Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: data partitie Ubuntu geshared met XP?  (gelezen 1453 keer)

jokke2006

  • Gast
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Gepost op: 2008/03/10, 20:35:06 »
Hallo,
Ik heb windowsXP geinstalleerd op grote 1 partitie van 200GB. Ik zou Ubuntu willen installeren, en m'n bestanden (muziek, filmpjes, foto's) ook op Ubuntu willen bekijken.
Ik veronderstel dat ik een aparte partitie moet aanmaken alvorens ik Ubuntu installeer?
Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
-WindowsXP OS met alle programmas is ongeveer 60 GB
-data gedeelte is 100 GB
-gedeelte dat ik over heb voor Ubuntu -> 40 GB

Bedankt iedereen voor de reakties!
Jokke

Offline mcgyver

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 20:58:29 »
Mijn advies: hou een ongeformatteerd gedeelte vrij voor Ubuntu. Je kan daarin het liefst een / (root) oftewel een basis bestandssysteem, een /home (zoiets als my documents) en een swap partitie aanmaken. Met die aparte /home kan je makkelijk herinstalleren als het nodig is. Daarna kan je gewoon alles van Windows inlezen via Ubuntu. Ik heb mijn my documents in windows verplaatst naar een aparte partitie. Hierdoor hoef ik niet steeds te backuppen bij een herinstallatie.

Offline joop905

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/10, 21:11:43 »


jokke2006

  • Gast
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/10, 21:28:55 »
@mcgyver ik veronderstel dat je dan eerst met partitionmagic (of iets gelijkaardigs) een extra partitie moet aanmaken voor de mydocuments, niet?

Offline mcgyver

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/10, 21:38:34 »
Liever gparted live cd, gebruik geen PM!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/10, 21:42:26 »
Ik sluit me helemaal bij mcgyver aan. Geen Partition Magic gebruiken. Kijk hier eens voor de Gparted LiveCD:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

Offline mcgyver

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/10, 21:44:58 »
Joop z'n methode is ook goed. Die van Pjotr ook, maar daar staat niet hoe je een aparte /home maakt. (sorry Pjotr ;) )

Ik gebruik zelf altijd de alternate cd. Joop's link geeft de installatie met de live cd weer. Daar doet de live cd alles en hoef je geen Gparted live cd te gebruiken.

Offline mcgyver

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/10, 21:49:44 »
Citaat van: jokke2006
@mcgyver ik veronderstel dat je dan eerst met partitionmagic (of iets gelijkaardigs) een extra partitie moet aanmaken voor de mydocuments, niet?
Je hebt toch een data partitie? Je kan met windows heel makkelijk je my documents naar je data verplaatsen en vervolgens al je data IN je my documents doen (kan je ook gebruik maken van my music, my video's, my .... je weet wel). Je kan dan zowel via Ubuntu als Windows in je my documents. Windows heeft de optie voor verplaatsen ingebouwd. Velen weten het niet. Als je niet weet hoe het moet, plaats ik wel een link. Je kan tegenwoordig je data partitie rustig NTFS maken. Ubuntu leest en schrijft tegenwoordig van en naar alles.

edit: Wel een advies: Als je je windows partitie gaat verkleinen EERST JE WINDOWS PARTITIES DEFRAGMENTEREN.

jokke2006

  • Gast
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/11, 20:27:38 »
Bedankt iedereen voor de reakties.
ok, dus als ik het goed begrepen heb, dan is de /home dir toegankelijk vanuit XP en Ubuntu?

Offline mcgyver

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/11, 23:01:25 »
Nee, omgekeerd. Wil je dat windows ook Ubuntu leest dan moet je inwindows iets installeren. Volgens mij heet het ext2fs (opgoogle-en) (kom ik hiermee in de dikke Van Dale?) Ergens op dit forum wordt er volgens mij iets over verteld.

Offline petbus

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/19, 14:02:15 »
Ik heb de methode van Pjotr gevolgd, en Feisty geinstalleerd (naast xp dus). Alles is goed gegaan, alleen wanneer ik vanuit Ubuntu een .doc bestand open (in Open Office) dan krijg ik een "alleen lezen" bestand te zien. Kan het dus niet bewerken.
Of doe ik iets fout??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/19, 14:07:46 »
Feisty heeft geen schrijfmogelijkheid op NTFS, althans niet standaard. Alleen lezen, tenzij je ntfs-3g installeert via Synaptic. Dan lukt het wel.

Waarom heb je eigenlijk Feisty 7.04 gepakt en niet Gutsy 7.10 ? Nou ja, laat maar zitten, want eind volgende maand komt 8.04 al. Dan kun je nu alvast even wennen aan Linux en straks overstappen naar 8.04.

Tip: installeer in Feisty even het pakket xresprobe (gewoon, via Synaptic). Nodig voor de herkenning van je videokaart en monitor. Dat pakket zijn ze vergeten te stoppen in de standaardinstallatie van Feisty.

Offline petbus

  • Lid
data partitie Ubuntu geshared met XP?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/19, 14:37:15 »
Ik had de Feisty CD nog liggen, is voor de pc van mijn zoon die ik wil laten kennismaken met Ubuntu.
Zelf gebruik ik Dapper sinds juni 2006 naar volle tevredenheid!!!!!
Ik zal je tips opvolgen.