Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

De stichting SOUNL wordt opgeheven, waar moeten de financieën ondergebracht worden?

NLLGG (https://nllgg.nl/)
1 (50%)
NLUUG (https://www.nluug.nl/)
1 (50%)

Totaal aantal stemmen: 2

Poll gesloten: 2020/05/11, 11:43:34

Auteur Topic: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL  (gelezen 26344 keer)

Offline TonH

  • Promotieteam
Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Gepost op: 2020/04/05, 16:34:11 »
Naast Ubuntu-NL is er een stichting ondersteuning Ubuntu-NL. Deze stichting was bedoeld ter ondersteuning van activiteiten van Ubuntu-NL. Dit was dan met name financieel voor release party’s. De laatste jaren zijn deze niet meer geweest en ik merk ook dat niemand daar meer belangstelling voor heeft. Zie mijn laatste poging een aantal jaar geleden op het forum.
Het bestuur bestaat nog uit 2 leden en wij vragen ons af of het niet verstandig is om deze stichting op te heffen en de nog aanwezige financiën onder te brengen bij de NLLGG.
Hiervoor zou de raad toestemming geven. Het voorstel van een raadslid was dit verder op het forum te bespreken.
Dus nu de vraag: Heeft de stichting nog bestaansrecht of is het verstandiger deze op te heffen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/05, 16:51:49 »
De stap richting opheffing lijkt me, gezien de omstandigheden, een logische.

Van de NLLGG had ik nog nooit gehoord. Van de NLUUG wel, want die onderhouden een belangrijke Nederlandse spiegelserver, o.a. voor Ubuntu:
https://www.nluug.nl/activiteiten/index.html

Of de financiën nu worden overgedragen aan NLLGG of NLUUG: ik denk wel dat het nuttig is om dan te verzoeken aan de ontvangende partij om duidelijk te maken dat ze er ook voor de Vlamingen zijn. Want dat is Ubuntu-NL immers ook.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/05, 16:53:53 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/05, 17:22:37 »
De stap richting opheffing lijkt me, gezien de omstandigheden, een logische.

Van de NLLGG had ik nog nooit gehoord. Van de NLUUG wel, want die onderhouden een belangrijke Nederlandse spiegelserver, o.a. voor Ubuntu:
https://www.nluug.nl/activiteiten/index.html

Of de financiën nu worden overgedragen aan NLLGG of NLUUG: ik denk wel dat het nuttig is om dan te verzoeken aan de ontvangende partij om duidelijk te maken dat ze er ook voor de Vlamingen zijn. Want dat is Ubuntu-NL immers ook.
@Pjotr, kun je niet beter zeggen Belgen i.p.v. Vlamingen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

DarkEra

  • Gast
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/05, 19:29:28 »
Opheffen lijkt mij ook het beste gezien het animo 0% is richting release parties, promotie etc.. Brengt me bij het volgende punt, hoe zit het met de LoCo status.... aangezien er niks meer actief ondernomen wordt vanuit Ubuntu NL om Ubuntu te promoten en wat weet ik nog meer aangaande activiteiten, heeft Ubuntu NL dan nog steeds recht op de officiële LoCo status? Enkel support geven via een forum lijkt me toch niet afdoende of zie ik het verkeerd...?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/05, 19:32:02 door Maik »

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/05, 22:40:00 »
Nou loop ik toch al bijna 10 jaar rond op dit forum maar dat er een stichting ondersteuning Ubuntu-NL bestond ?
Het is me in ieder geval niet bijgebleven.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

DarkEra

  • Gast
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/05, 23:06:32 »
Het is niet opgevallen omdat het ook niet zo'n grote impact heeft gehad en dus geen indruk heeft achtergelaten bij de leden. Net zoals de gemeenschapsraad.
https://www.ubuntu-nl.org/stichting/
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87979.0

Wat kort door de bocht en ietjes grof gezegd maar Ubuntu NL ligt op z'n gat, de glorie tijd is geweest en het zal nooit meer worden zoals het ooit eens was met promotie en release party's. Dat zie je bij vele sites en fora overigens.
Alles wat er overgebleven is is de support die gegeven wordt hier op het forum en de meerderheid van de leden van toen zijn gevlogen. Die overgebleven zijn en het draaiende houden qua support kan je op twee handen tellen.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/05, 23:22:48 door Maik »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/06, 10:14:09 »
(...)
Of de financiën nu worden overgedragen aan NLLGG of NLUUG: ik denk wel dat het nuttig is om dan te verzoeken aan de ontvangende partij om duidelijk te maken dat ze er ook voor de Vlamingen zijn. Want dat is Ubuntu-NL immers ook.
@Pjotr, kun je niet beter zeggen Belgen i.p.v. Vlamingen????
Als Vlaming en Belg kan ik je garanderen dat de Franstalige landgenoten totaal niet geïnteresseerd gaan zijn in een Nederlandse stichting. De Vlamingen als Nederlandstaligen wel.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/06, 10:49:51 »
Op zich kan ik me voorstellen dat als er geen belangstelling is voor release party's dat ze dan ook niet meer georganiseerd worden en dat de stichting daarvoor overbodig is geworden en opgeheven kan worden. Nu weet ik helemaal niet wat de organisatiestructuur is, maar als ik het zo hoor dan komen er een aantal vragen bij me boven zoals:
- wat is dan die Stichting NLLGG of NLUUG waar het geld naar toe gaat en wat gaan zij er mee doen?
- kan het niet meteen terug vloeien naar Ubuntu-NL?
- kan het niet gebruikt worden om site en forum van Ubuntu-NL te upwaarderen.

Ten aanzien van het laatste punt ervaar ik dat het forum eigenlijk niet geschikt is om vanaf de mobiele telefoon te lezen. Daarnaast zie ik dat de documentatie nauwelijks meer wordt bijgewerkt. Ik weet niet wat de status en de samenwerking van bijvoorbeeld "makkelijke linuxtips" is, maar ik denk dat het een grote meerwaarde is als dat binnen de site van Ubuntu-NL geïntegreerd zou kunnen worden. Zoveel mogelijk betrouwbare en waardevolle informatie bij elkaar.

Succes met de beslissing.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/06, 12:37:30 »
Daarnaast zie ik dat de documentatie nauwelijks meer wordt bijgewerkt. Ik weet niet wat de status en de samenwerking van bijvoorbeeld "makkelijke linuxtips" is, maar ik denk dat het een grote meerwaarde is als dat binnen de site van Ubuntu-NL geïntegreerd zou kunnen worden. Zoveel mogelijk betrouwbare en waardevolle informatie bij elkaar.

Mijn webstek blijft sowieso zelfstandig. Ik vind het prettig om de volledige beheersing over mijn eigen teksten te hebben, zodat ik daarover geen compromissen hoef te sluiten met anderen.  ;)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/06, 15:20:49 »
Mijn webstek blijft sowieso zelfstandig. Ik vind het prettig om de volledige beheersing over mijn eigen teksten te hebben, zodat ik daarover geen compromissen hoef te sluiten met anderen.  ;)

Dat is altijd het nadeel van open source ;) ;) Iedereen maakt zijn eigen toko ;)

Maar misschien een duidelijke link naar het waardevolle weblog?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/06, 15:25:56 »
Mijn webstek blijft sowieso zelfstandig. Ik vind het prettig om de volledige beheersing over mijn eigen teksten te hebben, zodat ik daarover geen compromissen hoef te sluiten met anderen.  ;)

Dat is altijd het nadeel van open source ;) ;) Iedereen maakt zijn eigen toko ;)

Maar misschien een duidelijke link naar het waardevolle weblog?
Misschien is dat een goed idee, een link naar Pjotr zijn weblog per onderdeel van Ubuntu.
Of men moet eens met Pjotr om de tafel te gaan zitten om delen van zijn weblog te integreren maar dan in de teksten van Ubuntu. ;)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/06, 16:45:49 »
Misschien is dat een goed idee, een link naar Pjotr zijn weblog per onderdeel van Ubuntu.
Of men moet eens met Pjotr om de tafel te gaan zitten om delen van zijn weblog te integreren maar dan in de teksten van Ubuntu. ;)
Geen enkel probleem om teksten van Pjotr over te nemen en zelfs aan te passen, als maar aan de voorwaarden wordt voldaan: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/licentie.html

Offline Tom

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/06, 17:46:43 »
Maar Pjotr heeft wel bijna alles kwestie Mint .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.


Offline HWE64

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/06, 21:37:10 »
Ik denk dat je de blogspot van Pjotr los moet zien van Ubuntu. Deze staat toch ook los van Mint .nl?
Heel veel gebruikers (mezelf)van Ubuntu en Mint gebruiken de blogspot (onmisbaar) maar dit is volgens mij onafhankelijk van beide forums of organisaties. Of zie ik dit fout????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/06, 21:51:52 »
Ik denk dat je de blogspot van Pjotr los moet zien van Ubuntu. Deze staat toch ook los van Mint .nl?
Heel veel gebruikers (mezelf)van Ubuntu en Mint gebruiken de blogspot (onmisbaar) maar dit is volgens mij onafhankelijk van beide forums of organisaties. Of zie ik dit fout????

Dat zie je helemaal goed.  ;)

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/08, 14:43:39 »
Voor iedereen die de NLLGG niet kent https://nllgg.nl/.
Hier ben ik in het verleden ook regelmatig bij bijeenkomsten uitgenodigd en aanwezig geweest om Ubuntu te promoten.

Offline siegi

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/08, 20:22:37 »
Lange tijd dat ik hier nog eens iets gepost heb denk ik :)

Ik denk dat idd een slapende stichting niet veel nut heeft.
Momenteel wordt dacht ik de hosting verzorgd door HCC en Bit.
Kunnen we dit geld niet op een of andere manier gebruiken als garantie dat we een Nederlandstalige Ubuntu ondersteuningsite kunnen blijven houden.  Bijv een schenking onder voorbehoud dat, ontvangende partij ervoor zorgt dat dit blijft bestaan.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/08, 21:55:34 »
Los van persoonlijke blogs centraal te gaan stellen zonder 1 kritische zin, lijkt het me logisch dat release parties weinig zin nog hebben tout court.

Waarom? Ubuntu is meer en meer 'out of the box' een systeem dat niet veel 'feestjes' nodig heeft (of mensen op verplaatsing) en ook bovendien naar een volwassen systeem aan het gaan is.

Toch meen ik dat we eens een steen hoger mogen gooien ; Kubernets , Dockers , Google Office Suites, Azure Microsoft Cloud .... m.a.w. té veel blogs lopen achter de feiten dat 'onder de motorkap' van alles moet gedaan worden, dit nu net terwijl alle ontwikkelingen dat contesteren, en dat ook Cloud en Ubuntu meer en meer dé toekomst is van 'moderne blogs' . Bejaard gaan tweaken wat niet hoeft, heeft niemand een boodschap aan : steunpunten pro of particulier hebben geen nood meer aan blogs die niet meegaan met de tijd. Kernel en kernelontwikkeling gaan nu eenmaal sneller dan de tips en trucs .

Release party gewoon afschaffen ? Dan ben je echt niet mee waarvoor een Ubuntu uiteindelijk moet voor dienen (nogmaals : Cloudwerking) . En daar is ook het Forum totaal achter op de feiten .... Schiet niet op mij, maar op jezelf als dat nog niet zou weten. Kortom .... Pjotr zijn blog in het Forum ? Neen, laat hem liever autonoom werken : wat hij altijd goed heeft gedaan, maar er is ook nieuwe technologie waar Pjotr niet mee is ... punt.

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/08, 22:00:32 »
Opheffen is ook wat. Gooi je een investering weg, toch? Of het moet zijn dat de kosten te hoog zijn voor de uitvoering en handhaving, dan kan het kostenbesparende doorwegen.
Kun je de statuten niet aanpassen naar een gerichter nog bestaand nuttig doel? Zodat de stichting weer een doel en nut krijgt?

Inhoudelijk kan en ga ik geen mening geven. Ik ben niet en was nooit in de positie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline siegi

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/09, 10:50:55 »
Opheffen is ook wat. Gooi je een investering weg, toch? Of het moet zijn dat de kosten te hoog zijn voor de uitvoering en handhaving, dan kan het kostenbesparende doorwegen.
Sorry maar ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Een stichting moet nog altijd gedragen worden door individuen die persoonlijk met hun naam als bestuurder erop staan. Ik zou dat ook niet graag doen als de stichting toch slapende is.
Of jij moest je eigen kandidaat willen stellen het bestuur over te nemen met een medebestuurder. 🤨

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/09, 11:32:26 »
Sorry maar ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Een stichting moet nog altijd gedragen worden door individuen die persoonlijk met hun naam als bestuurder erop staan. Ik zou dat ook niet graag doen als de stichting toch slapende is.
Of jij moest je eigen kandidaat willen stellen het bestuur over te nemen met een medebestuurder. 🤨

Ik begrijp het prima. Wat jij opgooit is niet de vraag.
De vraag gaat over het bestaansrecht (zie startvraag) van de stichting en het nut van voortzetting. . Niet over bestuurders die hun stokje neer willen leggen. Of de vraag is niet duidelijk verwoord.
En zelf ben ik prima op de hoogte van de economische en juridische aspecten achter een stichting (officieel gediplomeerd ook nog). 1 bestuurder zou trouwens juridisch al genoeg zijn, en bij een rustige stichting geen enkel risico.

Je kunt het benaderen dat het bestaansrecht weg is, en opheffen.
Je kunt ook het doel bijschaven om weer bestaansrecht te creëren.
Kwestie van keuze tussen twee prima opties. En deze keuze maken is niet aan mij. ^-^

Oprichten en in het leven houden van een stichting kost ook geld. Daar zit na wat jaartjes best wat geld/investering in. Dat kun je weggooien of hergebruiken voor een aangepaste doelstelling.
Vaak is de notariële oprichtingsacte ruim genoeg opgesteld om dat zonder extra kosten bij te schaven. Ik ga er gemakshalve van uit dat deze akte ook tactvol opgesteld is.

Overigens gooi ik maar een vrijblijvende gedachtengang op. Geen enkele reden voor discussie. =D
« Laatst bewerkt op: 2020/04/09, 11:44:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline siegi

  • Lid
Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #22 Gepost op: 2020/04/13, 11:11:03 »
De vraag gaat over het bestaansrecht (zie startvraag) van de stichting en het nut van voortzetting. . Niet over bestuurders die hun stokje neer willen leggen.
Ik vrees dat dit laatste wel het geval is. Al is het niet zo duidelijk verwoord.
Opnieuw als je wilt dat er iets nuttigs met de stichting gedaan wordt, het staat je vrij om initiatief te nemen. Is niet iets wat je zomaar mag verwachten van huidige bestuurders.

Mijn bescheiden mening blijft, stichting opheffen en financiën onderbrengen bij een partij die website/forum blijft ondersteunen.

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #23 Gepost op: 2020/04/13, 17:20:00 »
De vraag gaat over het bestaansrecht (zie startvraag) van de stichting en het nut van voortzetting. . Niet over bestuurders die hun stokje neer willen leggen.
Ik vrees dat dit laatste wel het geval is. Al is het niet zo duidelijk verwoord.
Opnieuw als je wilt dat er iets nuttigs met de stichting gedaan wordt, het staat je vrij om initiatief te nemen. Is niet iets wat je zomaar mag verwachten van huidige bestuurders.

Mijn bescheiden mening blijft, stichting opheffen en financiën onderbrengen bij een partij die website/forum blijft ondersteunen.

Ten eerste ga ik over de bedoelingen niet speculeren. Dat is niet aan mij.
Ten tweede, waarom zou ik een slapende stichting overnemen? Als ik een stichting wil start ik er zelf wel een.
Ten derde, ik sta dermate ver van deze stichting en waar het ooit voor diende dat ik hierin geen enkel standpunt over in kan of ga nemen. Nogmaals, ik gooide slechts een optie op. Geen optie? Mij ook prima en verder geheel niet aan mij.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Voortzetten Stichting Ondersteuning Ubuntu NL
« Reactie #24 Gepost op: 2020/04/13, 23:35:28 »



Citaat
Ten eerste ga ik over de bedoelingen niet speculeren. Dat is niet aan mij.
Ten tweede, waarom zou ik een slapende stichting overnemen? Als ik een stichting wil start ik er zelf wel een.
Ten derde, ik sta dermate ver van deze stichting en waar het ooit voor diende dat ik hierin geen enkel standpunt over in kan of ga nemen. Nogmaals, ik gooide slechts een optie op. Geen optie? Mij ook prima en verder geheel niet aan mij.

Even terug hakend op het topic "Wat gaan we doen" is dit nu niet een bijdrage waar van ik denk dit voegt nu echt iets positiefs toe.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen