Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot geen keuze menu  (gelezen 840 keer)

Dual boot geen keuze menu
« Gepost op: 2016/11/12, 18:52:23 »
Hallo, Ik gebruik Ubuntu 16.04 LTS en heb een dualboot gemaakt met Skywave linux een  Distro voor het gebruiken en beluisteren van SDR Radio. deze distro is gebaseerd op Ubuntu 16.04 LTS. bij installatie kreeg ik het bekende Ubuntu installatie menu dus installatie zonder problemen. echter bij opstarten krijg ik geen keuze menu. computer boot direct mijn normale Ubuntu. wat kan ik hier aan doen ? heeft het iets te maken met   UEFI boot.

Bedankt.

Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/12, 19:19:58 »
Probeer eens in de terminal van Ubuntu:

sudo update-grub
en start dan nog eens op.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/12, 19:38:15 »
Okay bedankt, ik heb nu een keuzemenu met Skywave Linux erbij. maar kan het niet selecteren, ik druk op pijltje naar beneden maar dit reageert niet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/12, 20:23:52 »
Okay bedankt, ik heb nu een keuzemenu met Skywave Linux erbij. maar kan het niet selecteren, ik druk op pijltje naar beneden maar dit reageert niet.
Bij mijn desktop waar ik ook een keuze menu heb (Grub) moet ik eerst Numlock uitschakelen dan kan ik pas de keuze maken..
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/12, 20:24:53 »
Okay bedankt, ik heb nu een keuzemenu met Skywave Linux erbij. maar kan het niet selecteren, ik druk op pijltje naar beneden maar dit reageert niet.
Bij mijn desktop waar ik ook een keuze menu heb (Grub), moet ik eerst Numlock uitschakelen dan kan ik pas de keuze maken..
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/12, 21:39:10 »
Bedankt allemaal, heb de oplossing al gevonden op het Engelstalige forum. kan nu het grub menu selecteren.

Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/12, 22:10:32 »
Bedankt allemaal, heb de oplossing al gevonden op het Engelstalige forum. kan nu het grub menu selecteren.

Wellicht kan je de oplossing nog even melden als een ander dit probleem ook krijgt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dual boot geen keuze menu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/12, 23:45:32 »
voor updaten van grub type in terminal sudo update-grub   en dan reboot

kan je geen selectie maken in het keuzemenu type dan in terminal

gksudo gedit /etc/default/grub

daarna

sudo update-grub