Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand  (gelezen 1716 keer)

Offline canti

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Gepost op: 2007/06/08, 22:06:42 »
Beste mede Ubuntugebruikers,

Een wireless verbinding via ndiswrapper komt pas bij de tweede keer connectie maken tot stand.

De eerste keer dat Ubuntu de verbinding tot stand probeert te brengen (direct na inloggen) is het icoontje niet groen gekleurd en mislukt het verbinding maken. Ik constateer wel dat  het juiste netwerk wordt benaderd.

De tweede keer dat ik probeer verbinding te maken is het icoontje groen gekleurd en komt de verbinding wel tot stand.

Is dit probleem bekend?

Offline tabasco

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/09, 22:16:18 »
Ik start de ndiswrapper handmatig op na het opstarten/herstarten van de computer. Ik heb op mijn panel een launcher naar "gksudo modprobe ndiswrapper". En dan werkt het direct.
Misschien toch denken aan een door ubuntu ondersteunde wireless kaart?

Offline canti

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/10, 18:54:43 »
Hallo Tabasco,

Bedankt voor je reactie. Mmm, ik zal jouw oplossing eens overwegen, dat doe ik samen met iemand die meer verstand van Ubuntu heeft dan ik. Maar ik denk dat de sleutel van de oplossing niet in jouw suggestie ligt.

In mijn geval is het zo dat bij het opstarten van ubuntu de wireless verbinding automatisch aangemaakt wordt wat dus de eerste poging niet lukt. Door vervolgens in de lijst (die verschijnt na het aanklikken van het verbinding-symbool) mijn SSID te selecteren komt de verbinding wel goed tot stand. Dus modprobe ndiswrapper werkt in principe wel goed. Bovendien is het aanklikken van de SSID in de lijst sneller een eenvoudiger dan het handmatig de ndiswrapper opstarten.

Vreemd... Ik kijk verder. Als iemand ondertussen andere suggesties heeft, ze zijn welkom!

Groetjes,
canti

Offline tabasco

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 19:27:07 »
Hoe ziet je /etc/network/interfaces bestand eruit?

Je kunt em via Nautilus openen om te bekijken (alleen lezen)
Mocht je em willen bewerken (maak eerst een backup!) Typ dan in een terminal:
gksudo gedit /etc/network/interfaces

Hierin geef je nl. je ssid aan (zie tweede regel voorbeeld:)
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid hierjouwessid
Waar 'hierjouwessid' staat verander je uiteraard in het essid van jouw netwerk (zonder aanhalingstekens)

groet

Offline canti

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/11, 12:47:53 »
Tabasco,

In mijn /etc/network/interface staat de volgende tekst:

auto lo
iface lo inet loopback

Ik heb jouw raadgevingen opgevolgd door deze tekst te vervangen door jouw tekst, het resultaat is dat er gevraagd wordt om manual configuration. In het venster van manual configuration staat bij wireless verbinding inderdaad hete correcte SSID vermeld, alleen was het uitgevinkt. Bij het aanvinken kwam prompt een andere venster, o.a. over WEP key. Maar mijn verbinding (bestaande uit gigaset USB adapter 108 in combinatie met Siemens Experia Box, het bekende KPN/Planet spul voor internetplusbellen) heeft WPA2. Daar heb ik dus weinig aan (denk ik).

Vervolgens wou ik de hele zaak terugdraaien, maar er ging ergens fout bij het opstarten van gksudo gedit etc... Het reageerde niet meer. Ubuntu herstarten verergerde het probleem (m.a.w. het startte niet meer op). Kortom, het zag steeds slechter uit. Ik liet de zaak enkele minuten met rust, haalde de usb-kabel eruit en startte het gelukkig weer normaal op. Ook had ik weer toegang tot gksudo gedit venster. Daar draaide ik de zaak weer terug. Bij controle blijkt tot mijn verbazing in /etc/network twee bestanden te zijn: interface en interfaces. De tekst luidt als volgt:

(in bestand interface):
auto lo
iface lo inet loopback
(in bestand interfaces)
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid

auto wlan0
Dat laatste bestand deleten? Of niet? In ieder geval werd het probleem met dat laatste tekst niet opgelost.

Zucht, had ik maar een door ubuntu ondersteund netwerkkaart... Ik zit nu eenmaal vast aan spullen van Planet.

Groetjes,
canti

Offline tabasco

  • Lid
wireless verbinding komt pas bij tweede keer tot stand
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/11, 14:12:54 »
Het eerste gedeelte niet vervangen, maar het tweede gedeelte toevoegen aan het eerste in het interfaces bestand, denk ik!

Hopelijk reageert nog iemand, want van twee interfaceS bestanden heb ik ook niet gehoord...

dus in /etc/network/interfaces:

auto lo
iface lo inet loopback
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid
auto wlan0

Hierbij neem ik aan dat je wireless wlan0 heet