Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted  (gelezen 764 keer)

Offline crisje103

  • Lid
Gparted
« Gepost op: 2016/05/08, 11:52:51 »
Hallo, Ik wil over stappen 14.4 naar 16.4 maar zit met het probleem dat ik maar een partitie waar ook alle data staat. Nu wil ik met gparted er een partitie bij maken zo dat ik dat data op kan zeten. Zo dat ik na de update alles nog heb. Kan iemand uit leggen hoe dat met gparted moet.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/08, 15:06:40 »
Als er een apparaat in je systeem is wat met 16.04 beter werkt, dan is een overstap nu te overwegen.
Anders kan je misschien beter wachten totdat 16.04.1 beschikbaar is en het systeem actualiseren.
Verder zou ik eerst testen met een live-USB-stick of live-cd waarmee nog niets geinstalleerd wordt.

Voor GParted zijn (globaal) de stappen:
  • maak een back-up
  • start 16.04 met een live-USB/cd
  • ontkoppel de swap partitie
  • verwijder de extended partitie
  • verklein de sda1 naar bijv. 100GB
  • leg een nieuwe extended partitie aan
  • maak daarin een sda5 linux-swap aan met 4GB
  • maak hierachter een partitie sda6 met 50-100?GB aan voor 16.04
Laat de rest van de ruimte nog even vrij, dat kan je later ook nog aan 16.04 hangen als het moet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/08, 16:58:21 »
Als je 14.04 goed werkt, zou ik nog even wachten, want in 16.04 zitten nog veel fouten.

Eerst een backup maken van belangrijke data, op een externe hd.
Misschien nog een kopie van je hd maken zodat je alles terug kunt zetten naar 14.04, als het mis gaat.

Met gparted de /  (sda1)partitie verkleinen, en op de lege ruimte, een nieuwe partitie maken.
Aan de swap hoef je niks te wijzigen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/08, 17:37:02 »
Aan de swap hoef je niks te wijzigen.
Mijn ervaring met GParted is, dat het programma (en de gebruiker) soms in de war raakt bij de nummering als tussen de bestaande partities lege ruimte wordt gemaakt en daarin een partitie wordt aangemaakt. Er blijven soms ook  restjes van 1MB tussen de partities staan.
Omdat de extended partitie al nummer sda2 heeft, kan achter sda1 dus alleen een sda3 worden aangelegd. Dat kan verwarrend overkomen als de nieuwe volgorde sda1-sda3-sda2-sda5 is. Vandaar mijn voorstel om de extended partitie incl. swap te verwijderen en later opnieuw aan te leggen. Er staan tenslotte geen data op sda5=swap.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline crisje103

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/08, 20:41:01 »
Ik heb regelmatig dat Ubuntu niet goed op start of dat die  zo in een keer niet goed meer werkt.
 Hoe ontkoppel de swap partitie?
Kan ik gparted zo gebruiken via een live usb.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/08, 21:13:45 »
Nadeel van je swap opnieuw maken , dan moet je deze weer in de fstab zetten, de uuid.
Dus dit is geheel onnodig.
En restjes van 1MB, wat maakt dit nu uit, misschien kun je hier een hele film op zetten(grapje).
De sda wordt niet meer gebruikt bij het booten, linux kijkt nu naar de uuid.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/09, 00:01:45 »
Ik heb regelmatig dat Ubuntu niet goed op start of dat die  zo in een keer niet goed meer werkt.
Wat zijn dan de problemen? Misschien is het handig om die te bekijken voordat een goed advies over de installatie kan worden gegeven.
Citaat
Hoe ontkoppel de swap partitie?
Dat kan met GParted, in de terminal of via een script (zie onderaan).
Citaat
Kan ik gparted zo gebruiken via een live usb.
Ja. Het is hierbij niet verstandig om meerdere installatiestappen "afwisselend in meerdere programma's" (GParted, terminal script) uit te voeren. Vandaar dat ik eerst naar de huidige problemen met het systeem vraag.

Voor het probleem met de UUID en de swap-partitie hebben jaren geleden de NL- en DE-fora gezamenlijk een script gemaakt wat automatisch de UUID leest uit het bestaande systeem in de fstab en dan de UUID toekent aan de nieuwe swap-partitie. Johan van Dijk heeft daaraan een belangrijke bijdrage geleverd. Als dat script wordt gedownload, als "uitvoerbaar" wordt gemarkeerd en dan in een terminal wordt uitgevoerd, is de bestaande UUID ook de nieuwe UUID van je SWAP-partitie. Het wiel is dus al uitgevonden :)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline crisje103

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/09, 20:43:47 »
zit er in het Ubuntu  systeem geen crash log file zo als bij Linux satelliet boxen? 

Re: Gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/12, 13:19:05 »
Ja bij Ubuntu heb je ook gewoon log files.
Zoek in de dash naar 'log' of 'systeemlog'. Dan moet je een programma krijgen waarmee je ze makkelijk kan uitlezen.

Offline crisje103

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/14, 12:52:33 »
welke van de 4 logs moet hebben?

Offline Nero

  • Lid
Re: Gparted
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/14, 13:54:39 »
/var/log/syslog is de standaard logging.