Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben  (gelezen 1597 keer)

[Knip]

{heb voor alle veiligheid de link weggehaald naar die PPA}  EDIT 2

EDIT= zoals Johan Van Dijk aangeeft in de laatste post van dit draadje, blijkt het toch illegaal. Dus wens je een JRE6 op je systeem kijk dan naar de post van Pjotr ivm een installatiscriptje van Grizzler.

Jammer, maar het is niet anders !
« Laatst bewerkt op: 2012/01/13, 22:31:41 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/12, 16:34:09 »
Nou, dan zou ik toch eerder het duinsoft-script aanraden, van ons forumlid grizzler:
http://www.duinsoft.nl/packages.php

Lijkt me een wat vertrouwdere bron. Bovendien is de flexiondotorg-PPA waarschijnlijk illegaal: Oracle Java zelf verpakken en doordistribueren mag namelijk niet meer van Oracle. Het lijkt me niet de bedoeling, dat we hier illegale software gaan aanraden....  :P

Het duinsoft-script daarentegen, is wel legaal: die trekt de pakketten binnen van de Oracle-webstek en installeert ze; en dat mag nog wel. Zie de identieke aanpak bij Adobe Flash Player.

Je bedoeling is goed, maar er is een beter alternatief.  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 16:36:20 door Pjotr »

Offline Nardon

  • Lid
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/12, 16:45:31 »
Ik citeer uit de licence agreement van Oracle:

Citaat
Oracle grants you a non-exclusive, non-transferable, limited license without fees to reproduce and distribute the Software, provided that (i) you distribute the Software complete and unmodified and only bundled as part of, and for the sole purpose of running, your Programs, (ii) the Programs add significant and primary functionality to the Software, (iii) you do not distribute additional  software intended to replace any component(s) of the Software, (iv) you do not remove or alter any proprietary legends or notices contained in the Software, (v) you only distribute the Software subject to a license agreement that: (a) is a complete, unmodified reproduction of this Agreement;

Het is dus toegestaan om de software te bundelen en te distributeren mits je niets aanpast aan de broncode of licentie. Iets wat in een PPA (wat gewoon een distributiemethode is) dus niet gebeurd. ;)

Dat en een PPA heeft toch het voordeel dat updaten makkelijker is. Het scriptje werkt wel goed (heb het ook geprobeerd ;)), maar heeft volgens mij geen makkelijke update functie.

Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/12, 16:47:24 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/sun-still-shines-for-java-users-on-ubuntu/

Ik denk niet dat die mannen illegale dingen verspreiden ;)

Een script runnen is niet iedereen gegeven, ik denk vooral aan de professionals die gewoon de nieuwste Java6 moeten hebben.

Het juridische van die zaak is een stuiver op de kant, zeker als je de licentie-overeenkomst van Oracle leest. Maar ik denk wel dat het kan, gezien je zelf de installatie doet; Canonical heeft met deze materie in feite niets te maken. Of je nu een scriptje runt of via een PPA iets toevoegt lijkt me dezelfde waarde te hebben.

Veilig ? Ik zie daar geen donkere wolken in.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/12, 16:48:54 »
Over de (il)legaliteit:
http://www.h-online.com/open/news/item/Oracle-retires-licence-for-distributing-its-Java-with-Linux-1332835.html

De juridische discussie kan dan nog erover gaan, in hoeverre Canonical verantwoordelijk is voor de inhoud van de PPA's. Lijkt mij van wel, want Canonical biedt deze infrastructuur aan....
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 16:50:39 door Pjotr »

Offline Nardon

  • Lid
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/12, 16:52:15 »
Over de (il)legaliteit:
http://www.h-online.com/open/news/item/Oracle-retires-licence-for-distributing-its-Java-with-Linux-1332835.html

De juridische discussie kan dan nog erover gaan, in hoeverre Canonical verantwoordelijk is voor de inhoud van de PPA's. Lijkt mij van wel, want Canonical biedt deze infrastructuur aan....

Die licence geld alleen maar voor distro makers (zoals Canonical). Zij mogen nu niet meer standaard Java meeleveren op hun linux distro. Van buitenaf installeren is nog gewoon toegestaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/12, 16:56:33 »
Twee belangrijke juridische vragen:
- in hoeverre is een PPA "van buitenaf"?
- in hoeverre is het verpakken tot .deb-pakketje en vervolgens aanbieden, wijziging van de code (hetgeen immers verboden wordt door Oracle)?

Enfin. Mij dunkt het duinsoft-script een veiligere aanpak, zowel technisch (gemaakt door iemand die we kennen), als juridisch. Bovendien heeft grizzler voor het duinsoft-script een eigen pakketbron beschikbaar gesteld, dus het installeergemak is identiek....

Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/12, 17:00:14 »
+1 Nardon; het gaat over de distributie (w.o. Mint nogal ver ging met de DVD-versie) niet zozeer om de tool om Java te installeren.

Het is multi-platform gemaakt en het is vrij om te downloaden en te installeren MANUEEL door de eindgebruiker.

De distro zelf heeft er niets meer mee te maken. Persoonlijk zie ik dat een beetje als kommaneuken omdat het eindresultaat toch hetzelfde blijft. Maar blijkbaar geldt nog altijd het principio mutae.

Het sriptje runnen is voor mij zeker een meerwaarde, want vanuit de 'familie' . Maar in hoeverre is dat voor pro's bekend/bereikbaar ? Die PPA zal zeker en vast een groter potentieel en bereik hebben internationaal gezien dan. En zal dat script nog werken met de nieuwe LTS ? Van die PPA weet ik al dat 12.04 ZEKER zal mee opgenomen worden voor die reden van de man achter de schermen ervan.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 17:05:06 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nardon

  • Lid
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/12, 17:07:01 »
- Net zo zeer als in hoeverre een scriptje van buitenaf komt als het aan mij ligt. Een externe PPA (let op de naam) wordt immers niet met Ubuntu meegeleverd.
- Zo te zien weet je niet hoe een deb bestand werkt.. er wordt geen code aangepast, alleen wat metadata bijgevoegd om aan te geven waar het uitgepakt moet worden.

Maar we kunnen wel door blijven gaan. :P beide heren hadden ongeveer hetzelfde idee en beide hebben het op een andere manier opgelost, deze kwam dan toevallig op OMG! Ubuntu. Laten we blij zijn dat er initiatieven zijn dat we nu weer makkelijk de officiele Java kunnen installeren, hoe maakt niet zo veel uit als het aan mij ligt.. ;)

Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/12, 21:15:22 »
"Het is dus toegestaan om de software te bundelen en te distributeren mits je niets aanpast aan de broncode of licentie. Iets wat in een PPA (wat gewoon een distributiemethode is) dus niet gebeurd. "

Dat dus.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/13, 15:51:22 »
Chris Coulson heeft op het artikel van OMGUbuntu gereageerd.
Het is wel degelijk een licentieschending, en Canonical heeft de betreffende PPA dan ook geblokkeerd.

Heb je de PPA uit de startpost ingesteld, dan zou ik die pakketten uit de PPA en de PPA zelf zsm weer van je systeem halen, want nu krijg je dus geen updates meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/13, 19:25:19 »
Voor alle duidelijkheid: wanneer je Oracle (Sun) Java wil, dan zijn er twee makkelijke *legale* alternatieve methoden:

1. Handmatig:
http://sites.google.com/site/computertip/java

2. Via het duinsoft-script:
http://www.duinsoft.nl/packages.php

Re: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/13, 20:07:25 »
Waarom spreekt Oracle's eigen licentie dit dan tegen?

Oracle grants you a non-exclusive, non-transferable, limited license without fees to reproduce and distribute the Software, provided that (i) you distribute the Software complete and unmodified and only bundled as part of, and for the sole purpose of running, your Programs, (ii) the Programs add significant and primary functionality to the Software, (iii) you do not distribute additional  software intended to replace any component(s) of the Software, (iv) you do not remove or alter any proprietary legends or notices contained in the Software, (v) you only distribute the Software subject to a license agreement that: (a) is a complete, unmodified reproduction of this Agreement;

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/13, 20:42:40 »
@Vistaus: als je nou eens ophoudt met betweterij, en gewoon even aanneemt dat ernaar gekeken is door mensen die meer verstand hebben van juridische zaken dan jij?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Toch een PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/13, 22:28:20 »
Het is wel degelijk een licentieschending, en Canonical heeft de betreffende PPA dan ook geblokkeerd.

Canonical heeft wel wat juristen in dienst. Weinig nut om hier op details in te gaan, wat we er ook wat vinden.

Er zijn genoeg alternatieven, die al genoemd zijn  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/13, 22:35:06 »
Ik heb de link gewoon verwijderd in de eerste post van me; leek me veiliger.

Eigenlijk mag deze draad gewoon op slot; tenzij het een verwijzing mag blijven naar het script van Grizzler (zie Pjotr zijn antwoord) .

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: [NIET DOEN !!] PPA om de nieuwste (Oracle) Java op je systeem te hebben
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/13, 22:48:41 »
Dat lijkt me ook een goede afsluiting. Voor de geinteresseerden, onderstaande mogelijkheden (met ruimschootse mogelijkheden) blijven onveranderd van kracht:

Voor alle duidelijkheid: wanneer je Oracle (Sun) Java wil, dan zijn er twee makkelijke *legale* alternatieve methoden:

1. Handmatig:
http://sites.google.com/site/computertip/java

2. Via het duinsoft-script:
http://www.duinsoft.nl/packages.php

En hiermee is de -wel interessante, hoor- discussie ten einde gekomen. Slotje derhalve  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]