Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten live dvd Xubuntu of Linux Mint lukt niet (kernel panic; apic probleem)  (gelezen 1314 keer)

Offline wowo

  • Lid
Wanneer ik een live dvd Xubuntu 12.04 of Linux Mint Xfce 13 op wil starten op een oude Compaq Presario waar ik naast Windows XP, Linux wil installeren voor iemand, krijg ik de volgende melding:
Kernel panic - not syncing: IO-APIC + timer doesn't work! Boot with apic=debug and send a report.
Then try booting with th 'noapic' option
Xubunt / Linux Mint wordt verder niet gestart.
Is deze destop ( Compaq Presario SR1737NL) nu te oud of zou het toch nog lukken om een linux versie erop te zetten. Eerst BIOS update ?
Weer hulp nodig. :'(
« Laatst bewerkt op: 2014/04/20, 10:01:45 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten live dvd Xubuntu 12.04 of Linux Mint Xfce 13 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/19, 04:59:30 »
Zoek op boot options en noapic, dit moet je tijdens booten erbij zetten.
https://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Opstarten-met-de-noapic-kernel-optie
Aan de rechterkant staat hoe.

Zoek(met google) ook op je laptop model of merk en noapic of boot problem.


Algemeen,
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions


Offline wowo

  • Lid
Re: Opstarten live dvd Xubuntu 12.04 of Linux Mint Xfce 13 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/19, 09:52:50 »
Wat een snelle (en late  ;)) reactie.
Ga er binnenkort mee aan de slag.
Ik had overigens ook op de site computertip gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg ...
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Opstarten live dvd Xubuntu 12.04 of Linux Mint Xfce 13 lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/19, 11:33:30 »
Clonezilla werkt in ieder geval nu met behulp van de optie: noapic.  :)

Zelf begin altijd pas te werken aan een systeem als ik ook een volledige kloon heb gemaakt.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Het installeren van Xubuntu 14.04 (de nieuwste  ;)) naast Windows XP is ook weer gelukt op deze oude desktop. :)

Ik moest bij het installeren wel oppassen: Xubuntu liet het oude besturingssysteem niet zien zodat ik eerst met gparted de windows partitie kleiner heb gemaakt en vervolgens handmatig de / en swap partitie.

Xubuntu 14.04 start overigens via de grub nu gewoon op zonder de "noapic optie".

Nu nog de boel in Xubuntu aanpassen naar mijn eigen smaak en dan Windows XP van het internet afhalen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS