Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player  (gelezen 749 keer)

lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Gepost op: 2014/05/25, 13:50:43 »
Een laptop uit 2001 wil ik een tweede leven geven door hem als "mini film speler" te gebruiken. Geen toeters en bellen, gewoon dvd afspelen en simpel stereogeluid.
In het software centrum is er geen andere optie dan Gnome Player (beperking van Lubuntu?), is geen probleem maar dan moet deze het wel doen. Krijg met Gnome player geen dvd's afgespeeld. Wat doe ik verkeerd of wat had ik moeten doen?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/25, 14:35:24 »
Heb je wel het pakket lubuntu-restricted-extras geïnstalleerd?

Offline RikRik

  • Lid
Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/25, 14:51:52 »
Ik had op een pentium 4 en Linux Mint 13 Xfce  vlc geïnstalleerd, verrassend hoe soepel vlc een dvd kan afspelen op een oude computer.

Vlc:  http://www.videolan.org/vlc/

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/25, 14:58:06 »
lubuntu restricted ken ik niet, dus bedankt voor de info.
Zojuist heb ik ook op een wat nieuwere machine bodhi linux gezet en dat is ook verrassend snel dus wellicht ga ik dat op de laptop in kwestie ook doen. Maar eerst kijken wat nu nog mogelijk is.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/25, 15:00:57 »
Even in terminal:
sudo apt-get install lubuntu-restricted-extras

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/25, 15:16:15 »
dat kan lubuntu niet vinden zegt de terminal....bodhi linux komt steeds dichterbij :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/25, 15:40:29 »
Ik heb Bodhi Linux hier op een oude laptop uit 1999 (al een hele tijd, eigenlijk) en het draait ontzettend goed op het oude ding. Aanrader dus (ook op nieuwe machines vind ik het trouwens lekker werken) :) Zorg wel dat je op de download-pagina van Bodhi kiest voor de non-PAE-versie want oude laptops hebben geen ondersteuning voor PAE dus moet je de non-PAE-versie gebruiken. Verder geen verschil in de installatie e.d.

Offline jan11000

  • Lid
Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/25, 15:51:26 »
dat kan lubuntu niet vinden zegt de terminal....bodhi linux komt steeds dichterbij :P

Heb je de partner server aangevinkt, zodat je meer software hebt.

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/25, 16:27:15 »
Ok, dan stuiten we bij deze op het enige nadeel van de ubuntu familie en consorten: als je net een vinkje vergeet zit je zo eeuwen te zoeken. Maar als het dan allemaal goed werkt is het ook gewoon goed en verder geen gezanik. Het geval wil dat ik ook nog ergens een stokoude pc kast heb staan waar ik Lubuntu op heb gezet, dan zal ik daar gelijk eens met de partner optie aangevinkt in gaan rommelen. Ik zal verder niet gaan afvragen waarom je dan eerst iets moet aanvinken voordat je bij software kan die toch wel compatibel is....Ik ben momenteel op de laptop ook Bodhi Linux aan het installeren. Ik heb daarbij ontdekt wat er nog nodig is aan codec etc om in vlc gewoon soepel dvds af te spelen dus daar laten we het bij.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/25, 16:34:11 »
Reden(dacht ik) is dat het niet in alle landen legaal is, om dit te installeren, anders zouden ze de linux versie kunnen aanklagen.


En als je voor ubuntu en afgeleide dit even doet, tav multimedia, is een paar minuten, dan werkt alles.
https://sites.google.com/site/computertip/   multimedia je hoeft hier ook niet alles te doen. java niet doen(ivm veiligheid), moonlight ook niet.
http://sites.google.com/site/computertip/ hoofd site.
En partner server aanzetten.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/25, 16:37:07 door jan11000 »

Re: lubuntu dvd's (film) afspelen gnome player
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/26, 15:50:31 »
Wellicht nog een interessant bericht over mijn relaas van een poging Bodhi Linux op de laptop uit dit topic te installeren. Ik vermoed dat e.e.a geschikter is voor een heel nieuw topic.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.