Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [BEGINNER] FTP/Fileshare server  (gelezen 1068 keer)

pimpclio

  • Gast
[BEGINNER] FTP/Fileshare server
« Gepost op: 2010/02/12, 09:43:20 »
Hallo,

Eerst en vooral wil ik graag zeggen dat ik een complete beginner ben op dat vlak en ik graag zou leren.
Nu heb ik overal op het internet verschillende How-To's gelezen over een FTP server installeren op ubuntu maar het lukt me niet.

De bedoeling van het hele spel lijkt nochtans simpel. Op mijn werk heb ik 3 winXP staan en Max OSX, thuis 2 mac OSX.
Ik zou dus van op de winXP machines files willen kunnen delen zodat ik niet steeds met een USB stick van pc tot pc moet lopen
(MSHOME netwerk is ook geen optie, want dan moet die ene pc aanstaan en soms is dat niet zo).
Daarnaast zou ik van thuis uit files willen uploaden naar de server en (eventueel) aan documenten kunnen die op de server staan.

In mijn ogen lijkt dit makkelijk maar ik ben er zeker van dat dit niet zo is

Probleem start eigenlijk al met de installatie van Ubuntu server zelf, als je kan kiezen welke server je kiest (DNS LAMP OpenSSH etc. etc.)

gezien dit allemaal nieuw is voor mij dacht ik, na lang lezen, dat ik OpenSSH moest kiezen. Dus deed ik dat. alles lukte vlot tot op een gegeven moment.

Ik had gelezen dat je dus
sudo apt-get install vsftpdmoest intypen.

Toen ik dat deed kreeg ik de notificatie dat de E: schijf niet bereikbaar was ofzo.
Als ik aptitude start dan ging dit niet zo goed, soms flipte het hele spel.


Ik dacht toen, grafisch zal het misschien wel beter gaan, opnieuw kon hij niet aan de E: schijf om aan de package te geraken.

Waar ga ik in de fout? moet ik een andere server kiezen in het begin? of ze allemaal aanvinken?

Bedankt voor jullie hulp!

Re: [BEGINNER] FTP/Fileshare server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/12, 10:44:21 »
Voor een gemixt netwerk, Linux,Windows, kan je het beste een Samba server nemen
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen
openssh is bedoelt voor ubuntu(linux) netwerken
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [BEGINNER] FTP/Fileshare server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/12, 10:52:57 »
Zoals Gijs zegt is Samba makkelijker voor wat jij wilt. Je kunt dan mappen delen tussen computers op je netwerk (Windows, ubuntu, OSX). Je moet dan een Samba server installeren op die Ubuntu bak.

Maar als je tijdens installatie OpenSSH hebt aangevinkt, kun je nu al bestanden uitwisselen hoor!
Je kunt met een FTP programma zoals Filezilla(werkt op Windows, ubuntu, OSX) op je server inloggen(met jouw gebruikersnaam wachtwoord) en het werkt ongeveer net zoals FTP. Als het nog niet helemaal duidelijk is, vragen!

Misschien moet je ook eens kijken naar dropbox. Dat is het allermakkelijkste en gebruik ik zelf ook.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: [BEGINNER] FTP/Fileshare server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/12, 11:30:38 »
Als je een ftp server wil installeren, dan moet je dat doen. Zoals de anderen zeggen, er zijn, volgens je wensen en behoeften, ook andere mogelijkheden, elk met hun voor en nadelen.
Citaat
...dat deed kreeg ik de notificatie dat de E: schijf niet bereikbaar was ofzo.
ofzo is het juiste woord: dit is vage informatie. Een e: schijf bestaat namelijk niet in Ubuntu. Je post beter letterlijk de commando's die je gebruikt en de foutmeldingen hier, dan zien wij exact wat eventueel fout is.

Verder heb ik geen ervaring met het opzetten van een ftp server. Wil je vftp gebruiken, bekijk dan de documentatie van vftp, maar wellicht kan je wel ergens op internet vereenvoudigdee instructies vinden.

Eenvoudigst is inderdaad wat Wazzzaaa aangeeft. Installeer openssh. Verder is er geen configuratie, en je kan meteen vanop afstand inloggen via ssh op je computer met je gebruikersnaam en paswoord. Je kan ook onmiddellijk "secure copy" doen, bijvoorbeeld met filezilla vanaf Windows, of rechtstreeks met nautilus vanuit Ubuntu.