Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]ltsp: trying to load: pxelinux.cfg/0veel nullen  (gelezen 1202 keer)

[opgelost]ltsp: trying to load: pxelinux.cfg/0veel nullen
« Gepost op: 2011/05/02, 09:35:24 »
Beste mensen,

Ik dacht een simpel projectje te beginnen met LTSP op een bestaande desktop Ub 10.04. Heb daarbij min of meer dit draadje gevolgd dat bij de ltsp-documentatie vermeld wordt:http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=599166&highlight=ltsp = ltsp server with 2 nic cards. Na vele uren rommelen met de
dhcpd.conf en opnieuw opstarten van dhcp3-server

ben ik wel toe aan wat ondersteuning.
Mijn beide servernetwerkkaarten zijn allebei actief. Een van de twee heeft het default ip-adres van ltsp = 192.168.0.1.
Mijn dhcpd.conf ziet er zo uit:
authoritative;

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
    range 192.168.0.150 192.168.0.250;
    option domain-name "*";
    option domain-name-servers 192.168.0.1;
    option broadcast-address 192.168.0.255;
    option routers 192.168.0.1;
#    next-server 192.168.0.1;
#    get-lease-hostnames true;
    option subnet-mask 255.255.255.0;
    option root-path "/opt/ltsp/i386";
    if substring( option vendor-class-identifier, 0, 9 ) = "PXEClient" {
        filename "/ltsp/i386/pxelinux.0";
    } else {
        filename "/ltsp/i386/nbi.img";
    }
}

Wanneer, d.w.z. na welke wijzigingen moet je een nieuwe opdracht ltsp-build-client geven?

De client maakt contact met de dhcp3 server zie ik aan het ip-adres dat'ie krijgt toegewezen.
Maar het blijft steken met de mededeling:
Trying to load: pxelinux.cfg/0veel nullen

Wie kan me verder helpen?

b.v.d.

pablo k
----------------------------------
Ondertussen word ik bij onze oosterburen gewaar van het belang van een lopende tftp-daemon die wordt opgestart door inetd.
in mijn /etc/inetd.conf komt inderdaad helemaal niets voor dat lijkt op het starten van tftp. Dus voegen we aldaar de
tftp           dgram   udp4     wait    root  /usr/sbin/in.tftpd /usr/sbin/in.tftpd -s /var/lib/tftpboot
regel toe.
Daarnaast blijkt dat vanaf versie 10.04 het bestand /etc/default/tftpd-hpa ook aangepast moet worden:
TFTP_USERNAME="tftp"
TFTP_DIRECTORY="/var/lib/tftpboot"
TFTP_ADDRESS="0.0.0.0:69"
TFTP_OPTIONS="-l -s"

Vervolgens leren we ook daar, dat vanaf versie Hardy de nbd-dienst ervoor zorgt dat de LTSP-images worden klaargezet. De opdracht sudo ltsp-update-image maakt deze image in /opt/ltsp/images. Ook nbd biedt zijn dienst aan via inetd. Daarvoor moet er dus een regel
2000    stream  tcp     nowait  nobody /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/nbdrootd /opt/ltsp/images/i386.img

in /etc/inetd.conf terug te vinden zijn (een regel per architectuur).

Na deze aanpassingen moeten meerdere diensten herstart worden:
sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart
sudo /etc/init.d/tftpd-hpa restart
# bei Hardy
sudo /etc/init.d/openbsd-inetd restart

De 'nieuw ontdekte nadruk' op nbd en mijn hierboven genoteerde probleem met mijn eerste client die niet voorbij de PXE-opstart komt, doen me besluiten de opstartregel in /etc/ltsp/dhcpd.conf aan te passen, zodanig dat wanneer in de kennismakingsstring PXEClient staat
if substring( option vendor-class-identifier, 0, 9 ) = "PXEClient" {
        # filename "/ltsp/i386/pxelinux.0";
        filename "/ltsp/i386/nbi.img";
    } ...
het nbi.img geladen dient te worden.

Tevens begin ik te beseffen dat mijn eerste test-client voor ltsp misschien niet zo'n doorsnee pceetje is als ik in eerste instantie had aangenomen. Het gaat namelijk om een 14 Watt AMD Geode NX 1200+ processor.
Dus probeer ik het op een andere client en die start meteen op. Ik kan inloggen. ;)

Even later, terug bij de eerste client, krijg ik nu een melding dat "NBP is too big to fit in free base memory".
Ik besluit de if substring ...="PXEClient"-regel weer om te keren om te zien of dat helpt bij de Geode-pc. Helaas. Nog niet.

Hulp blijft uiterst welkom!

b.v.d.

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 17:18:46 door blokkendoos »

Re: ltsp: trying to load: pxelinux.cfg/0veel nullen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/03, 17:18:20 »
Na veel gezoek, getest en ander gerommel ontdekt dat het probleem de chipset van het mobo is = SiS900. Dus maar eens rondgekeken bij http://rom-o-matic.net/ en een gPXE bootrom-image voor deze SiS900 gedownload en gebrand op een cd.
Bingo!
Overigens kan ik eenieder die met LTSP aan de slag gaat aanraden een kijkje te nemen op http://wiki.ubuntuusers.de/LTSP. Ik houd wel van de Duitse volledigheid i.t.t. Angelsaksische halfslachtigheid.

m.v.g.

pablo k