Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is dit een driver probleem  (gelezen 1021 keer)

cjlv123

  • Gast
is dit een driver probleem
« Gepost op: 2009/10/18, 11:05:56 »
Hoi,

Na me met een boek enigszins ingelezen te hebben (en in afwachting van wat betere boeken) voor het allereerst een ubuntu installatie gedaan en alles werkt.

Alleen krijg ik bij opstarten de volgende berichten en/of foutmeldingen:

- (ee) no devices found
- no screens found
- ubuntu will run in low-res mode, waarna het volgende scherm me zegt dat x server is already running on position 0 en of ik op een andere positie (7) verder wil. Klik ik hier ja dan start het allemaal gewoon op. alleen dus in low-res

Bij scherminstellingen detecteert er geen scherm en bij hardwareinstellingen staan geen drivers in het lijstje.

De grafische kaart is ingebed op het moederbord, waar het boekje van weg is en ik weet dus alleen uit mn hoofd dat het een nvidia is. Weet iemand tevens of en hoe ik erachter kom waar ik de versie wellicht op de computer zelf kan vinden?

Ik snap dat ik of de nvidia drivers (de juiste versie) uit het synaptic lijstje moet aanvinken of downloaden van de fabrikant. Heb dit ook al geprobeerd, maar blijf met dezelfde meldingen zitten.
Heb ook 'xorg opnieuw configureren' geprobeerd, maar dit lijkt ook niet veel te doen.

Natuurlijk dit alles onder de noemer 'er bestaan geen domme vragen' en zelfs een hint in de goede richting zal hogelijk door mij geapprecieerd worden..


Re: is dit een driver probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/18, 11:10:52 »
Allereerst welkom op dit forum!

Weet je wat voor videokaart er in de computer zit? Alleen het merk Nvidia is niet genoeg.

edit: lees het topic van progger om de naam van je videokaart te achterhalen ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/18, 11:17:56 door Cumulus007 »

Offline ivo

  • Lid
Re: is dit een driver probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 11:14:22 »
Allereerst welkom op dit forum!

Weet je wat voor videokaart er in de computer zit? betreft het onboard, of een losse PCIe/AGP-kaart?

Cumulus007, wakker worden!  ;)

===Citaat===
De grafische kaart is ingebed op het moederbord, waar het boekje van weg is en ik weet dus alleen uit mn hoofd dat het een nvidia is. Weet iemand tevens of en hoe ik erachter kom waar ik de versie wellicht op de computer zelf kan vinden?
==========
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: is dit een driver probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/18, 11:16:51 »
Citaat
Weet iemand tevens of en hoe ik erachter kom waar ik de versie wellicht op de computer zelf kan vinden?

Om gemakkelijk te zien welke harware je op je pc hebt, installeer via synaptic "hardinfo", dat is na installatie terug te vinden onder Systeem => Voorkeuren => System Profiler and Benchmark. Zeer handig en overzichtelijke weergave van al je hardware op de pc.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

cjlv123

  • Gast
Re: is dit een driver probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/18, 13:45:26 »
bedankt, hier ben ik al een stuk verder mee! Maar als er geen stuurprogramma in hardwarelijstje staat, wordt de videochip dan echter wel gezien bij hardinfo-programma?

Laatste vraag: wanneer ik na identificatie van de videokaartchip dus de juiste driver heb geinstalleerd, zouden de bovenstaande meldingen dan ver opgelost zijn?

Bedankt voor de reacties, ik ga me in ieder geval verder inlezen.

cjlv123

  • Gast
en nu verder met hardinfo...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/23, 11:00:45 »
edit [OPgelost<]
« Laatst bewerkt op: 2009/10/23, 11:02:23 door cjlv123 »

Re: is dit een driver probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/23, 11:02:57 »
Je vind dat terug onder: System => Voorkeuren => System Profiler and Benchmark
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)