Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volledige installatie op usb stick?  (gelezen 2507 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
volledige installatie op usb stick?
« Gepost op: 2015/11/27, 18:44:12 »
Voor mijn werk moet ik regelmatig op reis en heb dan mijn windows werk laptop mee. Maar als ik 's avonds in een hotel zit wil ik graag een beetje kunnen internetten en met mijn eigen programma's werken. Ik kan/mag echter geen dual boot van mijn werk laptop maken.

Maar vanaf een usb stick booten kan wel dus eigenlijk wil ik nu een volledige (standaard) installatie doen op een usb stick. Dus op zo'n manier dat instellingen behouden blijven, ik de programma's gewoon kan updaten etc.

Kan dit gewoon door twee usb sticks in de werklaptop te steken en dan vanaf een live usb stick te installeren op de tweede stick? Ik moet er natuurlijk voor zorgen dat de bootloader niet op de interne HD terecht komt, maar moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

Offline Ramana

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/28, 08:28:17 »
Als booten via USB kan is er geen probleem. Het mooiste is dan een snelle USB-poort en USB-stick (USB3)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/28, 09:02:13 »
Ik heb inderdaad een snelle USB 3 stick gekocht.
https://tweakers.net/pricewatch/313970/sandisk-extreme-usb-30-flash-drive-64gb-zwart.html

Via een usb 3 poort zou dit nog wel eens sneller kunnen zijn dan de interne HD (geen SSD).

Offline ajjp

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/28, 11:16:35 »
Waarom die tweede USB-stick?
Je kunt tijdens het aanmaken van de bootable stick toch aangeven dat er ruimte op de stick gereserveerd wordt voor aanvullingen (documents and settings) die behouden moeten blijven. Zie derde plaatje op: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-ubuntu

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/28, 13:10:54 »
Dat kan inderdaad, maar volgens mij is het systeem sneller als je een echte installatie doet.

En je kan alle programma's gewoon updaten etc, dat kan bij een live cd niet volgens mij?

Offline Henkp

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/28, 14:05:05 »
Dat kan inderdaad, maar volgens mij is het systeem sneller als je een echte installatie doet.

En je kan alle programma's gewoon updaten etc, dat kan bij een live cd niet volgens mij?

Als je naar die link van @ajjp gaat, en dan het onderste plaatje bekijkt, dan zie je daar een schuifbalk staan. Die staat daar op nul (0)
Die moet je helemaal naar rechts toe slepen, zo dat er 4Gb komt te staan. Meer kan trouwens niet als persitent geheugen met Fat32.

Als je dan dat gedaan heb, dan is het ook gewoon een Live USB-stick. Met de mogelijkheid om er 4GB naar toe te schrijven.
Je kan dus dan gewoon updaten, alleen ben je dan wel tegelijk ongeveer 2Gb kwijt aan die updates, en dan blijft dat in de regel ook zo, ook bij de volgende updates.

Verder adviseer ik je wel om een 32bits iso te gebruiken daar die minder geheugen nodig heeft dan een 64bit iso versie.
Zelf heb ik er wat kleine progjes op gezet, zoals Cherrytree (database) in Firefox de nodige bladwijzers en 2 Addons. En heb ik nu nog 1.9gb vrij.
Dat is niet echt veel. Maar als je een 2e USB-stick er naderhand bij prikt, dan kan je daarna toe al het andere wat je op wilt slaan daar op wegschrijven.

Edit: Een USB-stick gebruiken van minimaal 16Gb of 32Gb is aan te bevelen. Zodat je daar ook nog gegeven vandaan kunt inladen en gebruiken. Dan moet je even naar de map ( CDROM ) gaan en kom je bij die files en bestanden die je er op heb staan.

Veel succes
Henk
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 14:16:27 door Henkp »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/28, 20:36:21 »
Helaas wil het vooralsnog niet lukken met de installatie. Ik heb dus een 64gb stick waar ik de installatie op wil doen. Verder heb ik een live usb gemaakt waarmee ik de installatie doe (dus 2 sticks in de laptop). En met de live usb stick kan ik opstarten en het systeem gebruiken.

Maar als ik vervolgens het installatie programma start kom ik niet verder dan het partitioneren. Ik geef de 64gb stick aan als doel, vervolgens geef ik aan dat de bootloader op de 64gb stick gezet moet worden. Daarna moet het systeem de veranderingen weg schrijven naar de 64gb stick en dat hangt nu al 15-20 min. Dat heb ik bij een andere installaties niet eerder mee gemaakt.

Ik had daarvoor geprobeerd om vanaf een DVD te booten en de installatie te doen, maar de laptop lijkt helaas niet te kunnen booten vanaf de DVD drive...

Heeft iemand suggesties hoe ik door kan gaan?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/28, 20:56:48 »
Het lijkt erop dat ik het gevonden heb. Ik had al partities aangemaakt met gparted op een andere pc, maar toen liep het dus vast.

Nu heb ik zojuist de stick gewoon leeg geformatteerd en daarna het partitioneren in het installatie programma gedaan en nu lijkt het te lukken!
Nu hopen dat ik niet toch per ongeluk Windows overschreven heb, want ik weet niet zo goed hoe ik dit aan de IT-ers op het werk uit zou moeten leggen.... :rolleyes:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/28, 21:20:46 »
Daarom heb ik graag USB-sticks met een ledje, dan weet je tenminste dat er "iets" gebeurt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/28, 21:22:15 »
Daarom heb ik graag USB-sticks met een ledje, dan weet je tenminste dat er "iets" gebeurt.

Maar die heb ik en knipperde ook, daarom dacht ik eerst dat er wel iets gebeurde, maar niet dus.

Maar goed, het is inmiddels dus gelukt en de laptop is bloedsnel met die usb stick. Zeker in vergelijk met windows op de HDD...

Offline Henkp

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/28, 21:48:04 »
Daarom heb ik graag USB-sticks met een ledje, dan weet je tenminste dat er "iets" gebeurt.

Maar die heb ik en knipperde ook, daarom dacht ik eerst dat er wel iets gebeurde, maar niet dus.

Maar goed, het is inmiddels dus gelukt en de laptop is bloedsnel met die usb stick. Zeker in vergelijk met windows op de HDD...

En hoeveel GB heb je nu aan vrije ruimte op die Live USB-stick?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/28, 21:53:07 »
Citaat van: Henkp link=topic=95461.msg969253#msg969253 date=1448743684

En hoeveel GB heb je nu aan vrije ruimte op die Live USB-stick?
[/quote

Ik heb de ~64gd stick nu ingedeeld met ongeveer 56gb voor / en 8gb voor swap. Ik heb nu, met een paar programma's geinstalleerd ongeveer 5 gb in gebruik, dus nog 50gb vrij

Offline Henkp

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/28, 21:56:56 »
@valk,
Dan heb je het dus niet volgens de eerste instructie gedaan!

Hoe heb je het dan wel gedaan dat je nu geheel die 64Gb kunt gebruiken.
Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/28, 22:00:53 »
Een gewone installatie op de USB stick dus.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/28, 22:03:12 »
@valk,
Dan heb je het dus niet volgens de eerste instructie gedaan!

Hoe heb je het dan wel gedaan dat je nu geheel die 64Gb kunt gebruiken.
Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.  =D

Ik heb nu op de usb stick geïnstalleerd zoals je op een interne HDD of SSD zou doen. Daarom had ik twee usb sticks in de laptop, één om de live omgeving te draaien voor de installatie en één om de installatie op te zetten (de 64gb stick). Je moet daarbij wel goed uitkijken dat ook de bootloader op de usb stick geïnstalleerd wordt. Bij de installatie kies je dan ook het beste "iets anders" en doe alles vervolgens handmatig.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/28, 22:03:34 »
Een gewone installatie op de USB stick dus.

Inderdaad!

Offline Henkp

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/28, 22:21:38 »
@valk,

Dat ga ik morgen ook eens uit proberen.

Bedankt voor de tip. =D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/28, 22:27:42 »
Hmmm, ik kom er net achter dat de wifi nog niet lijkt te werken.... Er wordt wel gezocht naar netwerken, maar geen verbindingsopties....

Met een herstart was het opgelost...
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 23:02:23 door valk »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/28, 22:57:50 »
Houd er wel rekening mee, dat USB stick niet geschikt zijn, voor intensief gebruik.
De levensduur zal dan ook zeer kort kunnen worden, bij vel gebruik.
Om voor de zekerheid toch een eigen systeem bij je te hebben, is het een hele mooie manier.
Hier doe ik dat met een 1,5" harde schijf van 20GB..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/28, 23:04:39 »
Houd er wel rekening mee, dat USB stick niet geschikt zijn, voor intensief gebruik.
De levensduur zal dan ook zeer kort kunnen worden, bij vel gebruik.
Om voor de zekerheid toch een eigen systeem bij je te hebben, is het een hele mooie manier.
Hier doe ik dat met een 1,5" harde schijf van 20GB..........

Daar ben ik me bewust van, ik wil het voornamelijk gebruiken als ik voor mijn werk op reis ben ik 's avonds in een hotel wat wil internetten etc. Het zal niet als standaard systeem gebruikt gaan worden.
Wat is overigens zeer korte levensduur? Ik heb de installatie nog wel als SSD geconfigureerd, dus met zo weinig mogelijk schrijf acties etc

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/28, 23:07:54 »
Geen idee wat een korte levensduur is, ik heb nog nooit een defecte gehad, wel een gecrashte, maar dat was met Gparted altijd weer te repareren...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/03, 16:32:21 »
@valk,
Dan heb je het dus niet volgens de eerste instructie gedaan!

Hoe heb je het dan wel gedaan dat je nu geheel die 64Gb kunt gebruiken.
Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.  =D

Ik heb nu op de usb stick geïnstalleerd zoals je op een interne HDD of SSD zou doen. Daarom had ik twee usb sticks in de laptop, één om de live omgeving te draaien voor de installatie en één om de installatie op te zetten (de 64gb stick). Je moet daarbij wel goed uitkijken dat ook de bootloader op de usb stick geïnstalleerd wordt. Bij de installatie kies je dan ook het beste "iets anders" en doe alles vervolgens handmatig.

Ik heb het ook geprobeerd, maar nadat ik "iets anders" deed en vervolgens de keuze maakte waar ubuntu geïnstalleerd moest worden, kreeg ik bij het klikken op "Install now" de foutmelding: "No root file system defined. Please correct this from the partition menu" Wat moet ik daarmee doen?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/03, 17:01:41 »
Om het werkend te krijgen moet je in principe twee partities maken. Een partitie voor / en een swap partitie. Daarna zou de installatie moeten beginnen. Je moet overigens bij de installatie kiezen voor ext4 als je de partitie formatteert.

Offline Jean

  • Lid
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/04, 10:16:21 »
Het is misschien een domme vraag, maar waar vind ik de partition menu? Kijk ik ergens overheen?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: volledige installatie op usb stick?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/04, 11:39:39 »
Het is misschien een domme vraag, maar waar vind ik de partition menu? Kijk ik ergens overheen?

Als je voor "iets anders" kiest, dan krijg je een scherm waarin je de gewenste partities aan kan geven/creëren. Je selecteert vrije ruimte of een bestaande partitie en dan kan je aangeven hoe je die wilt gebruiken (je moet in ieder geval een / en een swap hebben) en eventueel wilt formatteren.