Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen  (gelezen 741 keer)

Offline Nike

  • Lid
Goedenavond,

Ik heb Ubuntu 20.04 op mijn HP laptop draaien en dit werkt allemaal prima. Wat mij echter wel opvalt is dat als ik mijn bureaublad op het scherm heb staan met een groot aantal icoontjes van o.a. documenten en ik dan bijvoorbeeld Chromium of iets anders opstart en aansluitend weer afsluit een groot aantal icoontjes op mijn scherm zijn verdwenen. Ze zijn niet weg, want als ik via Bestanden naar de map Bureaublad gaat staan zie allemaal netjes in die map.

Als ik mijn laptop opnieuw opstart staan alle icoontjes weer netjes op mijn scherm. Op zich geen drama, maar ik ben benieuwd of er ook anderen zijn die dit hebben en of hier misschien een oplossing voor is om dit te verhelpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/09, 08:46:17 »
Bent u ingelogd met wayland of xorg ubuntu ?  Misschien dat het wisselen van display server helpt.

(Zelf heb ik geen ervaring met icoontjes op een desktop...zelfs de prullenbak op een desktop vind ik storend maar dit is gewoon mijn mening )

Offline Nike

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/09, 16:34:50 »
Beste Rik,

Bedankt voor je reactie.

Met de begrippen wayland of xorg ben ik niet zo thuis, misschien dat je dit toe kan lichten ;)

Hartelijke groet,
Nico

Offline vanadium

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/09, 16:54:50 »
Als je niet op de hoogte bent van Wayland of Xorg, dan zit je hoogstwaarschijnlijk op Xorg, de standaard tot en met Ubuntu 20.10. Xorg is het systeem dat er - in een notendop - voor zorgt dat je computer grafische elementen kan tekenen op je scherm. Wayland is een geheel herzien systeem, bedoeld om Xorg op termijn geheel te vervangen. Meer en meer distributies beginnen nu naar Wayland over te gaan. Ubuntu doet dit voor de komende 21.04.

Je iconenprobleem: mogelijk heeft dat te maken met gebreken in de extensie die daarvoor zorgt. Je moet weten dat vanaf Ubuneu 20.04 een geheel nieuw systeem wordt gebruikt om iconen op de desktop te zetten. Vroeger was het Bestandsbeheer wat ook rechtstreeks instond voor iconen op de desktop. De ontwikkelaars van de Gnome Shell desktop, die door Ubuntu in een aangepaste versie wordt gebruikt, hebben die functie eruit gesloopt.

Standaard ondersteunt Gnome Shell dus geen iconen op de desktop meer. Om dat toch weer mogelijk te maken, werd er een Gnome Shell extensie ontwikkeld, "Desktop Icons". Die heeft echter heel wat beperkingen. Mogelijk is wat jij ziet gebeuren met je talrijke iconen, een bug.

Wat je zou kunnen proberen, als je persé desktop iconen wil (zelf ben ik een icoonloze gebruiker  =D), is de huidige extensie uitschakelen, en dan een verbeterde versie van die extensie installeren: Desktop Icons NG (DING) by rastersoft. Mogelijk (waarschijnlijk) heeft die dat probleem niet. Je moet daar niet te veel schrik voor hebben, want je staat niet alleen:  in de volgende Ubuntu versie 21.04 gaan de Ubuntu ontwikkelaars zélf die extensie gebruiken.

Offline Rik123

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/09, 20:37:57 »
Als aanvulling op de geweldige uitleg van vanadium..  Met afmelden en weer inloggen kan je wisselen tussen de systemen



 

Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/10, 13:55:26 »
Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar zelf gebruik ik al jaren cairo-dock (https://vitux.com/cairo-dock-a-highly-customizable-dock-panel-for-ubuntu/). Ik wil zelf m'n (Xubuntu) desktop (ook) zo schoon mogelijk houden van icons en met cairo-dock kun je oa een 'paneel' onderaan je desktop plaatsen (of op een andere gewenste locatie). In dat paneel kun je dan iconen van apps slepen. Nogmaals, mogelijk dat dit niet is wat je zoekt, maar niet geschoten is altijd mis ;).
Ik vind het in elk geval prettig werken en niet zo 'vervuilend'.
Een boek doet het altijd...

Offline Nike

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/14, 17:28:15 »
Bedankt voor jullie reacties en duidelijk uitleg van Vanadium. Ik heb wel even gekeken naar cairo-dock, maar dat lijkt voor mij niet direct een handige oplossing. Op zich zou ik ook wel graag een schoon bureaublad willen hebben, maar ik vraag mij af hoe jullie dat doen met documenten die je vaak bewerkt (ik heb er veel ;)). Volgens mij moet ik die dan steeds opzoeken in Bestanden, of is hier misschien toch een handige optie voor?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Icoontjes bureablad verdwenen na het open van meerdere schermen
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/14, 17:40:26 »
Je kan je bestanden allemaal op het bureaublad dumpen. Dat werkt wel als er niet te veel zijn. Als je meer gegevens hebt, dan moet je de moeite en de tijd nemen om dit ook te organizeren in de folderstructuur. Zo vindt je ze nog gemakkelijk terug, ook als het er heel veel worden. Zo kan je ook focussen op enkel die bestanden die je op het moment nodig hebt - ze zitten namelijk in een afzonderlijke folder.

Gebruikers navigeerden vroeger naar hun folders door steeds de eerste letters te typen - dat bracht hen dan tot folders die met die letters beginnen. Dan <Enter> en dan zo verder in de ondergelegen folders tot je er was. Er kwam kritiek toen dat systeem vervangen werd door het zoeken, maar ik vind dat zoveel handiger. Met een deel van de naam van de folder ben je er in één klap, ook als de folder vele niveaus diep ligt.

Ja, dat betekent opzoeken in bestanden. Veel handiger dan dat wordt het niet. Wel kan je een folder die je op een moment veel nodig hebt een "ster" geven, favoriet maken. Dan vind je die eenvoudig in de "Favoriet" folder. Of je maakt een bookmark aan, dan vind je die in het linker paneel. Of je kijkt onder je recente folders. Die drie methoden vervangen de vroegere "desktop", die in de praktijk vlug een "vuilbak" wordt voor niet georganiseerde bestandsopslag.

Ik gebruik die drie methoden niet. Bij mij start de dag met een druk op Super+f. Dat start Bestandsbeheer bij mij. Dan enkele letters typen, en de folder waar ik moet zijn, verschijnt. Desktop iconen zet ik af. Heeft ook geen zin voor mij, want ik zou die anders alleen zien als ik niet werk, m.a.w., als er geen toepassingen open zijn.

Maar iedereen kan er zijn eigen gewoonten op nahouden, natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 17:42:17 door vanadium »