Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp nodig bij herinstallatie ubuntu 14.04 op aparte partiti  (gelezen 505 keer)

Offline Wibo2

  • Lid
hulp nodig bij herinstallatie ubuntu 14.04 op aparte partiti
« Gepost op: 2016/01/30, 15:22:14 »
Wie kan me helpen, tot voor kort was ik tevreden gebruiker van Lbuntu en daarvoor van Ubuntu 12.4 op een oude pc.

Eind verleden jaar heb ik een nieuwe pc gekocht met een ssd van 120 Gb en een aparte HD (D-schijf) van 250 Gb voor data.
De SSd is opgedeeld in C-schijf van 90 Gb voor Window 10 (opgewaardeerd vanuit Window 8) en een G-schijf van 20 Gb waarop Ubuntu ( vanuit Window 10 geïnstalleerd)  draaide met een keuzemenu voor window/ Ubuntu.

Na wat problemen waaronder de installatie van mijn canon printer MP495 werkte het enkele weken goed totdat ik ineens het opstartmenu kwijt was en ik het niet meer kon herstellen. Ik heb toen Ubuntu eraf gegooid en de partitie van 20 Gb opnieuw geformatteerd als NTFS en wilde er later weer Ubuntu opzetten maar dat lukt me niet. Maar ik wil Ubuntu een 2e kans geven.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: hulp nodig bij herinstallatie ubuntu 14.04 op aparte partiti
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/30, 16:04:13 »
Bij de installatie van *buntu krijg je de vraag of het "er naast" moet komen, dan kies je voor "anders" (onderste optie) en dan kan je gaan naar de partitie voor *buntu.
Kies dan voor wijzigen en laat de partitie formatteren als EXT4 en mount point "/".
Het bovenstaande heb ik hopelijk begrijpbaar neergezet...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Wibo2

  • Lid
Re: hulp nodig bij herinstallatie ubuntu 14.04 op aparte partiti
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/31, 12:18:00 »
Bedankt, heb dit geprobeerd maar moet schijnbaar ook een swap partitie aanmaken. Kan dit achteraf na het installeren of moet dit eerst, en hoe moet dat?
Wibo2

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: hulp nodig bij herinstallatie ubuntu 14.04 op aparte partiti
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/31, 13:08:53 »
Dat moet eerst, zodat deze wordt gemount bij het opstarten.

Zelf ben ik altijd eigenwijs, mijn werkwijze lijkt hier wel op  :lol:
Eerst maak ik de partities aan, met de live DVD, of opstartbare USB stick.
Dan kan ik nog schuiven met de grootte hiervan en de indeling van de hardeschijf, voor het geval het een multi-boot systeem moet worden.

Wat ik ook doe, is alles voor Linux op secundaire partities zetten, voor Windows kan dat niet, maar voor Linux maakt het niet uit.
Het voordeel hiervan is ook, dat er maar 3 primaire partities mogen zijn, iets dat je hierdoor omzeilt.

Het bovenstaande is MIJN manier van werken, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.