Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GeForce 6600GT: Xserver garbled!  (gelezen 2270 keer)

foxmulder

  • Gast
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Gepost op: 2006/03/05, 11:06:33 »
Hoi,

Ik wilde graag Ubuntu 5.10 opm mijn PC zetten dus heb ik de LiveDVD gedownload (die heeft zowel de live versie als de installatie optie).

Het hele proces van starten gaat goed tot het moment dat de Xserver & Gnome opgestart worden: dan is m'n display geheel garbled en zit er niks anders op dan om via CTRL-F1 naar een terminal te gaan en te rebooten (die terminal laat ie uiteraard wel goed zien).

Je zult begijpen: ik vrees dus dat dit ook gaat gebeuren als ik 'm 'echt' installeer.

Als ik andere LiveCD of DVD distro's gebruik (b.v. SUSE LIVE, Kanotix, Knoppix, Mandriva Live) dan gaat het allemaal goed. Kortom: niet zo'n beste beurt dus.

Voor alle duidelijkheid, dit zijn m'n specs:

Pentium P4 2.8ghz HT
1gb ram
160gb HD
GeForce 6600GT (nb: dit is de AGP 8x versie en niet de PCie versie)

Monitor: Acer 17" AL1715 flatscreen

Vraag: is er ergens in te stellen welke hardware en settings hij kiest voor de Xserver voor zowel de Live als echte install???

GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/03/05, 11:07:43 »
Je zou kunnen proberen om de closed source driver te gebruiken - dat gaat echter niet makkelijk op de live cd.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/03/05, 11:50:02 »
Ik heb dezelfde kaart en ik gebruik de closed source driver. Ik heb wel een full install, geen live CD.

foxmulder

  • Gast
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/03/05, 11:51:41 »
Citaat van: kennywest
Ik heb dezelfde kaart en ik gebruik de closed source driver. Ik heb wel een full install, geen live CD.
Ok, in gewoon Nederlands :-) ?

Hoe krijg je dat voor mekaar? Ik neem aan dat Ubuntu ook bij de full install in eerste instantie in de fout gaat? Hoe corrigeer je dat?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/03/05, 13:03:43 »
closed source >< open source, maw, de drivers van de fabrikant (in repositories of hun site). Kennywest heeft hier op dit forum de how to ergens gepost. (Eens zoeken via 'zoeken'.

foxmulder

  • Gast
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/05, 13:10:22 »
Citaat van: zappa
closed source >< open source, maw, de drivers van de fabrikant (in repositories of hun site). Kennywest heeft hier op dit forum de how to ergens gepost. (Eens zoeken via 'zoeken'.
Ok...

Overigens wel zwak van Ubuntu dat ze niet minstens zo goed zijn als Knoppix/Kanotix in het herkennen van hardware of in ieder geval het bieden van een compatible optie.

Zelfs een oude Knoppix die ik hier had (van voor dat de 6600 op de markt was) kwam gewoon met een standaard 1280x1024 modus up & running.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/05, 18:53:05 »
Ubuntu is volledig (Ik bedoel volledig) open source, dus geen plaats voor closed drivers. Knoppix leeft van live-cd's, nogal wiedes dat zij zo compatibel mogelijk willen zijn. De ijle lucht van vrijheid heeft zijn prijs. Maar je kan zelf kiezen...

lennart

  • Gast
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/05, 18:59:10 »
Ik weet niet of het uberhaupt wel mogelijk is om met de live cd andere drivers te installeren, maar ik weet zeker dat het je uiteindelijk wel lukt de goede drivers te installeren, dus installeer gewoon ubuntu :)

foxmulder

  • Gast
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #8 Gepost op: 2006/03/05, 20:40:55 »
Citaat van: zappa
Ubuntu is volledig (Ik bedoel volledig) open source, dus geen plaats voor closed drivers. Knoppix leeft van live-cd's, nogal wiedes dat zij zo compatibel mogelijk willen zijn. De ijle lucht van vrijheid heeft zijn prijs. Maar je kan zelf kiezen...
Uhm, voor jouw info: SUSE 10 (de open-source editie: die doet ook nix met closed drivers), Mandriva Live (idem) en alle anderen die ik geprobeerd heb doen het allemaal..

Behalve Ubunutu.

Zover ik begrijp is de hardwaredetectie en alle andere zaken van de live versie hetzelfde zijn als wannneer je echt installeerd.

Dus dat het fout gaat betekent m.i. ook dat het bij de echte install fout zal gaan. En het is me totaal onduidelijk hoe je dat dan kan rechtzetten...

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
GeForce 6600GT: Xserver garbled!
« Reactie #9 Gepost op: 2006/03/05, 21:25:04 »
Alles staat in /etc/X11/xorg.conf

Daar beslis je welke drivers je wil gebruiken enzovoorts...

En met het commando:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
kan je dat via een 'installer' doen.