Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scannen met de Canon Pixma MP260  (gelezen 6742 keer)

Offline rensport

  • Lid
Scannen met de Canon Pixma MP260
« Gepost op: 2010/03/28, 14:49:27 »
Wie heeft er recente ervaringen met de Canon Pixma MP260 op Ubuntu 8.10 en meer specifiek met het scannen? Vorig jaar schreef mcgyver een interessant stukje hierover en kwam ik een heel stuk op weg hiermee . De installatie lukte op een enkele foutmelding na.
Scannen lukt: onder root, dan toch.
Maar als gewone gebruiker start Xsane op met de mededeling dat er geen toegang verkregen kan worden op het aangesloten apparaat.
Wat gaat hier fout? Want om nu iedere keer de verkregen scans van root-rechten te ontdoen, is ook niet je dat.

Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 16:52:01 »
Heb je onder Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen>Selecteer de Gebruiker> Is op het tabblad Gebruikers rechten alles(ook het scannen) aangevinkt wat de gebruiker mag gebruiken?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 17:23:48 »
Ik zie hem hier niet bij staan http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker maar je zou verwachten dat het apparaat wel aan de praat te krijgen moet zijn.
Als je scangearmp installeert of al geïnstalleerd hebt, dan kun je dit programma opstarten door in de terminal "scangearmp" in te typen.
Deze methode werkt bij mijn netwerkscanner (MP620), daar waar Xsane niet werkt...

Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/30, 23:33:34 »
Ik heb een MP540 en gewoon op de site van canon de linux drivers afgehaald en deze geinstalleerd.
Het printen gaat vlot maar ook bij het scannen gaat het hier de mist in.

Hopelijk vind iemand enige oplossing voor ons probleem ?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/31, 08:20:31 »
Hallo heren,

Volgens de website http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker moet de MP540 gewoon aan de praat te krijgen zijn. Je ziet ook welke drivers je moet downloaden (4 pakketjes).
Ik hoop dat je Duits een beetje redelijk is, want via de volgende site zou je aan de oplossing van je probleem kunnen komen:http://forum.ubuntuusers.de/topic/canon-mp-540-scanner-geht-nicht-drucker-schon/2/?highlight=canon+mp540. Zij hebben het scanner probleem opgelost.
De MP260 staat er niet bij, maar in dit geval zou ik de pakketjes van bijv MP240 of MP270 proberen.
Ik hoop dat voor de MP260 de volgende site van dienst kan zijn: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=953292&page=2

Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline rensport

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/01, 21:19:09 »
Als antwoord naar Gijsbert: Dat had ik als eerste al gedaan. Bedankt voor jullie reacties. Komend weekend ga ik het nog eens proberen en kom ik vast weer wat verder. :-X

Offline rensport

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/28, 15:14:21 »
Na een jaar zijn we nog niet veel verder gekomen. Scannen lukt alleen als root. Niet echt aan te bevelen als de computer bedoeld is voor een niet technisch iemand.
Sinds vorig jaar staat er een oud Mac-je voor als computer en daar gaat alles prima mee, maar het blijft wrijven dat het nooit gelukt is met printen, en alleen scannen met handicaps.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/28, 16:05:36 »
Hallo,

Da mir kein besserer Ort einfiel, diese Information zu posten, dachte ich, ich versuchs mal hier. Mir ist es gelungen, den bislang nicht unterstützten Drucker Canon Pixma MP260 unter Linux zum laufen zu bringen, indem ich die .ppd des Treibers für den MP250 verwendete. Ich habe sie diesem Posting beigefügt. Leider weiß ich nicht mehr, woher ich diese Daten habe. Höchstwahrscheinlich von einer asiatischen Canon Support-Webseite. Diese Lösung dürfte jedenfalls distributionsübergreifend fuktionieren, also sei jeder Linuxnutzer angesprochen, der (endlich!) seinen MP260 verwenden möchte, wenn auch bis jetzt nur zum drucken.

Dit staat in een post op het duits forum en stamt uit 2010.

- Roc

Offline Ramana

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/28, 16:46:34 »
Heb ń andere (Pixma MG6150), maar ook met deze werkt alleen het printen prima. Het scannen lukt wel m.b.v. de Gimp! Gimp ziet de driver en stuurt deze goed aan. Misschien ook het geval voor de MP260?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/28, 23:04:08 »
Hoi Ramana,

Volgens deze site http://support-au.canon.com.au/P/search?model=PIXMA+MG6150&menu=download&filter=0&tagname=g_os&g_os=Linux kun je scannen met het terminal-programma scangearmp.

Als je dit pakketje geïnstalleerd hebt zou je het programma dus via het ingeven van scangearmp in een terminal het programma opstarten. Als je scanner aan staat, dan zal het programma deze vinden en na het bevestigen, dan krijg je de interface te zien.
Volgens de site zou hij het moeten doen onder 10.04.
Met GIMP doet de scanner het dan ook.

Mocht het werken dan kun je natuurlijk de link in Toepassingen-Grafisch-Scannen kunnen bewerken door het commando aan te passen. Hierdoor heb je de terminal niet meer nodig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Scannen met de Canon Pixma MP260
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/29, 19:16:53 »
Hoi Ramana,

Volgens deze site http://support-au.canon.com.au/P/search?model=PIXMA+MG6150&menu=download&filter=0&tagname=g_os&g_os=Linux kun je scannen met het terminal-programma scangearmp.

Als je dit pakketje geïnstalleerd hebt zou je het programma dus via het ingeven van scangearmp in een terminal het programma opstarten. Als je scanner aan staat, dan zal het programma deze vinden en na het bevestigen, dan krijg je de interface te zien.
Volgens de site zou hij het moeten doen onder 10.04.
Met GIMP doet de scanner het dan ook.

Mocht het werken dan kun je natuurlijk de link in Toepassingen-Grafisch-Scannen kunnen bewerken door het commando aan te passen. Hierdoor heb je de terminal niet meer nodig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr
Jeroen

Ja, die werkt, net als de Gimp. Ander scanprogjeś werken niet. Is geen punt, want met deze kan ik prima overweg.. :)