Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet  (gelezen 3213 keer)

Offline tryer

  • Lid
Na veel problemen is het me gelukt Ubuntu te installeren op moederbord Asus M3N78-EMH HDMI met wat kunstingrepen (Bug in Ubuntu, zie mijn topic "Ubuntu ziet partities niet"). Volgende probleem is het installeren van het beeld, ik heb een beeld resolutie van 800 x 600 en nog kleiner, dus veel te groot beeld.

Na installatie kan ik via Systeem, Beheer, Hardwaredriver de restricted driver installeren, maar vervolgens na het opnieuw opstarten, heb ik een zwart beeld, dat ik niet kan wegkrijgen. Via recovery kan ook niet, recovery loopt vast door de problemen /de zelfde  foutmeldingen die ook ook kreeg bij het installeren van Ubuntu.

Ubuntu start wel op want ik hoor de trommel die hoort bij het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord. Met een zwart beeld kan ik zelfs nog naam en wachtwoord invullen, maar dat heeft weinig zin als je geen beeld hebt. Ik denk dat er 2 manieren zijn om de configuratie te veranderen: via live-cd de terminal bereiken en daar commando's geven of opnieuw installeren, terminal gebruiken, dat ik inmiddels al 6 x heb gedaan. Kan dus niet via Recovery-mode.

De videokaart betreft een  NVIDIA Geforce 8200 on board van het moederbord. Het beeldscherm betreft een LG widescreen L226 WTQ. Ik heb natuurlijk op dit forum gezocht naar dezelfde problemen die anderen hadden. Wat heb ik al geprobeerd, dat niet tot een oplossing heeft geleid:
- dpkg-reconfigure -phigh xerver-xorg
- sudo /etc/X11/xorg.config
- sudo gedit /etc/usplash.conf  ,  sudo update-initramfs -u
- gksu displayconfig -gtk  ,  nvidia-xconfig
- nvidia programmaś geïnstalleerd met Synaptic

Wellicht heb ik fouten gemaakt met de volgorde enz. Ik heb gezocht naar gegevens van het beeldscherm in Ubuntu, maar kon die niet vinden, dus ik denk dat hij de hardware van het beeldscherm niet ziet. Wel een keer Vesa-installatie gebruikt, maar daar zat de LG-L226WTQ scherm niet bij, en kon ook daar de grotere resolutie niet vasthouden. Kan iemand mij helpen met de exacte stappen die ik moet nemen om toch de videodriver te installeren en zodoende een normale resolutie (iets van 1600 x 1400) kan gebruiken ?

Offline joop905

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 13:16:12 »
Heb je het pakket nvidia-settings geïnstalleerd?
Hiermee kan je wel de resolutie, refreshrate en dergelijke goed instellen.

Offline tryer

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/31, 13:48:31 »
Ja, dat heb ik geprobeerd ! Hiermee kon ik de resolutie ook niet veranderen !

Offline tryer

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/31, 23:22:28 »
Toch graag wat hulp  !! Ik kom er zelf niet uit !
Ik heb het volgende weer geprobeerd:
sudo apt-get install nvidia-glx

Vervolgens: sudo nvidia-xconfig

Dan krijg ik te zien: Validation error, data incomplete in file

/etc/X11/xorg.conf

Opnieuw opstarten, krijg ik te zien: Ubuntu is running in low-graphics mode, vervolgens kiezen tussen "configure" of "continue", kies ik Configure, Kan kiezen tussen fabrikanten van schermen, ik kies LG, maar het beeldscherm van mij in het andere vak staat er niet tussen, dus ik kies Generic en de resolutie iets van 1600 x 1400, o.k. vervolgens opnieuw opstarten, komt toch weer het scherm 600 x 800. Bij Beheer, NVIDIA X server settings komt steeds weer terug: /etc/X11/xorg.conf

Ik durf Beheer, Hardwaredrivers, niet te gebruiken, omdat ik vervolgens Ubuntu weer opnieuw moet installeren

Help !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Offline tryer

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/31, 23:26:52 »
Toch hardware driver geklikt, geeft nu aan : Er is een fout opgetreden: nvidia-glx: subproces post-removal script gaf een foutwaarde 2 terug

zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 01:52:06 »
Deze nvidia-glx weer verwijderen,
dacht dat je die niet mocht gebruiken ???

Ubuntu wil nog wel eens eigenwijs zijn met de resolutie.
Het is dus zaak even te kijken welke resoluties er in je xorg staan.
Eventueel kan je verwijderen wat je niet wilt hebben zodat alleen de resolutie overblijft die je wel wilt hebben.

Nu kan het gebeuren dat hij wederom in de verkeerde resolutie opstart, dat denk je echter..
Hij start namelijk een failsafe mode xirg op en daar staan nog de andere resoluties in.

Dit is de moeilijke manier hoor.

Wat je nog kan proberen is Envy te installeren.
Opzoeken in synaptic en dan installeren.
Via envy je drivers goed zetten.

wbt je scherm.
 sja lastig dat jouw scherm er niet bijstaat, ja kan wel een overeenkomend merk /model kiezen he ??
En ik heb hier ook widescreen en om dat goed te krijgen volstond het om op de monitor een knopje in te drukken waarna ik Ubuntu widescreen instelde....

WBT je AHCI probleem ??
Dit heeft te maken met het feit dat hij niet eerst de slave detecteerd en dan pas de master.
Nu zou je theoretisch de slave eraf kunnen halen, maar meestal heb je die nodig voor de CD of DVD-rom driver..

Een mogelijke oplossing is dit : ( geen garantie )

Open terminal en dan :
sudo echo options libata atapi_enabled=1>/etc/modprobe.d/atapienable && update-initramfs -uals het goed is heb je nu geen last meer.

Wat je daarna kan doen is ga naar Places -> Computer, daar zie je de cdrom erbij staan.
klik er met rechts op en kies eigenschappen.
Ga dan naar Drive -> Settings en zet het mount point naar cdrom .
of het nou werkelijk een dvd is maakt niet uit gewoon cdrom kiezen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tryer

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 21:12:16 »
Beste Gandyman, bedankt voor je antwoorden: Het is gelukt om de resolutie 1680 x 1050 te krijgen. De restricted driver gebruik ik niet want dat conflicteert op een bepaalde manier met NVIDIA-glx. Ik heb in de usplash meteen de goede resolutie ingevuld en ook in het veso-scherm. Toen lukte het. Het heeft wel veel zweet gekost, bedankt voor je hulp. Misschien d-installeer ik NVIDIA-glx nog en dan de restrickted driver installeren, alleen ben bang dat het daarna weer niet lukt.

Na "sudo echo options libata atapi_enabled=1>/etc/modprobe.d/atapienable && update-initramfs -u"  krijg ik: toegang geweigerd. Als ik na het installeren de sataconfiguratie weer op SATA zet i.p.v. AHIC, werkt ook Vista weer. Met de " envy" ga ik nog stoeien. Als ik nog toegang krijg tot de link, probeer ik het wel.

Ga naar "places" , wat bedoel je daar mee ?

Bedankt voor je hulp. Nu nog geluidkaart installeren, want die werkt ook niet goed.

Offline tryer

  • Lid
zwart beeld bij opstart na installatie videodriver, kan resolutie niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 21:14:34 »
Sorry, nog een toevoeging: na "sudo echo options libata atapi_enabled=1>/etc/modprobe.d/atapienable && update-initramfs -u" krijg ik:

bash: /etc/modprobe.d/atapienable: Toegang geweigerd