Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu  (gelezen 2393 keer)

MAW

  • Gast
Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Gepost op: 2009/01/13, 10:51:38 »
Hallo,

we hebben op school een nieuwe server aangekocht. Deze draait onder Linux Edubuntu.
De bedoeling is dat we via deze server bestanden kunnen delen, een mappenstructuur kunnen
aanmaken en de leerlingen een individuele log-in te bezorgen.

De 2 computerlokalen draaien onder Windows XP, dit moet behouden blijven aangezien het leerplan gebaseerd is op MS Windows én dit momenteel nog het meest frequent voorkomt bij de leerlingen.
Bijgevolg willen we dus ook niet werken met thin clients.

- heeft het dan eigenlijk belang of edubuntu geinstalleerd staat? aangezien we enkel een serverfunctie willen gebruik, organisatorisch, en niet echt de specifieke edubuntu omgeving?

- moet ik een handleiding Server Ubuntu volgen om een netwerk op te stellen hier op school of hoe begin ik hieraan?

Ik heb momenteel nog geen ervaring met Linux of Ubuntu of Edubuntu, maar ben bereid hier wel veel kennis van op te doen.

Dus als er iemand is, die me op weg kan zetten... Ik heb dit nieuwe topic gestart omdat ik niet precies wist, bij welk topic dit het beste aansloot.

Alvast bedankt!!

Re: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/13, 12:05:39 »
Volgens mij werkt Edubuntu alleen met Edubuntu-clients.

MAW

  • Gast
Re: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/13, 12:15:53 »
Dus volgens jou kan er niet anders dan met een thin client omgeving gewerkt worden, waar de edubuntu server dan als Terminal fungeert? Dus enkel Edubuntu voor de leerlingen zichtbaar en geen Windows meer?

Nochtans heb ik al van anderen gehoord dat dit wel zou moeten lukken, aangezien de basis sowieso ubuntu gericht is (debian) en dit hiermee wel lukt..

Nu, die info kan fout zijn, maar dan zit ik nu wel met een tegenstrijdigheid.
Iemand anders die er nog iets van weet?

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Re: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/13, 13:15:19 »
Je moet dan inderdaad de handleiding voor Ubuntu Server terug vallen. Onder de motorkap bevatten beiden Edubuntu Server en Ubuntu server exact dezelfde software.

Verder is er geen specifiek voordeel aan het gebruiken van Edubuntu Server boven Ubuntu Server als je geen Edubuntu (Thin) Clients hebt. Het is spijtig dat de clients niet over kunnen naar Edubuntu, want alle voordelen van Edubuntu mis je dan en ik vraag me dan ook af wie Edubuntu in jullie situatie geadviseerd heeft. In ieder geval succes met het verder opzetten van de server.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 16:48:26 door llevering »

Re: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/13, 15:59:46 »
Wanneer je geen thin clients gaat gebruiken die booten van de server heeft het idd geen meerwaarde om Xbuntu te gebruiken.
Je zou dan net zo goed Ubuntu server kunnen installeren.

Ondersom bekeken maakt het ook weer niet uit wanneer je nu de server editie blijft gebruiken van Xbuntu.
Omdat alles onder de motorkap hetzelfde is.

Eventueel kan je dan later nog eens ergens een thinclient ritselen om wat uit te proberen.

Wat je ook kan doen is meteen eens kijken of al die windows proggies in wine willen werken, wat meestal wel het geval is.
Indien dit gewoon werkt zou je van xp kunnen afstappen en die pctjes gewoon kunnen laten werken op Xbuntu en of eventueel booten ervan.

Mogelijkheden zijn eindeloos en er is op het forum voor dit soort dingen ook zat te vinden van mensen die dit al eerder gedaan hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ian

  • Gast
Re: Nieuwe server op school, Linux - Edubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/17, 15:58:01 »
Beste,

wat je nodig hebt is een file en print server.

Je moet dus een basis server ubuntu ( best v8.04 ) installeren ( server CD vrij te downloaden op de ubuntu sites ) en als optie ook Samba en DNS installeren en de server als PDC ( primary domain controller ) configureren.

De server kan je beheren met het opensource programma Webmin, ook via de webbrouwser vanaf een Xp werkstation.

Als je nieuw bent in de materie is het allemaal niet zo vanzelfsprekend.
Ga eens kijken op de site http://www.howtoforge.net rubriek Samba, hier vindt de beschrijvingen om een Samba file en printserver te installeren ( met of zonder active directory of open Ldap ), de beschrijvingen voor de Ubuntu versie 7.10 zijn ook bruikbaar voor de versie 8.04.
deze installaties vragen wel wat ervaring concentratie en type werk via de command prompt.

Andere mogelijkheden zijn pasklare oplossingen

Zoals bvb SME server of Clarkconnect, het is ook open source gebaseerd op Linux en vrij te downloaden, je vindt via Google makkelijk de respectievelijke websites.

Ik heb zowat alle opgesomde mogelijkheden met succes uitgetest , de ene oplossing is wat gebruiksvriendelijker dan de andere.

Een zeer goede oplossing is eBox gebaseerd op linux Ubuntu server, je vindt de beschrijving ook op howtoforge.net, of je kan op de site van eBox ook een ISO bestand downloaden waarmee je zowel de ubuntu als de eBox software mee kan installeren met één CD.

Indien je enkel centraal gegevens wil opslaan die je al dan niet kan afschermen met een paswoord, dan is een NAS ( network atached storage ) ook een mogelijkheid, eenvoudig te beheren en en niet duur in aanschaf ( vb DNS313 van D-link ef Plextor )
Er bestaat vrije sotware om een nas op te bouwen op pc zie Free nas , te vinden via google.
Zo heb ik o.a. heel wat educatieve software centraal op een NAS server staan in onze basisschool, die op de Xp werksations wordt gebruikt door de leerlingen.

Succes,
Robert