Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [partitie] Wat is het handigst?  (gelezen 1985 keer)

jantjepietje

  • Gast
[partitie] Wat is het handigst?
« Gepost op: 2009/01/17, 22:31:46 »
Ik wil graag voor het eerst met Ubuntu beginnen en hem naast windows laten draaien, nu heb ik niet echt een probleem ofzo maar meer de vraag wat het handigst is. Op het moment heb ik 2 partities 1 van 50 gb met windows  en 1 van 400 gb met films en muziek etc wat is dan de handigste manier om mijn schijf opnieuw in te delen voor een extra partitie met ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/18, 19:46:06 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [partitie] Wat is het handigst?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/17, 22:57:45 »
Ubuntu heeft meer dan genoeg aan een partitie van 10GB, de muziek en films kan je dan gewoon delen met Windows.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [partitie] Wat is het handigst?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/18, 14:27:15 »
...en ook je gebruikersdocumenten: je kan een link leggen naar "Mij Documenten" in Windows en die dan ook vlot vanuit Linux vinden. Je 10 GB heb je dus enkel nodig voor het systeem zelf en configuratiebestanden. Die 10 GB is daarvoor lekker ruim.

kirdaiht

  • Gast
Re: [partitie] Wat is het handigst?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/18, 20:11:01 »
hoewel het niet helemaal zo geweldig is als een dual boot is het ook mogelijk om ubuntu in windows te instaleren. dit wordt niet aangeraden wanneer je vaak en lang met ubuntu wil werken, maar wanneer het de bedoeling is om uit te proberen is het zeer geschikt. de grootste nadelen hieraan zijn dat hij iets meer van je ramgeheugen gebruikt, iets trager werkt en, in tegenstelling tot een 'echte' dual boot, ook door virusen kan worden aangetast. het grote voordeel echter is dat je niet moeilijk hoeft te doen met partities, defragmenteren en backups maken niet nodig is, verder is de instalatie simpeler.
wanneer het goed bevalt kun je er altijd nog een echte dualboot van maken, en wanneer je toch liever windows gebruikt (waar ik niet van uit ga, maar er zijn toch van die mensen...) kun je het altijd nog verwijderen.

ik raad je niet aan om gebruik te blijven maken van deze instalatie methode, en je zou het beste ook, indien het bevalt, zo snel mogelijk een 'echte' dual boot kunnen maken.

(deze instalatiemethode is trouwens heel simpel, start windows op, stop de cd er in en volg de instructies)

Re: [partitie] Wat is het handigst?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/19, 03:23:29 »
@kirdaiht

Als het niet Ju-Van-Het is waarom raad je het dan toch aan ??

Eerst de mensen een dualboot laten doen en mochten ze hier absoluut niet uitkomen dan als last resort wubi gebruiken....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline homerke

  • Lid
Re: [partitie] Wat is het handigst?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/02, 22:12:55 »
Op hierop verder te gaan:


3 partities:

c: vista
d: recover voor vista
e: data


van die dataschijf kan gerust 10 gieg af;


best eerst zelf een partitie maken, of gewoon met ubuntu booten en de install zelf een partitie laten aanmaken?
leer uit de fouten die 'n ander maakt,
het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken