Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LaCinema HD verbinden met Ubuntu  (gelezen 1139 keer)

LaCinema HD verbinden met Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/10, 22:38:34 »
Hallo allemaal!

Ik zal even de situatie schetsen. Ik heb een woonkamer (nogal normaal, denk ik :D) waarin een desktop pc staat, een laptop, en mijn televisie met een LaCinema HD. De LaCinema heeft een UTP-aansluiting, dus die hangt aan mijn router gekoppeld. Mijn desktop heeft WiFi, dus die hangt zo aan de router. Op de desktop staat Windows 7, en die staat over de router in verbinding met deze LaCinema. Dat heb ik gedaan met TwonkyMedia, een normaal betalend programma, maar gratis meegeleverd bij de LaCinema.

Nu moet er niet per sé een netwerk liggen tussen de laptop en de desktop, maar ik zou wel graag de laptop en de LaCinema op dezelfde manier in verbinding hebben. Ik weet dat er een versie van TwonkyMedia bestaat voor Ubuntu, maar heeft iemand misschien een idee hoe ik dat kan doen zonder TwonkyMedia? Ik hou het aantal op de achtergrond draaiende programma's liefst zo miniem mogelijk bij Ubuntu, omdat de laptop niet zo'n verschrikkelijk snel model is.

Ik was aan het denken dat dat in principe wel moet lukken met de waarden die ik eventueel kan aflezen in TwonkyMedia op Windows 7, als jullie snappen wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor de moeite!
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition

Re: LaCinema HD verbinden met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/10, 23:18:45 »
Vaak draait er een SMB service op die dingen.
Als dat zo is dan kun je de LaCinema mounten over het SMB protocol.

Re: LaCinema HD verbinden met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/10, 23:41:06 »
Waar kan ik vinden hoe ik dit moet doen? Dit is namelijk compleet nieuw voor mij, en ik heb bewust absoluut nog niets geprobeerd, omdat ik weet dat netwerken mijn sterkste kant niet zijn...

Edit: http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10453
Deze harde schijf is het, moest je daar iets mee zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/10, 23:46:01 door TallHotOrange »
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition

Re: LaCinema HD verbinden met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 00:04:44 »
van de LaCie site: SMB server or client (to access SMB services)

Er draait dus SMB op dat ding. Het zou dus mogelijk moeten zijn om die LaCinema te mounten met SMB.
Het makkelijkste is in de taakbalk bij places -> connect to server -> service type -> windows share.
de informatie van de LaCinema in te geven en verbinding te maken.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 00:07:38 door jellederksen »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LaCinema HD verbinden met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/11, 09:28:07 »
De TwonkyMedia draait op de LaCinema-HD en fungeert dan als DLNA- of uPNP-server. Op je Windows-machine wordt dat protocol automatisch herkent door MediaPlayer.

Onder Ubuntu dien je wat plugins te installeren
- Rhythmbox: rhythmbox-plugin-coherence
- Totem: totem-plugins-extra (zie: http://coherence.beebits.net/wiki/Totem)

Let er op dat je na het installeren de plugin nog moet activeren.