Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Loading Operating System ... Read Error  (gelezen 5792 keer)

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #25 Gepost op: 2013/03/08, 19:45:32 »
Ok, heb ik gedaan, maar dat lijkt ergens niet 100% te lukken.
Als dat commando voltooid is, en ik haal de stick even uit de pc en steek hem weer terug, dan wordt die gemount onder /media/<naam>/Ubuntu-en-nog-iets en kan ik ook de inhoud zien.
Als ik dan de pc herstart en via het bootmenu zeg dat hij van de stick moet booten, dan wordt toch gewoon windows geladen. En vanuit windows kan ik de stick niet lezen ("you need to format the disk before you can use it").
Wat heb ik verkeerd gedaan?

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #26 Gepost op: 2013/03/08, 19:59:49 »
Ok, heb ik gedaan, maar dat lijkt ergens niet 100% te lukken.
Als dat commando voltooid is, en ik haal de stick even uit de pc en steek hem weer terug, dan wordt die gemount onder /media/<naam>/Ubuntu-en-nog-iets en kan ik ook de inhoud zien.
Als ik dan de pc herstart en via het bootmenu zeg dat hij van de stick moet booten, dan wordt toch gewoon windows geladen. En vanuit windows kan ik de stick niet lezen ("you need to format the disk before you can use it").
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Dus het is wel degelijk een iso van 12.10 ubuntu of kubuntu/xubuntu?
12.04 gaat niet lukken.
Als je dd doet mag de stick, die 1gb moet zijn, niet gemount zijn.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #27 Gepost op: 2013/03/08, 20:50:53 »
Ah, dat die niet gemount mocht zijn, kan wel eens de reden zijn dan. Ubuntu mount die vanzelf als je die in de pc steekt, vandaar... Ik zal eens opnieuw proberen:

tom@linux:~/Downloads$ sudo dd if=ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde1
[sudo] password for tom:
1562624+0 records in
1562624+0 records out
800063488 bytes (800 MB) copied, 148.83 s, 5.4 MB/s

En dan nu maar eens kijken of er kan geboot worden...

EDIT: zelfde als voordien... pc wil niet starten van die stick nu.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/08, 20:59:44 door bmaster »

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #28 Gepost op: 2013/03/08, 21:13:39 »
Ah, dat die niet gemount mocht zijn, kan wel eens de reden zijn dan. Ubuntu mount die vanzelf als je die in de pc steekt, vandaar... Ik zal eens opnieuw proberen:

tom@linux:~/Downloads$ sudo dd if=ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde1
[sudo] password for tom:
1562624+0 records in
1562624+0 records out
800063488 bytes (800 MB) copied, 148.83 s, 5.4 MB/s

En dan nu maar eens kijken of er kan geboot worden...

EDIT: zelfde als voordien... pc wil niet starten van die stick nu.
Sommige bios verhinderen usb disk boot.
Kan je in de bios uw stick als first boot device zetten.
Als dit niet lukt, een andere stick( merk) helpt ook soms.
Zie je tenandere de stick in het boot menu(als je dus op f8 of f12 drukt bij het booten)?

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #29 Gepost op: 2013/03/08, 21:26:26 »
Als ik de iso vanuit windows op diezelfde stick zet, dan kan ik er wel van booten, dus dan kan het toch niet aan het merk liggen denk ik?  Ik zie hem inderdaad staan in het bootmenu, maar het lijkt alsof hij niet bootable is waardoor er gewoon verder vanop de eerstvolgende disk geboot wordt. Ik probeer straks of morgenvroeg nog eens de stick als eerste bootdevice te zetten, en ik ga ook eens proberen van de windows-ssd los te koppelen in de pc, benieuwd of dat verschil gaat maken...

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #30 Gepost op: 2013/03/08, 21:32:24 »
Ah, dat die niet gemount mocht zijn, kan wel eens de reden zijn dan. Ubuntu mount die vanzelf als je die in de pc steekt, vandaar... Ik zal eens opnieuw proberen:

tom@linux:~/Downloads$ sudo dd if=ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde1
[sudo] password for tom:
1562624+0 records in
1562624+0 records out
800063488 bytes (800 MB) copied, 148.83 s, 5.4 MB/s

En dan nu maar eens kijken of er kan geboot worden...

EDIT: zelfde als voordien... pc wil niet starten van die stick nu.
Zo moet dat ook niet. Je kunt de inhoud van die iso niet lukraak naar een USB-opslagapparaat schrijven, en zeker niet over een bestaande partitie heen. Gebruik Unetbootin.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #31 Gepost op: 2013/03/08, 21:47:25 »
Gebruik Unetbootin.
Is er dan veel verschil tussen Unetbootin of de Pen Drive Linux's USB Installer waarnaar de ubuntu site verwijst? En raad je me aan om het vanuit Windows te doen, of vanuit Ubuntu zelf?

Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #32 Gepost op: 2013/03/08, 21:52:00 »
Gebruik Unetbootin.
Is er dan veel verschil tussen Unetbootin of de Pen Drive Linux's USB Installer waarnaar de ubuntu site verwijst? En raad je me aan om het vanuit Windows te doen, of vanuit Ubuntu zelf?

Beide programma's doen ongeveer hetzelfde, en het maakt niet uit vanuit welk OS je de programma's gebruikt. In Ubuntu zit ook een tool om dit te doen: "usb-creator".

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #33 Gepost op: 2013/03/08, 22:36:33 »
Ah, dat die niet gemount mocht zijn, kan wel eens de reden zijn dan. Ubuntu mount die vanzelf als je die in de pc steekt, vandaar... Ik zal eens opnieuw proberen:

tom@linux:~/Downloads$ sudo dd if=ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde1
[sudo] password for tom:
1562624+0 records in
1562624+0 records out
800063488 bytes (800 MB) copied, 148.83 s, 5.4 MB/s

En dan nu maar eens kijken of er kan geboot worden...

EDIT: zelfde als voordien... pc wil niet starten van die stick nu.
Zo moet dat ook niet. Je kunt de inhoud van die iso niet lukraak naar een USB-opslagapparaat schrijven, en zeker niet over een bestaande partitie heen. Gebruik Unetbootin.
Als het uefi bios is, moet je met dd de iso naar de stick brengen.
De ubuntu iso's zijn ervoor gemaakt,,
Zoals ik al zei: die foutcode zie ik meestal bij uefi's.
Aan bmaster:
uw dd code is niet correct, dd doe je naar een block device, niet naar een partitie:
dit is de correcte manier:
sudo dd if=ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde

dus /dev/sde  en niet naar /dev/sde1

en geef de correcte plaats van je iso:
bv: /home/user/ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso
dus bv:
sudo dd if=/home/user/ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso of=/dev/sde

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #34 Gepost op: 2013/03/09, 11:45:56 »
Beide programma's doen ongeveer hetzelfde, en het maakt niet uit vanuit welk OS je de programma's gebruikt. In Ubuntu zit ook een tool om dit te doen: "usb-creator".
Als ik het zo lees, dan was mijn eerste usb stick wel degelijk in orde. Die was gemaakt vanuit windows, volgens de uitleg op de ubuntu site. Ik zal het nog eens proberen met die usb-creator.

Als het uefi bios is, moet je met dd de iso naar de stick brengen. De ubuntu iso's zijn ervoor gemaakt,, Zoals ik al zei: die foutcode zie ik meestal bij uefi's.
...
uw dd code is niet correct, dd doe je naar een block device, niet naar een partitie:
...
en geef de correcte plaats van je iso:
bv: /home/user/ubuntu-12.10-desktop-amd64.iso
Ik ben nochtans 100% zeker dat ik GEEN uefi bios heb (zie een paar posts terug). Ik zal nog na de poging met usb-creator ook nog eens met de dd manier naar /dev/sde proberen...

PS: wat maakt het uit of ik in de juiste directory ga staan en gewoon de filename geef, in plaats van het volledige path? Hij vindt de iso wel, want hij schrijft hem toch naar de stick..

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #35 Gepost op: 2013/03/09, 12:34:22 »
Ik heb daarnet met usb-creator de stick opnieuw gemaakt, maar het resultaat is exact hetzelfde. Het zou me trouwens verbazen dat het zou helpen van de stick met andere software of op een ander systeem te maken. De stick op zich werkt perfect: hij boot, hij start, hij installeert. De manier waarop de stick gemaakt wordt, kan imho toch geen verschil geven in hoe grub geïnstalleerd zal worden? Straks nog eens proberen van de windows-ssd even los te koppelen...

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #36 Gepost op: 2013/03/09, 12:55:15 »
Ik heb daarnet met usb-creator de stick opnieuw gemaakt, maar het resultaat is exact hetzelfde. Het zou me trouwens verbazen dat het zou helpen van de stick met andere software of op een ander systeem te maken. De stick op zich werkt perfect: hij boot, hij start, hij installeert. De manier waarop de stick gemaakt wordt, kan imho toch geen verschil geven in hoe grub geïnstalleerd zal worden? Straks nog eens proberen van de windows-ssd even los te koppelen...
Met een usb-creator of unetbootin wordt er een boot menu toegevoegd.
Met dd niet.
Klopt dat ie de iso vindt.
Bij moderne mb en biossen lukt het minder en minder met unetbootin of usb creators.
Bekijk het verschil bij een stick gemaakt met dd en een usb creator

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #37 Gepost op: 2013/03/09, 14:25:26 »
Bij moderne mb en biossen lukt het minder en minder met unetbootin of usb creators.
Bekijk het verschil bij een stick gemaakt met dd en een usb creator
Ik begrijp nog altijd niet wat voor verschil er kan zijn als je via manier A of manier B exact dezelfde ISO op een usb stick zet. Het idee van zo'n iso bestand is toch dat je exact dezelfde image op een stick of cd zet? Dat er een verschil is in het al-dan-niet toevoegen van een bootmenu, en dat er dus bepaalde pc's niet willen booten, daar kan ik perfect inkomen. Maar éénmaal je van die stick opgestart hebt, kan het toch niet dat die anders gaat werken naargelang de manier waarop hij gemaakt werd?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #38 Gepost op: 2013/03/09, 14:59:46 »
Je kan supergrub eens proberen,
dus om vanaf cd opstarten(supergrub), dan direct naar ubuntu gaan.(dacht dat je hier een partitie moet kiezen).
Dan als ubuntu werkt, je grub handmatig repareren,
https://sites.google.com/site/computertip/grub

Sluit je boot schijf aan op je hoofd kontroller van je moederbord, en op de eerste poort. Zie moederbord handleiding wat voor kontrollers je hebt.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 15:01:40 door jan11000 »

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #39 Gepost op: 2013/03/09, 16:05:15 »
Bij moderne mb en biossen lukt het minder en minder met unetbootin of usb creators.
Bekijk het verschil bij een stick gemaakt met dd en een usb creator
Ik begrijp nog altijd niet wat voor verschil er kan zijn als je via manier A of manier B exact dezelfde ISO op een usb stick zet. Het idee van zo'n iso bestand is toch dat je exact dezelfde image op een stick of cd zet? Dat er een verschil is in het al-dan-niet toevoegen van een bootmenu, en dat er dus bepaalde pc's niet willen booten, daar kan ik perfect inkomen. Maar éénmaal je van die stick opgestart hebt, kan het toch niet dat die anders gaat werken naargelang de manier waarop hij gemaakt werd?
Klopt, maar er is een verschil. Heb dit talloze keren ondervonden.
Dus kan je evenwel een live usb opstarten?

Offline daniel

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #40 Gepost op: 2013/03/09, 16:47:31 »
Mijn advies is dat als je wel in windows komen kan je het als volgt moet doen:

1.) Ga naar http://www.pendrivelinux.com/
hier kan je een programma downloaden voor windows of linux om een usb stick aan te maken..

2.) Download nu Rescatux via      http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

3.) Brand de iso met stap 1 op usb..

4.) Start de computer met usb op en zorg dat je bios instellingen zo staan dat ze als eerste op starten vanaf usb..

Met dit programma kun je veel repareren en herstellen zowel windows als Linux

ik weet niet zeker of Rescatux en supergrub hetzelfde zijn want daar is al eerder over geschreven..

http://www.youtube.com/watch?v=46ZxMcnPG94

succes
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 16:54:39 door daniel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #41 Gepost op: 2013/03/09, 17:17:17 »
Rescatux en supergrub.
Rescatux is grub te repareren.
Supergrub is om te booten van windows of linux, zonder grub/of ntloader .

Usb sticks kunnen bij het booten, dus waar vind je de usb stick bij het booten, dit kan bij usb zijn maar ook bij de harde schijf, dus goed kijken bij het instellen van het booten. Waar je de usb vind, ligt volgens mij aan hoe je de harde schijf kontroller insteld, dus op ide, sata of ahci. Of dit per moederbord ook nog verschillend is weet ik niet , maar denk ik wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 17:20:26 door jan11000 »

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #42 Gepost op: 2013/03/09, 17:19:00 »
@daniel: die rescatux heb ik al eens mee geëxperimenteerd, maar veel heeft dat niet uitgehaald. Ik blijf steeds dezelfde melding krijgen :-(
@ jan11000: Daarnet de grub herstelling geprobeerd, maar zonder succes.

Dan heb ik de disks van plaats veranderd: nu zit de linux-ssd op de eerste sata poort, windows ssd op de tweede, en de gewone harddisk op de derde.
Nogmaals vanop de usb stick gestart, en de installatie opnieuw gedaan (/dev/sda deze keer dus)
Dan reboot met de usb stick nog in de pc (vergeten eruit halen) -> het werkt! Ik dacht dat het nu opgelost was, maar nee hoor...
Reboot zonder de usb stick -> foutmelding zoals voordien
Zucht...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #43 Gepost op: 2013/03/09, 17:23:28 »
Laat je usb stick eens in je pc zitten, werkt het dan wel?


Offline daniel

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #45 Gepost op: 2013/03/09, 17:24:50 »
Staan er erg belangrijke bestanden op je pc of kun je daar een backup van maken?
Het is beter om eerst windows te installeren en dan pas linux...
Bij de linux installatie geeft hij namelijk de mogelijkheid om ubuntu naast windows te installeren en dan moet het volgens mij goed komen...
Ik weet dat je het liever anders zag maar dit is het enige waarin ik nog kan adviseren ....

Succes

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #46 Gepost op: 2013/03/09, 17:27:02 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1903015
Weet ik, maar daar was de oplossing uiteindelijk toch een bios upgrade, niet? En ik zit op de meest recente versie...  Ik zou mijn verhaal eens op dat forum kunnen doen natuurlijk, misschien dat men daar nog één of ander ideetje heeft...

Staan er erg belangrijke bestanden op je pc of kun je daar een backup van maken?
Het is beter om eerst windows te installeren en dan pas linux...
Bij de linux installatie geeft hij namelijk de mogelijkheid om ubuntu naast windows te installeren en dan moet het volgens mij goed komen...
Ik weet dat je het liever anders zag maar dit is het enige waarin ik nog kan adviseren ....
Windows staat reeds een jaar op die pc :-)  Ik heb er nu een 2e ssd bijgestoken om na jaren nog eens met linux te beginnen spelen, maar zonder veel succes dus..

Offline jan11000

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #47 Gepost op: 2013/03/09, 17:27:57 »
Probeer eens in de bios, alle boot apparaten verwijderen.
Dan alleen de ssd laten booten , ook geen cd rom laten booten.

Offline bmaster

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #48 Gepost op: 2013/03/09, 17:42:08 »
Zelfde probleem :-(

Offline palm

  • Lid
Re: Loading Operating System ... Read Error
« Reactie #49 Gepost op: 2013/03/09, 18:32:22 »
Zelfde probleem :-(
Zie je op één of andere manier uberhaupt het grub menu verschijnen?
Je hebt toch niet per ongeluk grub op de stick geïnstalleerd?
Grub moet op de schijf die als bootable staat(of de eerste in bios)
Als je installeerd, en je bent bij de schijfindeler, staat dit onderaan.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 18:38:30 door palm »