Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen keuzemenu bij dualboot installatie Linux Mint Maya naast Windows XP  (gelezen 1725 keer)

Offline olekike

  • Lid
hallo, vandaag heb ik Linux Mint 13 (Maya) geinstalleerd vanaf de live-cd. (naast Windows XP). partitiegrootte van 18 mb gekozen voor Linux Mint. Na installatie geeft de computer na opnieuw opstarten alleen Windows XP, die het gewoon doet. Maar er verschijnt geen keuzemenu voor Linux Mint of Windows XP, wat volgens mij wel moet gebeuren.

Waarom verschijnt dat keuzemenu niet? en hoe is die wel te krijgen, zodat ik kan kiezen tussen de 2 OS'en?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/14, 23:22:05 door olekike »

Re: geen keuzemenu bij dualboot installatie Linux Mint Maya naast Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/15, 07:56:35 »
Is Linux Mint geïnstalleerd op een 18 mb partitie of een 18 gb partitie?
18 mb is zelfs voor een linux installatie tegenwoordig wel erg klein.

@Buzzin: Mint draait op delen van Ubuntu. ;)
                  Er zijn genoeg leden hier die Mint gebruiken. Ook wordt Linux Mint door veel Ubuntu leden aangewezen als een prima alternatief voor XP. Zeker voor oudere computers.

Offline olekike

  • Lid
Re: geen keuzemenu bij dualboot installatie Linux Mint Maya naast Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/15, 18:02:21 »
Heb je er wel voor gekozen om de bootmanager (grub) te installeren op de eerste schijf?

overigens: dit is geen mint forum, maar een ubuntu forum....we kunnen proberen te helpen, maar de expertise zal in het Mint forum liggen.

Onder MInt vond ik onder 'filesystem' een map 'boot' en daaronder een map 'grub'. Het zegt mij verder niks. Ik heb de installatie gedaan zoals het programma mij aangaf te doen.

ik heb eerst mijn zoektocht gedaan op het linux mint forum zonder succes en ook daar mijn vraag willen plaatsen, maar daar duurt de registratie lang. Dat forum wordt ook verhuisd naar een ander site, waar ze druk mee bezig zijn. Eergister ingediend en de beheerder zorgt voor de goedkeuring, wat dus nog niet is gebeurd.

Verder, Linux Mint 13 is gebaseerd op Ubuntu 12.04 (http://linuxmint.com/rel_maya.php), dus is mijn vraag hier nog niet zo gek.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/16, 12:50:04 door olekike »

Offline olekike

  • Lid
Re: geen keuzemenu bij dualboot installatie Linux Mint Maya naast Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/15, 18:08:20 »
Is Linux Mint geïnstalleerd op een 18 mb partitie of een 18 gb partitie?
18 mb is zelfs voor een linux installatie tegenwoordig wel erg klein.

@Buzzin: Mint draait op delen van Ubuntu. ;)
                  Er zijn genoeg leden hier die Mint gebruiken. Ook wordt Linux Mint door veel Ubuntu leden aangewezen als een prima alternatief voor XP. Zeker voor oudere computers.

Volgens mij heeft Mint de installatie uitgevoerd op de Windows partitie, hij snoept dan ruimte af van Windows. tijdens de installatie kan je zelf de partitiegrootte voor Mint kiezen. omdat op deze site:` https://sites.google.com/site/computertip/installeren` stond dat je voor minimaal 20Gb moet gaan, heb ik de grootte op het maximum gezet, dat Mint mij bood. en dat was 18 Gb. (in mijn eerste berichtje is 18Mb een vergissing). Nu heeft Windows XP iets van 53 Gb en Mint dus 18Gb. De oude partitie van Windows XP was iets van 71 Gb.
Er is nog 132 Gb vrij heb op de C - drive. Wat ik zag onder 'mijn computer', C-drive, 'eigenschappen' in Windows.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 21:33:31 door olekike »

Offline olekike

  • Lid
Re: geen keuzemenu bij dualboot installatie Linux Mint Maya naast Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/18, 23:53:36 »
inmiddels heb ik zelf een oplossing bedacht en met succes toegepast.

In de BIOS heb ik de D-drive als eerste HD gezet in plaats van de C-drive. Nu verschijnt het Grub menu en kan ik kiezen. En het werkt.

Dit voor diegenen die een oplossing zoeken voor het genoemde probleem.