Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update of verse installatie  (gelezen 2421 keer)

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Gepost op: 2007/10/19, 12:40:58 »
Er zijn vele topics over 7.10, maar ik kan maar niet het antwoord op die ene prangende vraag vinden...

Ik draai nu 7.04 en wil (uiteraard) graag over naar 7.10.

MAAR
Ubuntu.com raadt me aan gewoon een update te doen vanaf 7.04. Is vast en zeker het snelste, maar ik weet niet of dat ook het beste zou zijn.
Mijn idee is dat een verse installatie altijd beter is, dat begrijp ik ook uit de vele reacties hier op het forum.
Maar hoe zit het dan met het opnieuw installeren wat betreft het houden van instellingen, preferences, email, documenten en programma's (bijvoorbeeld: ik heb wat programma's onder WINE geinstalleerd)? Blijven die dan behouden, of vereisen die ook nieuwe installatie?

Als dat laatste het geval is ga ik toch eerst voor de update.

Oh ja, mijn /home is een aparte logische partitie op mijn harde schijf.

Ik ben benieuwd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Update of verse installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/19, 12:58:15 »
Het meest zekere is een verse installatie, maar een update proberen kan altijd.
Maak je een verse installatie, dan moet je de /home partitie intact laten, daar staan ook al je instellingen in.
Op die manier heb je de minste veranderingen v.w.b. je instellingen.

Succes en laat het weten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tico

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/19, 13:01:00 »
als je een verse install doet, laat dan in jouw geval je home zoals die is....dus NIET de /home partitie formatteren!!

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/19, 13:39:15 »
Dankjewel voor de reacties tot zover.

De /home is i.i.g. ook nog ge-backupped naar een externe schijf, just in case ;)

Zijn er ook instellingen in andere mappen dan /home die ik zou kwijtraken? Ergens in /etc o.i.d.?

In ieder geval ga ik wel de CD branden...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Update of verse installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/19, 14:06:51 »
Een kopietje maken van /etc kan handig zijn.
Daar worden ook instellingen bewaard, maar dan van het hele systeem, zoals netwerkinstellingen, schijfmounts en xorg.conf.

Je kan alleen niet die hele map terugzetten. Als je bepaalde instellingen zoals netwerk en schijfmounts terug wil zetten, kan je kijken hoe het ingesteld stond in Feisty. Het is makkelijk omdat je dan voorbeelden hebt.

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/20, 10:54:54 »
OK, daar ben ik weer.

Netjes de backup ge-update en Gutsy als verse installatie erop gezet.

Ervaringen:
1. Installatie gaat goed
2. Instellingen, bladwijzers, cookies, email, alles blijft prima behouden
3. Touchpad wordt beter herkend dan onder Feisty, scrollknop werkt nu wel (cool!)

Maar er zijn wat probleempjes:
1. GNOME was half Nederlands, half Engels. Opgelost door handmatige installatie van Nederlands pakket. Vind ik slordig maar simpel op te lossen, dus niet een groot probleem
2. Bij booten is het splash-screen niet zichtbaar, duurt daardoor heeeeeel lang voordat hij opstart. Opgelost door usplash.conf te editen naar 1024x768, aangezien mijn laptop niet de default resolutie van 1280x1024 aan kan. Slordige bug!
3. Shutdown duurt echt eeuwen, hij blijft hangen op de shutdown van eth1. Heb ik nog geen oplossing voor gevonden... misschien hier iemand?
4. De repositories worden niet overgenomen van Feisty. Zelf ingesteld. Ik kreeg in eerste instantie niet eens Thunderbird erop gezet, maar dat is nu OK.

Verder werkt alles prima. Compiz is tot nu toe duidelijk stabieler dan onder Feisty. Ik mis nog iets om in detail de schermeffecten in te stellen, maar dat kom ik nog wel tegen denk ik.

Offline joseph

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/20, 11:19:18 »
Heb de upgrade die werd aangeboden in update-manager geprobeerd.
Maar helaas.
Bij het uiteindelijke installeren gaf hij een foutmelding (niet echt op gelet wat er werd aangegeven) waarna systeem niet werd opgewaardeerd van 7.04 naar 7.10.
Moet wel opmerken dat de Ubuntu Studio versie erop staat en ik niet uitsluit dat dat die fout veroorzaakt (verschil in latency?).
Kortom heb het niet kunnen proberen en zal een verse installatie moeten doen (kan ik gelijk terug naar de standaard versie).

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/20, 19:05:19 »
Inmiddels werkt mijn Gusty zoals ik wil, op 1 ding na.
Dat is het afsluiten: dat duurt dus echt lang... minstens 5 minuten.

Wat opvalt, is dat het afsluiten wel goed gaat als ik de wireless card uit de laptop haal voordat ik Gutsy afsluit. Ik denk dat het dus daar aan ligt.

Heeft iemand een idee..??

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Update of verse installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/20, 20:27:18 »
Welke kaart heb je, dit zijn dingen die ik ook wel eens heb gehad wanneer ik windows drivers gebruik.

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 19:00:06 »
Het is een Sitecom, W011.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Update of verse installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 20:44:54 »
Ik neem aan dat je ndiswrapper gebruikt om de kaart te laten werken zie hier voor andere drivers http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/index.php?/component/option,com_openwiki/Itemid,33/id,list_o-z/

Probeer er eentje van deze lijst in de hoop dat het dan beter werkt.

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/22, 08:50:34 »
Nee, heb geen ndiswrapper... de kaart werkte gewoon 'out of the box'.
Het rare is, in Feisty ging het prima, geen probleem mee gehad of het moest zijn dat de kaart na standby niet meer aan ging, maar aangezien ik toch nooit de standby gebruik boeit me dat niet.
Juist dat het in Feisty werkte vind ik frappant, dan zou Gutsy toch geen probleem moeten geven...?

Anyway, wat is het idee achter ndiswrapper? Dat de Windows-driver a.h.w. wordt geƫmuleerd onder Ubuntu?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Update of verse installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/22, 12:59:02 »
ja, idd. Maar het is niet aan te raden als je kaart al out of the box werkt. Om de foutmelding te zien of om te zien waar het proces blijft hangen kun je met de terminal afsluiten: "sudo reboot"
Waar het lang duurt ff noteren en hier weer melden.

Alternatief, je kunt het ook allemaal terugvinden in je system log.

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/23, 07:08:41 »
Dank voor je reactie.

Het volgende gebeurt er (de laatste regel vliegt langs dus ik hoop dat ik hem goed heb):

"deactivating device eth1" (dit is mijn Sitecom)
"SUP sending command 'DISBALE_NETWORK 0'"
"(...) atmel_cs76C502.bin is missing"

en dan is hij uit. Hij blijft hangen tussen de 2e en de 3e melding die ik hierboven typte. Dat duurt minstens 4 minuten, dan flitst de laatste regel voorbij en sluit hij echt af.

Offline Beryllium

  • Lid
Update of verse installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/30, 14:53:07 »
Sorry voor de late reactie, ik was een paar dagen in het buitenland...
Inmiddels is het probleem opgelost door de 'zwervende modus' uit te zetten maar gewoon in te stellen welk netwerk er moet worden gebruikt. Ik snap niet wat de reden daarvan is, maar ach, het werkt en ik ben er blij mee :)

Gonaz

  • Gast
Update of verse installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/30, 22:31:40 »
Ik heb ongeveer dezelfde vraag als Beryllium, dus stel ik ze maar hier. Als ik wil upgraden naar 7.10 (ik heb nu 7.04), en ik installeer 7.10 via CD. Kan ik dan mijn programma's van 7.04 overnemen (ik heb geen home partitie, alleen een root en een swap). Bvb. mijn Opera met al zijn widgets zouden die de migratie overleven?

Bedankt op voorhand :)

PS: sry Beryllium dat ik jouw topic neem om mijn vraag te stellen maar het gaat over praktisch hetzelfde probleem

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Update of verse installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/30, 23:00:03 »
In principe wel, Gonaz. Ik heb echter nog nooit geupgrade dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Gonaz

  • Gast
Update of verse installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/31, 09:40:30 »
Bedankt
Met een verse installatie zou het niet werken? Indien wel, welke mappen moet ik dan kopieren of wat moet ik doen.
PS: ik ben niet van plan om Ubuntu te downloaden (dus via Update-manager, zal ik het niet doen), maar ik zal de CD bestellen (downloadlimiet :( )