Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird comprimeren uitschakelen  (gelezen 2191 keer)

Offline EvC

  • Lid
Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Gepost op: 2019/11/20, 18:30:16 »
Sinds kort geeft Thunderbird in Ubuntu 19.10 deze melding die ik liever niet wil zien. Hoe kom ik er vanaf?

Wilt u alle lokale en offlinemappen comprimeren om schijfruimte te besparen? Hiermee bespaart u ongeveer 20,7 MB.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/20, 18:32:08 »
Waarom zou je daar vanaf willen? Dit is volgens mij gewoon een prima functie, waarmee je ook niets aan dat verliest.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/20, 18:51:02 »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline EvC

  • Lid
Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/20, 18:59:00 »
Hartelijk dank.  8-)
Fijn dat ik de regie zelf mag hebben:


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/20, 20:37:34 »
Fijn dat ik de regie zelf mag hebben:

Van mij mag je hoor, mocht je mijn reactie anders gelezen hebben.  ^-^
Ik vroeg alleen naar je achterliggende reden. Uit nieuwsgierigheid en interesse, om misschien nog wat van te leren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/20, 21:08:22 »
Ik vond het merkwaardig dat de melding spontaan kwam, zonder het zelf ingesteld te hebben.
Ook omdat ik het aantal mails beperkt houd, vroeg ik me af waar die controle wordt gedaan.

Belangrijke mails stuur ik door naar mailbox.org en veel verwijder ik direct. Vandaar dat comprimeren weinig zin heeft.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/20, 21:58:23 »
Ik vond het merkwaardig dat de melding spontaan kwam, zonder het zelf ingesteld te hebben.
Ook omdat ik het aantal mails beperkt houd, vroeg ik me af waar die controle wordt gedaan.

Belangrijke mails stuur ik door naar mailbox.org en veel verwijder ik direct. Vandaar dat comprimeren weinig zin heeft.
Juist in dat geval is comprimeren belangrijk.
Je mailberichten worden niet individueel opgeslagen, maar in 1 groot bestand. Een bericht echt verwijderen gebeurt pas bij comprimeren.
https://support.mozilla.org/nl/kb/mappen-comprimeren#w_waarom-is-comprimeren-nodig

Gewoon aan laten staan: niets mis mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/21, 10:07:27 »
Belangrijke mails stuur ik door naar mailbox.org en veel verwijder ik direct. Vandaar dat comprimeren weinig zin heeft.
Juist daarom heeft comprimeren wel zin. Berichten die gewist worden, worden enkel als dusdanig gemarkeerd in het mailbestand. Ze blijven dus de ruimte in de database innemen, en je mailbestand groeit steeds. Het comprimeren houdt in dat een nieuw mailbestand aangemaakt wordt, waarbij alleen de niet gewiste mails overgekopieerd worden.

Het heeft dus wel degelijk zin nu en dan eens te comprimeren: het levert schijfruimte op, en verhoogt de performantie van Thunderbird terug.

Je hebt volgende opties:
- Als je de optie om te comprimeren uitzet, zal je de vraag inderdaad niet meer krijgen. Je mail bestanden zullen echter blijven groeien. Het is in dat geval toch aangeraden om nu en dan eens te compacteren (wat hier een beter woord is dan "comprimeren"). Dat kan via het rechtsklik menu van de mailfolder, of voor allemaal via "Bestand - Comprimeer folders"
- Je kan de optie toch laten aanstaan zodat je er via die dialoog aan herinnerd wordt, maar de waarde hoger zetten, zodat de vraag minder frequent komt.

Het is misschien spijtig dat er geen optie is in Thunderbird om volautomatisch te werken, d.w.z. gewoon zonder vragen die compressie nu en dan eens door te voeren. Dat die er niet is, stamt wellicht uit de tijd dat dergelijke compactie op vroegere, minder performante systemen, behoorlijk wat computerkracht vereiste en mogelijk vrij lang kon duren. Dan is het geen goede optie zoiets zomaar op een willekeurig moment te doen.

Die nood tot compacteren is het gevolg van het gebruik van het mbox formaat, een zeer groot tekstbestand dat alle berichten en bijlagen bevat. Het "maildir" systeem heeft geen nood aan compressie, omdat daar berichten in een folderstructuur opgeslagen worden. Thunderbird kan ondertussen ook werken met het Maildir systeem, maar standaard wordt toch nog steeds voor mbox gekozen.

Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/21, 10:33:39 »
Het is misschien spijtig dat er geen optie is in Thunderbird om volautomatisch te werken, d.w.z. gewoon zonder vragen die compressie nu en dan eens door te voeren.
Die is er wel en je kunt het zelfs instellen; zie screenshot van TS.
Standaard staat ie op 20MB.

En mooi uitgelegd.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/21, 11:27:52 »
Die is er wel en je kunt het zelfs instellen; zie screenshot van TS.
Standaard staat ie op 20MB.
Daar ben ik nu niet zeker van. Ik dacht dat, als het vinkje aanstaat, dat Thunderbird het nu en dan vragen als er meer dan 20MB kan vrijgemaakt worden. Als het vinkje uitstaat, wordt er nooit gecomprimeerd, tenzij je dat zelf doet. Zo heb ik het begrepen, maar ik zou fout kunnen zijn. Of is er misschien een verband met de optie erboven ("Automatisch bufferbeheer negeren")?

Offline EvC

  • Lid
Re: Thunderbird comprimeren uitschakelen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/21, 16:12:12 »
Het is misschien spijtig dat er geen optie is in Thunderbird om volautomatisch te werken, d.w.z. gewoon zonder vragen die compressie nu en dan eens door te voeren. Dat die er niet is, stamt wellicht uit de tijd dat dergelijke compactie op vroegere, minder performante systemen, behoorlijk wat computerkracht vereiste en mogelijk vrij lang kon duren. Dan is het geen goede optie zoiets zomaar op een willekeurig moment te doen.

Volautomatische compressie zonder meldingen zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Mijn hardware is redelijk recent, dat mag geen belemmering zijn.
Nu ben ik verplicht om me te verdiepen in de theorie en werking.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes