Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 13.04 vraag  (gelezen 3094 keer)

Offline sireentje

  • Lid
13.04 vraag
« Gepost op: 2013/06/27, 19:12:27 »
Besten,

Toen ik via Zdnet een link zag naar Ubuntu 13.04 besliste ik om na al die tijd met windows te hebben gewerkt eens de overstap te maken naar dit OS.

Nu stuit ik al meteen op een probleem en krijg hem niet geinstalleerd.
Wat heb ik gedaan:

- OS op cd/dvd gebrand
- gereboot en opgestart vanaf cd/dvd
- taal Nederlands gekozen, en "Ubuntu uitproberen"
- dan op volgende page aangevinkt "deze programma's van derden installeren"

En hier stopt het verhaal al.....
Er kwam een blanco scherm, dat na 15' nog steeds blanco was.
Heb dan via "alt + delete" alles afgebroken.

Wat doe ik fout?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 13.04 vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/27, 19:14:42 »
Watr voor apparatuur zit er in je computer?
- processor
- hoeveelheid RAM-geheugen
- videokaart

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/27, 19:20:31 »
Het betreft een intel core duo E8400 + 6GB ram + ATI Radeon HD4870

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 13.04 vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/27, 19:43:50 »
Start de computer eens op vanaf de DVD met nomodeset en xforcevesa:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Installatie-DVD
(punt 1.1)

En tracht dan opnieuw te installeren.

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/27, 21:01:03 »
Zal zien of ik dat morgen geregeld krijg want dit is al redelijk ingewikkeld voor me.....

Re: 13.04 vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/28, 00:03:29 »
Het lijkt me dat er iets niet klopt met je CD/DVD. Die vraag over het installeren van software van derden krijg je namelijk normaal gesproken niet als je kiest voor "uitproberen". In die variant wordt er namelijk niets geïnstalleerd.

Ik zou hem nog eens branden met lagere snelheid of maak een LiveUSB. Andere mogelijkheid is dat je iso bestand is beschadigd, duw wellicht ook even opnieuw downloaden.

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/28, 09:24:49 »
Zal alle stappen nogmaals uitvoeren en kijken waar ik strand.......


Re: 13.04 vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/28, 10:05:50 »
Vertrek vanop de webpagina van Pjotr. Is een super handleiding waarbij er eigenlijk bijna niks mis kan gaan.
Er staat uit gelegd hoe je Ubuntu op een  DVD kan branden of USB kan zetten.
Je vindt ze hier:https://sites.google.com/site/computertip/
Geef het niet te vlug op want (X)Ubuntu is gewoon super!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/28, 10:20:05 »
Het was dit keer gelukt om op de pagina te komen met links de menubalk, zag er netjes en strak uit.
Nu, enkele vragen:

- kan ik mijn Telenet mail nog bekijken via Ubuntu?
- waar vindt ik mijn externe HD terug want ik zie enkel de schijf staan waar het OS op draait?
- beschik over een SSD van 60GB waarvan nog 25GB vrij is, maak ik best een partitie aan op de SSD om daar Ubuntu op te zetten, en zo ja, hoe groot maak ik die dan best?
- krijg ik dan ook automatisch duallboot tijdens elke opstart van mijn pc?
- welke updates haal ik binnen, allemaal?
- ik speel bvb ook chessmaster en andere lichte pc games, kan ik die ook installeren op ubuntu?

Bedankt.

Re: 13.04 vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/28, 16:59:16 »
Ja, je kunt je telenet mail ook via Ubuntu lezen. Als je die tenminste niet eerst via windows van de server hebt gehaald. Je kunt dan het beste IMAP gebruiken om met je mailserver te communiceren (of via de webmail?) Wat gebruik je onder windows voor je mail?

Als het goed is koppelt Ubuntu die aan bij het opstarten. Je zou hem dan terug moeten zien in de launcher (=kolom met icoontjes in de linkerrand van je scherm)

Kijk voor SSD tips ook even op de al eerder geboemde site van Pjotr.

Als het goed is krijg je netjes een keuze menu waarin je voor Windows of Ubuntu kunt kiezen

Als je de standaardinstellingen gebruikt, ja. Je kunt updates uitschakelen door het weghalen van het vinkje bij het betreffende onderdeel wanneer de Update manager start, maar waarom zou je?

Sommige windows games kun je draaien met behulp van Wine. Je moet dan wel eerst Wine installeren. heb ik zelf geen ervaring mee, Je kunt hier vinden welke games werken (en hoe goed / slecht) http://appdb.winehq.org/  Installeer Wine via het software centrum, wel zo makkelijk.

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/29, 12:00:29 »
Ja, je kunt je telenet mail ook via Ubuntu lezen. Als je die tenminste niet eerst via windows van de server hebt gehaald. Je kunt dan het beste IMAP gebruiken om met je mailserver te communiceren (of via de webmail?) Wat gebruik je onder windows voor je mail?
Ik werkte voorheen zoals velen met Microsoft Office....online vindt ik geen goede optie, wil terug een soort als Microsoft.

Als het goed is koppelt Ubuntu die aan bij het opstarten. Je zou hem dan terug moeten zien in de launcher (=kolom met icoontjes in de linkerrand van je scherm)
Zie hem niet staan in linker balk menu, wat nu?

Kijk voor SSD tips ook even op de al eerder geboemde site van Pjotr.

Als het goed is krijg je netjes een keuze menu waarin je voor Windows of Ubuntu kunt kiezen
Dit is netjes gelukt.

Als je de standaardinstellingen gebruikt, ja. Je kunt updates uitschakelen door het weghalen van het vinkje bij het betreffende onderdeel wanneer de Update manager start, maar waarom zou je?
Updates zijn binnen.

Sommige windows games kun je draaien met behulp van Wine. Je moet dan wel eerst Wine installeren. heb ik zelf geen ervaring mee, Je kunt hier vinden welke games werken (en hoe goed / slecht) http://appdb.winehq.org/  Installeer Wine via het software centrum, wel zo makkelijk.
Dit zal enig zoekwerk vereisen.....

BTW, nu ben ik wat algemene info voor mezelf aan het aanmaken, met "leafpad", maar hoe kan ik dat opslaan en bewaren op mijn bureaublad?

En dan probeer ik ook nog opera webbrowser te installeren, maar dat lukt niet;
Als ik naar downloadmap ga, en ik dubbelklik op ".deb" bestand, dan geeft hij een fout aan??

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/29, 13:00:13 »
En dan probeer ik ook nog opera webbrowser te installeren, maar dat lukt niet;
Als ik naar downloadmap ga, en ik dubbelklik op ".deb" bestand, dan geeft hij een fout aan??
Overstappen naar een ander besturingssysteem is niet triviaal. Probeer het daarom in het begin zeer simpel te houden, en verken zoveel mogelijk het systeem zoals het aangeboden wordt. Laat dus Opera (géén vrije software, trouwens) voorlopig links liggen tot je meer ervaring hebt met het standaardsysteem en het meer naar je hand kan zetten. De met Ubuntu meegeleverde Firefox is één van de allerbeste browsers op deze planeet.

Na vier jaar exclusief Ubuntu zou het voor mij nu niet eenvoudig meer zijn over te stappen op Windows.

Re: 13.04 vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/29, 14:39:08 »
@vanadium: Maar wie weet is de TS wel gewend aan Opera. Bovendien is het een .deb-bestand. Na dubbelklikken zou het Softwarecentrum moeten openen waarna je Opera kunt installeren. Werkt perfect hier.
(en Opera is deels vrij trouwens)

Trouwens, je moet nu niet overdrijven met je FF is de een van de beste.
Beste webbrowser is subjectief en je moet gebruiken wat je prettig vindt. Als dat voor de TS Opera is, waarvan ik heel goed snap waarom ze die het fijnst vindt want ik vind het ook een van de beste browsers op deze planeet, dan moet je haar dat gewoon aanraden. Het is een deb-bestand dat hier perfect installeert.

@sireentje: Rechtermuisknop op het .deb-bestand --> Openen met --> Ubuntu Softwarecentrum
Dat werkt hier prima, evenals Opera.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 13:00:08 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/29, 15:47:24 »
Ik zie alvast dat OP problemen heeft met het installeren van dat .deb bestand. Leafpad is gemakkelijk en feilloos te installeren via het softwarecentrum.

Trpouwens, als OP Opera zou moeten gebruiken wegens "gewend", dan is het nog veel meer aan te raden bij Windows te blijven wegens "gewend". Switchen van besturingssysteem is namelijk vele malen moeilijker dan switchen (al is het tijdelijk) van browser.

Re: 13.04 vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/29, 15:57:30 »
Het is gewoon subjectief. Je kunt niet iedereen overtuigen om FF te gebruiken. De een houdt van Opera, de ander van Chrome, sommigen van FF.
Nogmaals: Opera is gemakkelijk te installeren door te dubbelklikken op het deb-bestand of anders via rechtermuisknop. Het is zo makkelijk dat dat nooit iemand zou moeten weerhouden aan iets anders te wennen als hij/zij dat niet wil. Bedenk je ook even dat Opera enkele dingetjes heeft die anders browsers niet hebben zoald bijv. Geïntegreerde mail en geïntegreerde notities (die vervolgens gesynchroniseerd worden via Opera Link). Zou jij het leuk vinden om een verzameling notites aan te leggen en vervolgens nooit meer bij te kunnen komen omdat je gedwongen wordt een andere browser te gebruiken? Of aan een mail-client te wennen die niet in de browser zit terwijl je het fijn vindt om het in de browser te hebben? En niet alles is er voor andere browsers. Waar is bijv. tab stacking, wat in Opera ingebouwd zit, voor Firefox? Niet eens als een extensie beschikbaar.

Switchen van browser hoeft dus niet makkelijker te zijn dan switchen van OS...
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 12:58:04 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 13.04 vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/29, 17:26:56 »
Trouwens, je moet nu niet overdrijven met je FF is de een van de beste.
Nee hoor, Firefox, ontwikkeld door de non-profit organisatie Mozilla waaraan honderden vrijwilligers uit de hele wereld zijn verbonden, is een van de beste browsers op dit moment.
In dat geval ga ik ook maar terug naar Windows.
Overdrijf je nu zelf?
Het is niet voor iedereen even eenvoudig om over te stappen van Windows naar een vrij besturingssysteem als ubuntulinux.
Offtopic:  ook onder Windows is Firefox een prima alternatief. :)

Klik links bovenin op Documentatie

Re: 13.04 vraag
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/29, 20:04:48 »
[offtopic]@testcees: Dat iets ontwikkelt wordt door honderden vrijwilligers maakt het niet het beste. Iedereen heeft een eigen keus en iedereen heeft een ander iets dat voor hem/haar het beste is.[/offtopic]
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 13:01:36 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 13.04 vraag
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/29, 20:41:38 »
@testcees:
Apenstaartje? Dit forum ondersteund ook Persoonlijke berichten...
Dat iets ontwikkelt wordt door honderden vrijwilligers maakt het niet het beste.
Dat heb ik niet gezegd maar het kan voor sommige wel van belang zijn.
Dit is niet erg on-topic en kan beter in een ander forumdeel plaats vinden?

Klik links bovenin op Documentatie

Offline sidonia

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/30, 06:49:05 »
Hallo mensen,

Jammer, dat hier een discussie wordt gevoerd, waar de vragenstelster helemaal niks aan heeft en zelfs door in verwarring wordt gebracht.

Dit helpt echt niet.

Offline jolo

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/30, 08:03:28 »
En dan probeer ik ook nog opera webbrowser te installeren, maar dat lukt niet; Als ik naar downloadmap ga, en ik dubbelklik op ".deb" bestand, dan geeft hij een fout aan
Zou je die foutmelding hier kunnen posten? Wellicht is de download mislukt. Of de download is gelukt, check je doorgaans via een controlecijfer, checksum. Ik zie echter op http://www.opera.com/download/guide/?os=linux geen checksums staan. Als je Opera 12.15 for Linux x86-64 voor Ubuntu hebt gedownload. Dus opera_12.15.1748_amd64.deb dan is de md5sum checksum a7e6125c04d99562de643e6caf1781b9 Het commando daarvoor is md5sum opera_12.15.1748_amd64.deb [Enter]

Dat is namelijk bij mij de checksum van  opera_12.15.1748_amd64.deb die ik met succes in Ubuntu 13.04 heb kunnen installeren.


 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: 13.04 vraag
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/30, 11:38:12 »
@Jolo: Dank. Wist niet dat je deb-bestanden ook controleren op md5sums, zo leer je nog eens wat :)

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/30, 12:53:17 »
Idd, vele (laatsten) postings hebben helemaal niets bij gedragen aan mijn vragen.
Ik heb daarom beslist alles terug van Linux te verwijderen en maar verder te doen met Windows 7.

Re: 13.04 vraag
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/30, 12:59:04 »
Idd, vele (laatsten) postings hebben helemaal niets bij gedragen aan mijn vragen.

Heb je uberhaupt wel mijn simpele oplossing geprobeerd die ik je al in het begin had aangedragen? Rechtermuisknop --> Openen met --> Softwarecentrum ? Dat werkte hier namelijk perfect. Opera draait al tijdens als een zonnetje na het op die manier geïnstalleerd te hebben.
Een forum is ook gebaseerd op terugkoppeling (dus dat de topicstarter ook laat weten of een aangedragen oplossing wel/niet geholpen heeft).
« Laatst bewerkt op: 2013/06/30, 13:01:09 door Vistaus »

Offline sireentje

  • Lid
Re: 13.04 vraag
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/02, 12:10:56 »
Zou nu graag nog vernemen hoe ik die Linux terug kan verwijderen zonder schade aan mijn systeem toe te brengen.....??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 13.04 vraag
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/02, 12:42:12 »
Zou nu graag nog vernemen hoe ik die Linux terug kan verwijderen zonder schade aan mijn systeem toe te brengen.....??
Ubuntupartities verwijderen, bijvoorbeeld met Gparted:
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Daarna Grub vervangen door NTLoader:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(punt 7, rechterkolom)