Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software voor het bewerken van foto's  (gelezen 11527 keer)

erichuys

  • Gast
Software voor het bewerken van foto's
« Gepost op: 2007/03/31, 22:22:36 »
hallo

Omdat ik windows vaarwel heb gezegd en mij alleen bezig nog hou met linux maar nog maar beginnende ben zou ik graag weten welke software ik zou binnen halen om foto's te bewerken en om deze te vergroeten en te verkleinen

Bij voorbaat dank ik jullie
Eric

erichuys

  • Gast
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/31, 22:25:28 »
en daarbij ook een programma om flash te maken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/31, 22:30:54 »
foto's:
simpel: gThumb
verkleinen: werkbalk - Extra - Afbeeldingen schalen

geavanceerd: Gimp

Offline driesv

  • Lid
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/11, 20:47:16 »
Citaat
verkleinen: werkbalk - Extra - Afbeeldingen schalen
Ik heb ongeveer 400 foto's en iedere foto zou verkleind moeten worden en de kwaliteit mag ook naar beneden
(zodanig dat ik het online kan zetten)

Toen ik nog Windows gebruikte, gebruikte ik IrfanView daarvoor.

Bestaat daar een alternatief voor in Linux?

Gewoon 400 foto's selecteren en dan de keuze om de kwaliteit/grootte aan te passen.

Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/11, 21:00:08 »
Citaat van: driesv
Citaat
verkleinen: werkbalk - Extra - Afbeeldingen schalen
Ik heb ongeveer 400 foto's en iedere foto zou verkleind moeten worden en de kwaliteit mag ook naar beneden
(zodanig dat ik het online kan zetten)

Toen ik nog Windows gebruikte, gebruikte ik IrfanView daarvoor.

Bestaat daar een alternatief voor in Linux?

Gewoon 400 foto's selecteren en dan de keuze om de kwaliteit/grootte aan te passen.
dat zou ik ook wel handig vinden...
Mvg Desert_Eagle

Offline Tico

  • Lid
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/11, 21:30:27 »
ik verwijs jullie naar het programma van "onze" Stani , zie daarvoor dit topic --> http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15880

Offline Dirk Tas

  • Lid
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/11, 21:31:24 »
Citaat van: tico
ik verwijs jullie naar het programma van "onze" Stani , zie daarvoor dit topic --> http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15880
Ik zou hetzelfde doen, z'n Phatch programma vind je in Ubuntupakket op http://photobatch.stani.be/
Ubuntu User #14670

Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 21:51:17 »
Citaat van: driesv
Ik heb ongeveer 400 foto's en iedere foto zou verkleind moeten worden en de kwaliteit mag ook naar beneden
Ga naar de directory met je geselecteerde foto's en typ:

$ for i in *.JPG; do echo $i; convert -geometry x1000 -geometry x666 $i -quality 50 $i; done

deze convert-opdracht verkleint je foto's naar 1000*666 pixels (3:2) met jpg-kwaliteit 50. Dat convert-program is als ik het me goed herinner onderdeel van imagemagick (sudo apt-get install imagemagick).

EDIT. Bovenstaand commando is hoofdlettergevoelig, als je foto's jpg's heten, gebruik dan kleine letters, TIFF etc. kan ook. Voor 4:3 foto's het formaat uiteraard dienovereenkomstig aanpassen. Jpg-kwaliteit gaat van 0 (zeer slecht) tot 100 (meer dan prima), praktisch is 50 voor het web tot 60-85 voor fotoafdrukken.

EDIT_2. Ik gebruik Digikam om door mijn foto's te bladeren (12.000+, langdurig fotoamateur hier -:) en Showfoto om eea. te bewerken (is vanuit Digikam ook te activeren via F4); in lastige gevallen gebruik ik Gimp, maar dat is eigenlijk zeldzaam.

Groet, Paul.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/11, 22:27:36 »
Phatch is wel een aanrader, simpel maar wel krachtig.

_mg

  • Gast
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/11, 22:52:58 »
Voor allen die een echt super fotobewerkingspakket willen hebben is LightZone (4 linux) van lightcrafts een absolute aanrader. (het was een tijdje uit de picture maar nu is weer een versie te downloaden (is niet open software maar java based  en draait onder linux)

Dit is echt het beste wat ik gezien heb uit heel veel fotobewerkings software;

dit is niet een prog zoals gimp of fotoshop wat hele andere dingen kunnen doen. Maar voor fotoenthousiasten is het geweldig. see http://www.lightcrafts.com

(de andere pakketten die te vinden zijn binnen ubuntu repo's zijn oa
digikam
fspot
Gimageview
GQview
Gwenview
imgseek
Lphoto
Bluemarine (deze laatste is veelbelovend en lijkt op lightroom van ad*be)

ze hebben allen hun eigenaardigheden:
ik wil bv al mijn foto's hernoemd hebben naar datum_tijdstip dat kan vaak niet (weer wel met het progje pyRenamer) met deze programma's of ze kunnen niet IPTC gegevens lezen of editten

Je moet ook het onderscheid maken tussen bewerken en managen van je photos
voor het bewerken is lightzone just terrific

Just my 2 %

Groeten

Marcel

Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/12, 17:49:12 »
Hallo, vandaag LightZone voor Linux geïnstalleerd en dat heeft zeker z'n sterke kanten, ik kende het nog niet.

Het zal wel aan de bèta liggen, maar het opslaan van een 2,5 MB jpg duurt wel erg lang, bijna een minuut! Verder vind ik het hoofdstuk Witbalans niet uit de verf komen, vergeleken met bv. Digikam/ShowFoto, waar je ook met cameraprofielen kunt werken. Zag dit laatste zo gauw niet in LZ4. Die filters zijn fraai maar zijn af en toe wel erg enthousiast: een goede foto werd meermalen slechter gemaakt! (korrel, te veel (contour)scherpte etc.). Maar nogmaals, misschien is dat een bètakwestie.

Toch zie ik geen dringende redenen om van het open-source Digikam/ShowFoto over te stappen op het gesloten LightZone, de eerste combi biedt me vrijwel alles wat ik doorgaans nodig heb. Niettemin bedankt voor de tip.

Groet, Paul.

Offline Dave

  • Lid
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/12, 18:39:36 »
Citaat van: pjotr123
foto's:
simpel: gThumb
verkleinen: werkbalk - Extra - Afbeeldingen schalen

geavanceerd: Gimp
is inderdaad het simpelste voor dergelijk.
en kan ook een map in batch aan én snel.

_mg

  • Gast
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/12, 19:39:49 »
Ik moet idd nog wel checken of dat saven lang duurt

(een 5 mb foto converted to 8.5 mb in ongeveer 15 sec)

en ik heb er eigenlijk ook pas net meegespeeld dus iemand die al veel met andere progs heeft gewerkt ziet sneller eventuele tekortkomingen

maar het idee om met zones te werken die een halve stop schelen spreekt mij wel aan

Groet marcel

Ik vind digikam ook goed maar het renamen van foto's vond ik weer niet handig (ik gebruik graag de datum en tijd van de foto in de naam voor chronologie of andere foto info als iso of diafragma

Offline vanadium

  • Lid
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/12, 20:17:28 »
Ik blijf bij de Gimp zweren. Je moet hem echter eerst wat leren kennen.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/12, 21:38:09 »
GIMP kan ook bewerkingen uitvoeren op meerdere afbeeldingen tegelijk.

tutorial: http://dutchgimpers.nl/readarticle.php?article_id=44

Valeeva

  • Gast
Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/12, 23:44:15 »
LightZone = java = traag

Niet gratis wel het proberen waard: Pixel (http://blog.wired.com/monkeybites/2008/01/pixel-photoshop.html#previouspost)

Software voor het bewerken van foto's
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/13, 12:15:35 »
Citaat van: Valeeva
LightZone = java = traag
En het is een geheugenvreter, niet voor niets wordt 2 GB aanbevolen. Met 1 GB wordt er flink geswapt. Maar als eerder gezegd, dat kan de bètaversie zijn...