen die niet aan Unity kunnen wennen, nemen vaak Xubuntu.
Mensen die van Windows afkomen, krijgen vaak het advies om Xubuntu te nemen.
Op oudere hardware werkt Xubuntu vaak beter dan Ubuntu.

Nu zijn er extra veel nieuwkomers door het einde van XP, dus ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/20, 22:05:24 »
Ik gebruik zelf GNOME Shell. Xfce en Unity zijn uiteindelijk toch niet helemaal mijn ding. Maar ik vind Xfce wél een waardig alternatief in de vorm van Xubuntu (en Mint 13 Xfce in het uiterste geval, heb het niet zo op Mint). Dus ik raad het wel aan wanneer van toepassing :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/20, 22:16:35 »
Ik gebruik zelf GNOME Shell. Xfce en Unity zijn uiteindelijk toch niet helemaal mijn ding.
Een kwestie van smaak, ik wil niet anders (meer) dan Xubuntu :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.