Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.  (gelezen 841 keer)

Offline Tac

  • Lid
Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Gepost op: 2013/06/20, 09:40:54 »
Hallo allen,

Mijn naam is Martin. Ik had besloten om de ' oude'  laptopje van mijn dochter weer bruikbaar te maken met de installatie van Ubunto 12.4 lts.
Het betreft een Asus EEE 1005ha. Deze draaide niet zo fijn onder XP (startte zomaar opnieuw op en aanhoudende problemen met wifi). Gevolg was dat deze niet werd gebruikt.

Omdat ik zelf net ben ' overgestapt'  van Windows naar Imac en ik de laatste tijd veel in een nieuwe (computer) omgeving heb zitten rondneuzen, was na het lezen van het eea over Ubuntu de keuze snel gemaakt. Maar goed nu het probleem.

Ik heb een USB stick geschikt gemaakt voor boot. Ubuntu 12.4 lts erop en de installatie doorlopen (XP partitie eraf). Na installatie werd aangegeven dat er opnieuw moest worden opgestart. Ik dacht toen dat de installatie klaar was en dat de usb verwijderd kon worden..... Stom, stom, stom. Na verwijderen usb kreeg ik een zwart scherm. Vervolgens usb teruggeplaatst en opnieuw opgestart. Ubuntu startte netjes op. Echter het lukt nu niet meer om zonder usb op te starten. (Ook niet als ik in het BIOS de HDD als eerste aanduid). Hij geeft dan het bekende zwarte scherm met knipperend streepje. Alleen met usb geplaatst en aangewezen als 1e boot kan ik nu opstarten.

Ik denk zelf dat de oorzaak is gelegen in het (te vroeg) verwijderen van de usb en dat de installatie daardoor niet geheel compleet/juist is voltooid.

Vraag is nu hoe ik de installatie opnieuw kan uitvoeren.
Via de usb start hij op zonder dat ik ergens een mogelijkheid krijg om iets aan te geven.

Ik kwam de opdracht 'sudo pat-get-reinstall unbuntu-desktop' tegen op het forum.  Dat geeft ' command not found'.

Hoe kan ik de installatie opnieuw uitvoeren?

Mvgr,

Martin.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/20, 10:37:49 »
Voor zo'n "licht" netboekje is hoofdversie Ubuntu sowieso wat te zwaar, denk ik... Ik raad Xubuntu 12.04 aan, die vergt aanzienlijk minder systeemkracht:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Bovendien lijkt Xubuntu iets meet op MacOS.  =D

Doet het opstartprobleem zich ook in Xubuntu voor, meld dat dan weer even hier....

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/20, 18:09:26 »
Ik vermoed dat de Grub bootloader op USB staat ipv de harddisk.
Of start alleen de USB installatie op ?

Als je geinstalleerde versie wel opstart (maar via USB) is het progje boot-repair mogelijk handig.
Of de grub-customizer.
sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer
Als de progjes nog niet zichtbaar zijn kun je ze vanuit terminal opstarten:
sudo boot-repair
sudo grub-customizer



Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Tac

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/24, 21:04:17 »
Ik heb er inmiddels xubuntu op gezet. Start nu prima via hdd op. Inmiddels bios geüpdat.

Probleem blijft de wifi. Op de een of andere manier wil de hardware niet werken. Betreft een Atheros AR8132. Is kennelijk een probleem dat alom bekend is. Alleen de oplossing ???

Na enige tijd klooien (nieuwe driver, topic volgen mbt de wifi) bleek eea te werken. Wifi werd herkend en alles draaide. Ook na enkele malen opstarten. Echter een dag later niet meer. In de bios staat eea nog steeds enabeld.

Heb het laptopje nu even aan de kant gelegd. Kijken of ik eind van de week weer tijd kan vinden voor een hernieuwde poging.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/24, 21:41:11 »
Heeft de laptop soms bluetooth aan boord?
Dat wil wifi weleens dwarszitten, dan moet je dit uitzetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe opnieuw installeren via usb, na installatie fout.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/25, 14:19:01 »
sudo rfkill unblock all
in een terminal (Ctrl+Alt+T) wil nog wel eens helpen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL