Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik originele datum en tijd bij kopieren behouden  (gelezen 3338 keer)

taj

  • Gast
Hoe kan ik originele datum en tijd bij kopieren behouden
« Gepost op: 2007/05/31, 20:43:54 »
Hallo,

Als ik bestanden kopieer, verdwijnt daarmee iedere keer de oorspronkelijke datum en tijd van het bestand. Ik vind dat ongelofelijk onhandig (als het toch steeds verandert, waarom zou de datum van een bestand dan uberhaupt nog bekend moeten zijn? Zo is het nutteloos). Daarom gebruik ik meestal windows voor kopieren van bestanden van bv. een USB stick.

Alleen als je het eerst zipt en ergens anders weer uitpakt kun je die informatie houden.
Het gebeurt in ieder geval in commandline (cp), Nautilus, Thunar en Konqueror. Heeft iemand een idee hoe ik dit voor eens en voor altijd kan veranderen?

Edit: met commandline kan wel: cp -p [etc...]
Nou nog in de grafische file managers.

Trouwens, met samba lukt het ook niet op een netwerkschijf.

Hoe kan ik originele datum en tijd bij kopieren behouden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 13:34:40 »
Vreemd, ik heb plots hetzelfde probleem nu ik terug van vakantie mijn foto's van SD-kaart naar map kopieer: alle datums zijn nu die van vandaag.
Ik deed dit altijd zo en heb nooit een probleem gehad. Instellinkje fout? Ik kan het niet vinden :-(

Hardy Heron, Nautilus.


Hoe kan ik originele datum en tijd bij kopieren behouden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 15:27:53 »
Bug is inmiddels verholpen na de 200 MB(!) updates van vandaag.
Zie ook http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=713268&highlight=bug+copy+file+date

Helaas zit ik nu met een aantal foto's met verkeerde datum  :-(
maar de schade lijkt beperkt...Met EXIF nog wel terug te vinden.

Re: Hoe kan ik originele datum en tijd bij kopieren behouden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/25, 16:35:52 »
Dit is een probleem die voor mij nog steeds speelt.
Ik heb de datum wel goed staan als ik de foto's van het geheugenkaartje op mijn computer zet , maar zo gouw ik de foto's op mijn (iomega) nas zet veranderd de datum in die van vandaag.  op een andere nas (Plextor) of in een andere map kopiĆ«ren gaat wel goed.
Heeft dit misschien iets met rechten te maken?
heeft iemand een idee?


Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.