Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie vraag  (gelezen 626 keer)

Offline Janloco

  • Lid
installatie vraag
« Gepost op: 2014/02/28, 08:09:06 »
Beste forummers. Ik lees al een hele poos "illegaal" mee. Maar ik zit nu met een probleem waar ik gek van word. Nu dan maar geregistreerd om mijn vraag te kunnen stellen.
Ik heb een aantal jaren geleden al eens op een oude pc ubuntu geinstalleerd, gewoon om er mee te stoeien en er van te leren. Die pc is lang geleden al afgedankt en nu wil ik weer aan de slag omdat ik het toch wel heel leuk vind om met ubuntu te stoeien. Het is mij een paar maanden geleden, natuurlijk met hulp van dit forum, gelukt om ubuntu naast windows op mijn netbook te zetten.
Ik wil nu van mijn netbook gewoon een volledige ubuntu versie maken. Helaas beschikt mijn netbook niet over een cd speler. Ik heb inmiddels op een stick linuxlivekey geinstalleerd, maar daarmee krijg ik niet voor elkaar wat ik wil.
Lastig als ik ben, ik wil heel graag het volgende.
Mijn gedeelde harde schijf (windows / ubuntu) maken tot één schijf voor ubuntu en dan ubuntu installeren via de usb sitck. Het is me een keer eerder gelukt, maar ik kan niet meer ontdekken hoe ik dat precies gedaan heb. Met de livekey kom ik daar niet mee weg. Ik zal toch eerst de hele schijf moeten indelen voor ubuntu en dan installeren.

Ik hoop dat hier iemand mijn neus de juiste richting op kan zetten. Hoe maak ik een booteble usb stick voor ubuntu, zodat ik de schijf in zijn geheel gereed kan maken om ubuntu te installeren en dat windows dan gewoon verwijderd kan worden.

Met de zoekfunctie op dit forum ben ik helaas niet voldoend te weten gekomen om aan de gang te gaan. Ik hoor heel graag.

Re: installatie vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/28, 08:48:26 »
in Ubuntu doe je het met [opstartschijf aanmaken] staat ergens in de lijst van app's.
in windows moet je unetbootin installeren.
de programma's spreken voor zich.
als je de usb in het netbookje stopt start je op en drukt gelijk op [esc],
dan kom je in een scherm waar je de opstart schijf kunt kiezen en kies je de usb.
succes =D
« Laatst bewerkt op: 2014/02/28, 09:29:14 door plankgas »
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Janloco

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/28, 09:39:24 »
@Plankgas, dank voor je reactie. Het probleem is echter dat ik zo heb lopen vogelen, dat zowel windows als ubuntu niet meer werkt op mijn netbook. Ik moet helemaal opnieuw beginnen. Met een opstartbare usb stick waarmee ik alles van ubuntu erop kan zetten. Dus 1 partitie maken voor ubuntu en alles windows weghalen op die schijf.
Probleem wat ik volgens mij heb is om een juiste stick te creeeren, waarmee ik het begin kan maken.

Re: installatie vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/28, 09:45:35 »
Gewoon Ubuntu 13.04 downloaden op je desktopcomputer,
dan Unetbootin downloaden en installeren.
Je pakt een usb-stick van minimaal 2Gb, je formateerd deze.
Je start Unetbootin kiest Ubuntu en maakt een opstart Usb zodat je zonder cd Ubuntu kan installeren op je netboot.
zie ook mijn eerste post hoe je het installeert op je netboek.
appeltje eitje en over een uur is je netbook helemaal klaar. :D
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Janloco

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/28, 10:01:05 »
Dank je!!! Unetbootin heb ik binnengehaald en ben reeds bezig met de rest, volgens jouw handleiding. Het pc gebruik is verder niet echt een probleem, zeker niet in windows. Alleen kan ik het niet uitstaan dat ik niet de in en outs weet van ubuntu. Vandaar mijn "duik" daarop, om daar veel van te leren.
Nogmaals dank en ik denk dat het nu wel moet lukken.

Re: installatie vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/28, 18:06:53 »
Voor het gebruiken van de gehele harde schijf hoef je niet perse eerst apart te partitioneren.
Je kan bij de installatie gewoon kiezen het gebruiken van de gehele harde schijf.

Offline Janloco

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/01, 05:37:32 »
EUREKA!!!!

Het duurde iets langer dan een uur. Snelheid van mijn netbookje en het feit dat mijn werkgever vond dat ik bij hem moest zijn, maakte de tijd wat korter. Maar het is allemaal gelukt. Het draait prima en ik kan nu weer naar hartenlust experimenteren met Ubuntu.

Dank voor de hulp en ik lees en leer verder op dit forum.