Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartprobleem na foute CHOWN..  (gelezen 540 keer)

Offline Roycoman

  • Lid
opstartprobleem na foute CHOWN..
« Gepost op: 2011/11/19, 15:29:03 »
 Hallo allemaal,

Ik heb iets heel stoms gedaan denk ik. Om  eigenaar van mijn nieuwe lamp webserver (/var/www ) te worden heb ik in de terminal root@pc; sudo chown /var/www -R / gedaan zonder gebruiker of groep te specificeren. (Ctrl+c fout, te snel op enter gedrukt)

Daarna kreeg ik de melding (uit mijn hoofd) dat 0 de eigenaar niet meer was van /etc -of- /var ik weet het niet meer zeker..

Inloggen lukt  nu niet meer en bij opstarten krijg ik meestal alleen de melding: Mountall: niet verbonden met plymouth
Apache2 start wel op en alle gemounte schijven worden afgesloten zodra ik de laptop uitzet.

Ik heb Grub2 geprobeerd, maar heb daar nog geen ervaring in, weet niet goed wat te doen daar.

ik heb al gezocht, maar ik ben waarschijnlijk de enige die deze fout heeft gemaakt, dus hoop ik dat iemand hier een oplossing heeft. Ik gebruik Ubuntu 11.10 en heb een live cd bij de hand.

bedankt voor het lezen!

Offline ivo

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 15:47:19 »
In dit soort gevallen is het volgens mij beter om je systeem opnieuw te installeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/19, 15:55:55 »
ik heb de boel voor dit gebeurde opnieuw geinstalleerd, is ubuntu via de live cd installeren met de optie 11.10 met 11.10  reparen /opnieuw installeren een goede optie?
dan blijven mijn data en instellingen ongewijzigd, of moet ik echt compleet opnieuw installeren?

Offline ivo

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/19, 16:34:06 »
Voor zover mij bekend doet die reparatie niet heel je installatie langslopen om alle rechten weer goed te zetten, maar eerder alle geïnstalleerde software bekijken en waar nodig repareren.
Je weet niet waar tie onder water allemaal al is langs geweest toen jij op CTRL_C drukte.
Als je niet opnieuw installeert kan dit je nog héél lang achtervolgen.

Althans, zo kijk ik er tegenaan. Wellicht dat iemand anders een meer positieve visie heeft.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/19, 17:43:20 »
ok, bedankt voor de tip. dat is ook de reden van mijn eerdere verse install helaas, iets dat me achtervolgde.
Ok ik begin morgen maar weer overnieuw, maar wacht hier op het forum nog even tot morgenochtend  af want misschien heeft iemand nog een ander idee, je weet nooit. XD

Offline vanadium

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/19, 18:59:25 »
Je kan wachten, maar ik ondersteun Ivo: de enige grondige rechtzetting is een herinstallatie voor wat betreft het besturingssysteem zelf.

Wat je volgens mij wel kan wagen, is je oude /home te bewaren (als je een aparte /home hebt) of je oude home terug te plaatsen. Als daar al "schade" aan is, dan is die wel weer te herstellen door de eigenaar:groep van een home en onderliggende bestanden terug op de usernaam te zetten. Let die keer dan wel goed op je commando voor je enter drukt  ;)

Op dat ogenblik heb je dan toch je eigen configuratie terug. Sommige programma's die je zelf had bijgeïnstalleerd, zul je ook wel opnieuw moeten installeren, maar de gebruikersconfiguratie blijft behouden.


Offline Roycoman

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/20, 15:02:48 »
Bedankt Vanadium & Ivo,
Inmiddels ben ik weer up & running, en ben geen gegevens kwijt dankzij een backup.

Offline vanadium

  • Lid
Re: opstartprobleem na foute CHOWN..
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/20, 15:08:41 »
Zo horen we het graag!